Nu är det minst sagt dags!
Hej, ville presentera mig själv när jag nu verkligen påbörjar resan mot ett nyttigare jag.
För ca 2 år sedan blev jag sjukskriven pågrund av ångest och depression. Jag var dessutom gravid och tänkte väl "Äsch, äta extra gör man ju under graviditeten". Problemet är att jag använde choklad, dricka och liknande för att dämpa min ångest. Nu när jag börjar må bättre psykiskt så är det kroppen jag mår dåligt över. Innan jag blev gravid vägde jag ca 63 kg. Lagom för min kropp är mellan 63-65 kg, väger jag mindre ser jag ut som jag är sjuk.
Idag vägde jag mig för första gången på minst 2 månader. Ytterligare 4 kg upp, nu har jag landat på 80 kg. Jag har aldrig, förutom under mina graviditeter, vägt så mycket.
Så imorgon börjar jag. 5:2 dieten blir det, den passar nog mig bäst. Ingen läsk förutom på lördagar, och då bara en liten flaska. Lite godis på lördagar också, men inga stora påsar som räcker i flera timmar. På mina "vanliga" dagar ska jag fortsätta tänka på vad jag äter, då jag märker att jag tänjt ut min magsäck. Men samtidigt tror jag mycket hänger på godiset. Som det ibland kan bli 7 dagar i veckan. Det funkar inte! Jag vill inte byta ut till "light-produkter", jag tror inte på sånt. Så istället för att dricka lightläsk ska jag bara dricka en gång i veckan. Istället för att äta lätt creme fraich fyra gånger i veckan räcker det med "vanlig" en gång i veckan osv. Nu är ju som sagt inte maten den stora boven. Det är det mellan maten…
Även på mina fastedagar ska jag vara noga med rutiner. Minst frukost, lunch och middag. För det var med fasta rutiner jag gick ned efter första sonen. Bara jag får till rutinerna kanske jag inte ens kommer behöva fastedagarna framöver, men jag vill testa i alla fall.
Så, imorgon den 5:e maj börjar jag. 80 kg väger jag nu. Målet är minst 68 kg, men det största målet är att lyckas bli gravid igen. Vi har försökt i flera månader, kanske är det vikten som gör det. Längden är förövrig 175 cm.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Åh vad härligt att läsa om din målmedvetenhet! Tänk på att äta små portioner och ofta, det kan vara en hjälp om du är rädd att falla i småätandet. För mig var det en bra "motivation" att hålla mig borta från småätandet att jag äter var tredje timma de aktiva timmarna. Heja dig och lycka till!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#1 Tack! Ja jag har tänkt att äta var tredje timme. Är ju mammaledig med sonen som ju äter var tredje timme så ska äta när han äter helt enkelt. Jag är ju både småätare och glupsk. Jag kan bli så trött på mig själv när jag tar en portion mat till "bara för att det är gott". Ja, men det är ju gott till lunch dagen efter också så man måste ju inte ta en portion till :P
För fyra år sedan, efter min första graviditet var det mycket enklare. Vi hade inte råd med godis varje dag t. ex. Och jag åt alltid samtidigt som sonen. Behövde aldrig räkna några kalorier eller liknande. Men nu när jag är i "sötsugsträsket" vill jag i alla fall börja med att ha "ramar" att förhålla mig till. Och så här målmedveten har jag inte varit innan, det var nu när jag såg siffrorna på vågen, huga! Det kanske inte är mycket för många, men för mig var det jobbigt att ens väga 80 när jag var gravid…
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Det kommer gå bra. Jag gjorde min viktresa tidigare i år, med en annan metod än 5:2. Jag hade på några veckor gjort mig av med sötsuget. Jag hoppas och tror att du kommer fixa det också. Kram igen!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Det kan inte vara mycket du äter var 3e timme, om du ska köra 5:2. Det är ju egentligen meningen att du ska fasta 2 dagar av 7.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 Nej var tredje timme blir det tyvärr inte, men i alla fall tre mål på fastedagen. Kvarg till frukost, knäckebrödssmörgås utan smör till lunch och sen sallad till middag tillsammans med knäckebröd och skinka på. Vet inte om jag höll mig innanför mina 500 kcal, men det är i alla fall bättre än jag brukar ;)
Till nästa fastedag ska jag dock försöka hoppa över lunchen eller minska den så jag kan äta mer middag.
Vanliga dagar ska jag dock försöka på var tredje timme.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Det är inte säkert att du just ska äta 500 kcal det är individuellt.. kolla på denna länk http://thefastdiet.co.uk/how-many-calories-on-a-non-fast-day/ Så räknar du ut vad just du ska äta. Lycka till
#6 Tack för länken! Om jag fattar det rätt ska jag ligga på runt 500 kcal ändå :) För som jag fattade det ska man ligga på 1/4 av vad man ska äta en vanlig dag? Och jag skulle äta runt 2000 kcal en vanlig dag.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Ja det stämmer 🙂
Det blidde faktiskt inget 5:2 dieten. Jag har helt enkelt bara minskat ned vad jag äter och äter på regelbundna tider samt inget godis på veckan. Det måste ha fungerat det med, för på en vecka blev resultatet -2,3 kg. Nu är det bara att fortsätta :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Bra.. man kör det som känns bäst 🙂 Lycka till!