Gå ner några kilo, tips?
Hej, jag en sextonårig tjej (fyller sjutton i sommar) och väger just nu 68 kg och är 165 cm lång. Jag ligger alltså på övervikt och vill alltså gå ner några kilo.
Problemet är att jag mår rätt dåligt i perioder pga familjeproblem och tröstar mig med ohälsosam mat och snacks. Det är en väldigt dålig ovana.
Har ni några värdefulla mat och motionstips för att bli av med några kilo? Drömmen hade varit att komma ner till 60 kg.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Det beror lite på hur diciplinerad du är. Jag hade exakt samma problem som dig när jag var i din ålder. Jag gick dock upp till 80 kg… Är ungefär lika lång som du. Nu i vår har jag tagit tag i min kropp och börjar träna och äta enligt ABS-dieten. Det innebär att jag tränar 6 dagar i veckan, ca 30-40 minuter per gång. Jag ser dessutom till att försöka äta mat som i sig bränner fett. Sedan har jag den där lördagen jag kan lata mig och äta lite vad jag vill. Började för tre veckor sedan och väger nu 74 kg. Är du dock inte så diciplinerad så rekommenderar jag att du börjar långsamt. Ta en promenad en halvtimme varje dag och börja lägga om din kost. Se dock till att du inte äter för lite. Börja räkna kalorier de första dagarna. Detta gör du dock bara för att se hur mycket du äter. Fortsätt sedan bara att äta lika stora portioner och ät dig aldrig 100% mätt. Detta sista funkade för min mamma som inte har någon diciplinerad alls. Lycka till med din viktnedgång! :)
Kom ihåg att hur du än går till väga så är det viktigt att du inte slutar äta nyttigt när du nått ditt mål, för slutar du äta bra och röra på dig så kommer kilona tillbaka;)
Börja promenera! Det är det absolut lättaste sättet att gå ner i vikt och eftersom du verkar ha de svårt i perioder kanske allt för fysisk träning inte passar dig?
Pretty wise //
Jag är 165 cm och vägde 68-69 när jag startade och räknades inte till övervikt men på gränsen.
Har samma mål som du, runt 60 kg.
Jag har börjat promenera med, raska promenader.
Samt äta regelbundet, jag har mycket laktosfritt och glutenfritt för min mage undvika mycket pasta och sånt, inte mycket godis/läsk utan begränsat.
Bär är nyttigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag började promenera en timme per dag och äta nyttigt 3 gånger per dag. bara genom det gick jag ner 12 kilo.
I mars förra året vägde jag 72 kg till mina 165 cm. Är sexton år nu. Har också 60 kg som mål.
Började simma minst en gång i veckan, tog bort pasta/ris/potatis och det mesta brödet och försökte rent allmänt äta bättre. I mars i år så vägde jag 63 kg.
Har man det svårt hemma så är det ju dock svårare. Har själv tröstätit en hel del, och det kan vara svårt att ta sig ur. Men välj en träningsform du gillar. Simning är enda träningen där jag känner mig helt trygg, och faktiskt kan slappna av. När jag simmar tänker jag bara på simningen, alla andra problem försvinner och därför valde jag just simning. Så prova olika träningsformer, tills du hittar en som du gillar (: Är det roligt att röra på sig, så är det så mycket enklare.
Med godis och sötsaker upplever jag att det faktiskt är enklare att sluta med allt på en gång. Jag kan inte trappa ner, jag äter antingen inget godis alls, eller så vräker jag i mig hur mycket som helst hela tiden.
Har läst att det tar tre månader att vänja hjärnan vid nya vanor. Första veckan är svårast, men sen blir det faktiskt enklare och enklare. Sen går ju inte världen under för att man äter godis nån gång ibland, man kan ju inte ta bort allt man tycker är gott för evigt (: Det viktiga är bara att inte göra det till en vana.
//Jessie
1# Jag känner att jag hellre vill börja lugnt och inte stressa, så jag är nog inte alls särskilt disciplinerad. Utan kör istället på att äta hälsosammare och promenera åtminstone varannan dag. 👍
2# Det förstår jag! 😉 Målet är ju att gå ner i vikt och leva hälsosammare.
3# Promenera är nog det bästa alternativet för mig och då kan man verkligen rensa ur tankarna och reda ut ett och annat. Får se om annan form av träning blir aktuellt i framtiden. Men tack för tipset. 🙂
4# Tack för tipsen, ja bär är inte bara nyttigt- utan gott också. 😂
5# Tack för tipset, ska absolut köra på det. 😃
#7 Hehe precis! 👍
#7 Jo, att börja med promenader som du successivt gör längre och går raskare så ska du se vilket reslutat det gör, de tror man inte men de gör det verkligen! Du får mycket mer kondition och orkar mycket mer. Helt plötsligt har du en starkare kropp och då kan du börja ge dig på att börja jobba eller träna på gym :)
Lycka till med allt :)
Pretty wise //
Ta promenaderna innan frukosten! Att motionera på fastande mage är super bra för viktnedgången. :)
Det med promenader innan frukost nja, kroppen behöver ju bränsle också för att orka. Så det får man se lite själv vad man orkar. Jag behöver frukost först :)
11# Jag är dock väldigt trög på att äta frukost på morgonen och brukar behöva röra mig en stund för att få igång magen. Annars får jag knappt ner någon tugga alls. Kan ju prova att promenera innan frukosten :)
#12 Då passar det ju bra 🙂
Vägde 78 kg till mina 165 cm så jag var väl bland de tyngsta här nästan.
Jag gick ned i vikt igenom GI tänk från början alltså plocka bort allt vitt mot fullkorn, plocka bort allt socker (fruktsallad eller popcorn på lördagskvällen), halva tallriken med grönsaker etc.
Och såklart att ta en promenad på minst 45 minuter varje dag.
Skulle inte rekommendera någon i din banta dock så ta det inte till det extrema ^^
Nu som vuxen vet jag att LCHF light är det bästa för kropp och knopp i mitt fall. Hoppas det löser sig för dig!