Konstant sugen på att äta
Hej,
jag sitter hemma om dagarna och försöker (omotiverad) att slutföra ett projekt. Det går trögt.
Jag äter frukost och lunch, utför kanske något ärende. Men när jag fram mot kvällen blir stressad och uttråkad av att sitta inne utan att få något gjort så börjar jag gå rastlös till kylskåpet och leta efter något att äta. Ibland är jag sugen på något särskilt, men ibland tar jag bara vad som finns och äter och äter. Inte hetsäter, men jag småäter rätt konstant. Som att det skulle mildra paniken över att arbetet går dåligt eller stressen över att jag kanske inte blir klar.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Vad kan jag äta som "bukfylla" som inte gör mig hungrig direkt igen? Att det är en psykisk grej i grunden förstår jag också, men man kan ju arbeta på det från två håll samtidigt tänkte jag 🙂
Jag har haft lite samma problem, gått och ätit onödiga grejer på kvällen för att jag helt enkelt inte har något annat för mig om man säger så. Ofta är det saker jag inte ens vill ha men äter de ändå av någon sjuk anledning.
Min lösning på detta problemet är att hålla mig sysselsatt och bestämma fasta mattider då jag ska äta och sen hålla mig till dem. Som nu till exempel åt jag mellanmål klockan tre, då vet jag att jag inte ska äta middag förens klockan sex men jag vet att jag snart kommer bli sugen därför kommer jag snart gå ut och ta en promenad, håller man sig sysselsatt med annat tänker man inte lika mycket på att äta :)
Pretty wise //
#1 Smart. I stället för att jag fixar både sysslor och ärenden på förmiddagen och sedan sitter vid datorn i princip resten av dagen, så ska jag dela upp det. Och kanske komma igång med lite träning/jogging när jag blir rastlös, i stället för att jobba icke-produktivt och gå rastlös från datorn till kylskåpet.
Tack för ditt tips!
#2 Precis det låter som en bra plan! Bestäm fasta tider där du "får" äta också, jag brukar alltid planera in lite kvarg med bär på kvällen till exempel för jag vet att jag äter något olämpligt annars haha. Då blir det också lätt att om jag blir sugen innan tänker "nej, men ska ju äta vid nio så jag kan vänta".
Sen är det nog bra för dig med lite frisk luft om du jobbar mycket inne vid datorn :)
Pretty wise //
Jag hade börjat med LCHF. Man undviker helt enkelt kolhydrater. och äter protein och fett.
När du undviker kolhydrater så är dit blodsocker stilla som en lugn sommarsjö. Därför blir man varken hungrig eller sugen på saker och öppnar inte skafferiet/kylen en gång i timmen.
=>Det är kolhydraterna som triggar hunger och sötsug!
Nackdelen är att tröskeln in i LCHF är ganska hög. Det kräver att man klarar igenom sig övergångsfasen och vänjer sig vid en mindre mängd mat (fast totalt sett lika mycket energi). När man väl kommit in i det så är känslan underbar! Läs mer på kolhydrater.ifokus.se där främst LCHF diskuteras. Var inte rädd för att ställa frågor, och var inte rädd för fett ;)
"=>Det är kolhydraterna som triggar hunger och sötsug!"
Så det är de små mängder kolhydrater som strikta LCHF:are får i sig som håller med från att svälta ihjäl? För om det nu är kolhydrater som triggar hunger så bör man ju svälta ihjäl utan dem.
RobinEH: Ganska korkat svar. Antingen spelar du dum eller har du totalt missförstått LCHF.
Om man vill svälta sig så får man väl göra det. Men tanken är att man kan äta lika många kalorier, men utan att vara hungrig och sötsugen. Alltså ett "bekvämare" sätt att gå på ett kaloriunderskott. Kroppen behöver fett och protein. Glukos som hjärnan behöver (som fås från kolhydrater) kan bildas av fett från levern.
Att kunna kontrollera sina matintag och sötsug är perfekt vid viktnedgång. Eftersom man förmodligen lider både av överätning och sockerberoende.
Man behöver inte kolhydrater. Men man kan se det lite som ett "raketbränsle" för snabb energi. Och fett som ett "miljöbränsle" för kroppen, som varar längre.
Du skrev att det är kolhydrater som triggar hunger. Utan hunger så äter man inte. Äter man inte så svälter man.
Så antingen är ditt påstående rätt och min kommentar korrekt eller så är det påstående fel och mitt svar fel.
Om nu det är kolhydraterna som är orexigena så bör bristen av dem vara anorexigent. Cancerpatienter brukar ofta drabbas av anorexi vilket inte sällan leder till att de utvecklar kakexi. Alltså leder bristen av hunger till att de svälter.
Jag har förövrigt skrivit artikeln om LCHF här på sajten och vet mycket väl vad den går ut på, men det är inte vad vi diskuterar. Sockerberoende är förövrigt en pseudovetenskaplig term och är inte någon accepterad diagnos.
#7. Din kommentar var överflödig och onödig. Tror det bara förvirrar trådskaparen som nog villha ha raka och konkreta svar. Inte läge för att börja skriva om svält när det handlar om en människa som vill ha hjälp och råd.
#9, kolhydrater kan vara bra också. Till snabb energi. "raketbränslet" och det skrev jag. Har du en annan syn på det?
Däremot triggar det hunger och sötsug, och det är fakta.
Det var hunger och sötsug som TS hade problem med. Så vad var felet i att avråda TS från att äta kolhydrater då? Om TS inte är en elitidrottare då förståss.
#11 När du nu är Sajtvärd så kan du ju föregå med gott exempel. Varför försöker du inte hjälpa TS istället för att kommentera dumt på inlägg?
Nej TS har inte nämnt sötsug, men jag har inte sagt att TS har det heller. Däremot lindrar ett lågt intag av kolhydrater hungern, vilket TS har problem med. Småätande undviks enklare för de allra flesta om kolhydrater undviks i kosten,
I vad håller du med robinEH? Han skrev inte ens något förslag till TS. Så finns väl inget att hålla med om…? Skall ni inte försöka ge TS råd istället för att gnälla på andra råd? Mitt råd var att dra ner på mängden kolhydrater så det stillar hungern och därmed "skafferiöppnandet". Fungerar för många, men inte alla.
Hej!
Det råkar vara så att jag är en sucker för kolhydrater och de facto har ett stort "sötsug" (för snabba kolhydrater, tänk chips eller pasta). Jag är dock inte intresserad av LCHF, men tack för tipset. Däremot är jag väldigt intresserad av att äta mindre andel kolhydrater (särskilt snabba kolhydrater) och större andel protein (dock inte från kött..) och mer grönt. För ja, suget efter kolhydrater är en del av problemet.
Jag tror dock regelbunden träning är ett av svaren på problemet också. Tyvärr har jag varit lat, nu får det bli ändring på det! Jag får alltid bättre matvanor i samband med träning. 🙂
#15, Det låter som att du är inne på rätt spår att undvika de snabbaste kolhydraterna. De flest mår bättre av att skippa mjöl, pasta och socker. Förslagsvis även potatis och ris.
Utforska rotfrukts- och grönsakshyllan i affären :) Jag vet inte hur bekant du är med den, men det finns väldigt många alternativ till det jag nämnde man bör undvika.
Protein mättar mer än kolhydrater. Så det är också bra. :) Kommer du igång med träningen också så blir det toppen. Ställ dock inte för höga krav på dig själv i början så du tappar motivationen. Det är viktigare att få ordning på matvanorna först.
Jag tror att ju fler kolhydrater du ersätter med protein och fett, ju mindre "skafferiöppnande" blir det (det är min erfarenhet).
Lycka till!
Jag har uteslutit snabba kolhydrater och socker. Ersätter inte med fett så som lchf:are gör, tror verkligen inte att det kan vara hälsosamt med såpass mycket fett. Men tillsammans med träning gick jag ner 12 kg de första 2,5 månaderna. Nu har det gått lite långsammare men jag har haft så mycket strul med min reumatism att jag inte kört så pass strikt eller tränat som jag ska. Men går fortfarande ner i vikt. När jag kör strikt tappar jag mitt sockersug och min småhunger efter ca 2-3 veckor. Slarvarnas med maten kommer suget som ett brev på posten. Då gäller det att hålla sig sysselsatt och börja köra med strikta rutiner igen :)
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
som #17 säger så behöver man inte ersätta med fett. Är man fetträdd så är det ändå mycket bra att ersätta de snabba kolhydraterna/socker med låååångsamma kolhydrater och/eller protein :)
Jag gick själv ned 13kg med att äta långsamma kolhydrater och fungerade ganska bra.
sen väl vid målvikt jag ersatte långsamma kolhydrater med fett (och började därmed med LCHF).

En lösning är ju att inte ha onyttig mat hemma, då kan du inte äta dåligt när du blir sugen :) Jag har inget problem med mitt småätande, det är för mig ett sätt att hålla vikten uppe, men jag äter inte onyttigt för det. Jag har alltid färdiga grönsaksstavar och liknande i kylen. Blir jag sugen på ngt tar jag exempelvis några stavar morötter, blomkålsbuketter och oliver, eller en avokado eller några färdigstekta brysselkålhuvuden osv. Finns det färdigt i kylen är det lätt att ta det och stilla suget.

Ang jobbstress, håller med om att korta joggingturer är perfekt då det låser sig. Jag gör samma sak då jag jobbar hemifrån. Kommer ingen vart, joggar två km, sen löser sig problemet jag jobbat på.