Min väg
Hej!
Jag är ny på den här sajten, hittade hit och fastnade för den fantastiska stämningen som jag tycker att ni har skapat här! Ni peppar och hjälper och tipsar och diskuterar och vill varandra så väl. Det skulle jag vilja vara en liten del av. Jag börjar med min berättelse (varning för lång text…).
Det här är ett stort steg för mig, jag har aldrig aldrig aldrig diskuterat min (över)vikt med någon, varken öppet eller anonymt. Min hantering har generellt varit att ignorera och må dåligt i tysthet.
Jag har alltid varit mullig och inte varit så förtjust i hur jag sett ut, pendlat upp och ned i vikt. I min familj har alla varit mer eller mindre runda, särskilt min mamma, och vikt har alltid känts som en lite känslig fråga, en som man inte pratar om. I 15-årsåldern kämpade jag mig ned till 57 kg (jag är en kortis på 155cm), en helt okej vikt tycker jag ju nu. Sen fick min syster en ätstörning och allt blev fel. Resten av familjen behövde äta mer för att hon överhuvudtaget skulle äta något, jag var orolig och olycklig och mådde skit för allt som hände i familjen. Samtidigt började jag gymnasiet och all osäkerhet där kom. Jag gick upp till dryga 70kg, och snurrade sen länge kring 65-67kg.
När jag började jobba för några år sen gick jag kontinuerligt upp i vikt under flera år, passerade både 70 och 75kg och jag har fortsatt att öka trots att jag inte längre jobbar kvar där. På något sätt har jag lyckats ignorera viktökningen och låta bli att göra något seriöst utöver halvhjärtade gymbesök och snabbt övergivna dieter.
Men i helgen var det plötsligt som att ögonen såg tydligt det vågen visade och bmi:et sa, att jag är inte längre lite mullig eller överviktig, jag är fet. Som mest var jag uppe på 80,5kg (ligger nu på 78,5) den 28 mars i år, ganska mycket till mina 155cm, det ger ett bmi på 33,5 -en bra bit över gränsen till fetma. Plötsligt tar jag in det jag har känt och förträngt så länge, jag ser och känner jag bilringarna, fettet och handtagen så tydligt. Jag måste göra något.
Jag hittar hit till forumet och känner plötsligt hopp, att få se era före- och efterbilder, att få läsa om era utmaningar som också är mina utmaningar så ofta! Jag har nog aldrig riktigt trott att jag, JAG, skulle kunna bli normalviktig. Men efter att ha sett er klara det så börjar jag tro och hoppas att också jag kan lyckas.
Så nu gör jag det allra allra jobbigaste. Jag visar upp mig och hoppas på hjälp och peppning och stöttning på den här resan. Och för att visa för mig själv att jag menar allvar gör jag något jag aldrig gjort och som gör så jävla ont, visar upp min kropp i all sin hiskelighet på de här före-bilderna, tagna igår. Jag vill bara gråta när jag ser dem. De får bli min motivation. Jag hoppas på att snart kunna ta andra bilder, där det går att se en skillnad.
Tack för att ni inspirerat mig!
Startvikt: 80,5kg
Nuvarande: 78,5kg
Målvikt: 60kg
Hej och välkommen jag är också en kortis 158 cm och något som hjälpt mig genom den här processen att gå ner i vikt är att lära mig acceptera min kropp oavsett skick.
Varje kväll tittar jag mig i spegeln och säger högt något eller några positiva saker om min kropp även om jag har långt till mitt mål är vägen lättare när jag älskar min kropp trots brister.
Så försök hitta något du gillar med din kropp stort eller smått.
Välkommen hit. 🙂
Bra att ta tag i det i tid och visst är det lätt att köra strutstekniken det har jag gjort i åratal, sedan lär man ju äta nyttigare. Har du bestämt dig för hur du ska äta?
Antagligen har du redan tänkt på det men om inte tydliga delmål man får en så stark positiv känsla när man uppnår delmål som hjälper en att kämpa sig igenom svackor.
#1 Tack!
Jag tror att det ligger mycket i det du säger om att acceptera kroppen. Det känns som att mitt ogillande av min kropp på något bakvänt sätt fått mig att också låta bli att ta hand om den. Ju mindre jag tyckt om kroppen, desto mer har jag gått upp i vikt… Att ta de där obehagliga före-bilderna känns som et steg på vägen, jag kan titta på dem och bara inse att 'det där är jag', på gott och ont. Och jag har mina bra dagar då jag tycker att jag är snygg som attan ;)
#2 Tack!
Det här med kost är, inte oväntat, den stora stötestenen för mig. Jag rör mig okej i vardagen med cykel överallt och träning -om än alldeles för sällan. Men maten.. Jag tror att mitt stora problem är att jag äter för mycket, och kombinerat med fel. För lite riktig vällagad mat och för mycket frukost-/mellanmålsmat.
Jag har inte tänkt, inte som jag tänker just nu, köra någon specifik kostmodell. Som vego är LCHF ganska uteslutet och jag pallar inte att hålla på att räkna på allt. Det jag tänker är att minska ned på kolhydraterna rejält, liksom på onyttigheter som glass, godis, fika etc, och att försöka äta mindre portioner.
Portionsstorlek är svårt! När jag äter lika mycket som ina vänner gå jag upp i vikt… Måste lära mig att sluta när jag är mätt, och att inse att sugen inte är detsamma som hungrig…
#3 Tack, delmål är en bra grej!
Jag har inte förmulerat några typ belöningar, har ni gjort det? Den bästa motivationen kanske är att se siffrorna förändras :) Jag gillar iofs grejen att kolla med kläder också, kanske ska leta fram några gamla för små kläder…
Jag kombinerar våg och kläder, vågen ger direkta resultat men kan vara missvisande beroende på hur mycket vatten man har i kroppen och så vidare, medans kläder vanligtvis tar längre för att visa resultat så känns det mer pålitligt och mått säger mer om hälsan än vad vikten gör.
#4 Jo lite mindre kolhydrater är nog en bra taktik tycker jag också. Det finns ju lowcarb, alldeles utmärkt för viktminskning. Det äter jag nu, men mjukt bröd och pasta kommer inte innanför dörren, de bidrog till att jag blev tjock delvis pga kolhydrater men också att det var svårare att ha koll på mängd pga kasst resonemang: - Nu har jag redan kokat pastan eller - En macka till är ju ingen fara och brödpåsen ligger ju här på bordet.
Jag räknar på dumbbell.se somliga verkar gilla minmat.net också. Bra att ha någon slags måttstock.
Att känna efter om man fortfarande är hungrig är också bra, proppmätt är inte målet ju utan att man är "ohungrig".
Jag funderade vidare på det här med belöningar igårkväll och spånade lite på en lista. Det var lite svårt att komma på saker först, men sen när jag hittat på en prelimenär lista, då kände jag min faktiskt lite mer motiverad! Det känns som en hjälp att tänka på det man ska belöna sig med vid nästa delmål, istället för att bara vänta på siffrorna på vågen. Så tack för det tipset och peppen, nu kör jag delmål vid varje 5 kg, så det första blir vid 75 och jag hoppas att jag kommer dit snart :)
# 6
Ja, kläder känns konkret -och det är ju också dit man vill, inte ha en viss siffra på vågen utan att kläder sitter som man vill och att man kan känna sig tillräckligt nöjd med hur ens kropp ser ut och känns och mår.
Ja shit, hur många "bara en macka till" har det inte blivit…. Bra tips på olika sajter, jag tänker att jag börjar på egen hand och ser hur det går, men om det visar sig för svårt så vore det kanske en bra grej att ta hjälp av olika räkningstjänster och måttstockar. Bra tankeknep också att komma ihåg att mätt inte är = proppmätt och ont i magen, utan att mätt är mer = nöjd och ohungrig!
Lycka till :)
Apropå mackor har jag bara knäckebröd hemma blir inte lika mycket ströätandet som med mjukt bröd och även om man tar en extra blir det mycket färre kcal.
TS: Välkommen hit! 😃
#11 Jag kör med på det, knäckebröd. 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för alla välkomnanden och lycka-till!
Jag slutade köpa och göra mjukt bröd för ett par veckor sedan, och shit vilken skillnad det blir i hur jag äter! Löjligt -och bra- att en så enkel grej kan få betydelse. Nu blir det bara knäckebröd och det är svårt att äta för mycket av, man får ont i käkarna innan dess av allt tuggande :)
#13 Tycker du? Det upplever inte jag hehe 😛
Jag har ett ganska hårt knäckebröd ;)
#15 Vilken sort? 🙂
Jag blir också nyfiken på vilket sorts knäckebröd det är.
Fäbodknäcke surdegsbröd (Leksands)
Tokgott! Och hårt.
#18 Det har jag testat, men tycker inte att det är mycket hårdare än andra knäckebrödsorter 🙂Men det är min egna upplevelse 😛
En vecka in på den här vägen nu! Jag hoppas att det är okej att jag använder den här tråden för att berätta om hur det går på den här resan, det blir ett sätt att peppa mig själv -plus att jag älskar att läsa om andras resor, så då blir det ju bra att bidra med den egna också :). Och det är så grymt bra att få era kommentarer, förslag, diskussioner och peppningar!
Imorse var det dags för vägning prick en vecka sen sist. Då, förra veckan, stod vågen på 78,5 och idag visade den 77,4 -så minus 1,1kg! Det känns så himla bra! Visst, jag läser om andra som har tappat 3-4kg första veckan, och det är ju helt otroligt, men jag känner mig mer än nöjd med att ha tappat ett kilo :)
Veckan som gått har sett ut så här:
Frukost: Fil med äpple och flingor alternativt knäckebrödsmacka med pålägg
Lunch: Blandad sallad med mozzarella alternativt keso med bär och lite knäckebröd
Middag: Grekisk sallad med feta och tzatziki alternativt sallad med lite turkisk yoghurt och stekt sojakorv
Mellanmål: ett äpple om jag känt att jag behövt nåt
Lyx: en ruta 86%ig mörk choklad (två kvällar) och 2 glas vin (en kväll)
Träning: 3 pass på crosstrainer á 48min (500kcal)
Jag har mått så himla bra den här veckan! Känner mig stark och pigg och stolt över att vara på väg. Ni får jättegärna kommentera vad jag ätit och tränat, komma med tips eller förslag.
underbart att det går så bra för dig! :) blir riktigt stolt över personer som faktiskt tar tag och gör någonting åt sin hälsa
Jag förstår nu att jag själv måste börja ta min hälsa på allvar, jag är normalviktig och allt men fan vad skit jag stoppar i mig.
Tack för inspirationen :D och fortsätt kämpa även om det ibland är riktigt förjävligt ^^
lycka till!
Tack! :)
Och lycka till du också!
Hmm, nu visar vågen 78,0 istället för de 77,4 som syntes i lördags 😮
Det känns ju lite trist eftersom jag verkligen håller på att jobba fram nya och bra vanor, och då vore det så trevligt om jag kunde få lite extra pepp av vågen längs den vägen. Menmen, jag kanske kan skylla på ägglossning :)
Jag tänker oavsett anledningen till de 6hektona inte nedslås! Det här är ju mer ett maratonlopp än en sprint ändå, och jag mår mycket bättre med den kost och träning jag har nu -både i kroppen och själen.
Kram och pepp på er!
Det är ingen ide att hänga upp sig på enstaka vägningar gör en kurva det viktiga är att trenden är neråt det är naturligt att vikten kan flukturera uppåt ibland beroende på olika vattenhalter i kroppen hur mycket som finns i tarmarna och sånt.
#23 Kroppens vätskebalans kan av helt naturliga skäl variera med ±1kg (med andra ord en variation med ett spann på 2kg). Det är således lönlöst att dra några slutsatser från enskilda vägningar. Att rita ut en trendkurva är bättre. Eller att inte väga sig alls, utan istället ta måtten på kroppen.
Det kan svänga upp till ett kilo av naturliga skäl (vätskebalans, tarminnehåll, menscykel etc) så tappa inte modet! Ta det lugnt med vågen och mät med måttband (kan också vara lömskt om man har tendens till ballongmage).
Tack alla!
Det är så skönt att höra någon annan säga det man också säger till sig själv. Det är liksom lättare att lita på andra än sig själv. Imorgon ska det bli vägning igen, men den här gången kommer jag nog att ha gått upp 'på riktigt' har varit borta hos vänner på långhelg och ätit hur mycket kolhydrater som helst. Men oj vad magen protesterade!
Riktigt skönt att få en (obehaglig) bekräftelse på att jag mår mycket bättre utan så mycket kolhydrater. Ser fram emot att få böja en ny vecka tillbaka till kost och träning.
Yay, nu vände vågen nedåt igen och visade 76,7 kg. Skönt. Bara 1,7kg till första delmålet!
Nu har det gått prick 3 veckor sedan jag bestämde mig för att ändra på de saker i mitt liv som fått mig att gå upp i rasande takt se sista 1-2 åren. Vågen visar idag 76,4 kg så det betyder att jag tappat 2 kilo på tre veckor. Det känns fint! Och räknar jag från min högsta vikt på 80,5 i slutet av mars så är det fyra kilo.
Jag mår så himla mycket bättre! Dels mår min mage bättre av att byta mjukt bröd och pasta mot knäckebröd och grönsaker, och dels mår jag bättre i mig själv för att jag känner att jag är på väg och att jag denna gång litar på mig själv, jag kommer klara det!
du verkar så fin :) fortsätt kämpa! du klarar det, bara du inte ger upp! :)
Åh, tack! Vad glad jag blir :)
Jag är framme vid mitt första delmål! Woopwoop!
74,9 visade vågen imorse och 75 var första delmålet. Känns helt underbart, vad stolt jag blir över mig själv. Till veckan blir det till att fixa första belöningen, ska köpa en sak på en affär som jag tycker jättemycket om.
Men ännu bättre än den belöningen är det att få börja sikta mot nästa delmål, 70kg! Tänk att få lämna 7an bakom sig, det ser jag fram emot. Och då tror jag att det får bli ett nytt foto-set också för att kolla om det syns nån skillnad :)
Wii, duktig du är! 😃 förstår att du är stolt, det är helt underbart att lyckas med något man verkligen vill.
Grattis till delmålet!! 🌺🎈
~mikkan
Hejja hejja!
👍 Grattis, grattis!!!!
Kul :)
Tack så mycket alla!
Det är en så fantastisk pepp och hjälp att kunna dela resans framgångar (och motgångar) här, det gör det både enklare och roligare!
Nu har min första månad här gått och jag tänkte att det kunde vara läge med en summering!
Startvikt dag 1: 78,5 kg
Vikt efter 1 mån: 74,8 kg
Minskning: 3,7 kg
Överarm: -1 cm
Lår: -1,5 cm
Mage: -ca 3cm (har en väldigt ballongig mage som ändrar sig från dag till dag)
Träning:
joggar 3km 1 gång/v
träning kondition/styrka på gym 1-2 gång/v
promenad/cykling ute 1-2h 3-4 gång/v
Mat:
Väldigt mycket bättre än tidigare! Lagom stora portioner och mycket sallad och grönt, 3-4 mål om dagen och utan mjukt bröd och ris/pasta.
Summa: jag mår jättebra! Tycker inte att det syns så mycket (och inte så konstigt heller med en skillnad på ca 4kg), men jag mår mycket mycket bättre!
Bild: Jag kom fram till att det vore kul att ta ett nytt foto varje månad för att kunna göra en sån där tidslinje över förändringarna. Mest skillnad syns på bilden framifrån, men den är lite missvisande också för att magen är innanför underbyxorna denna gång…. Men kolla på området runt halsen, visst syns det kanske liiiite..? Och ändå lite skillnad på magen i stort? oavsett så går det åt rätt håll! :)
Jag tycker det syns jättetydligt att du gått ner i vikt på bilderna speciellt vid magen, jag vet från mig själv att det ofta tar längre tid att se förändringarna på sig själv medans andra personer ser ens viktminskningen mycket tidigare.
Tycker man ser stor skillnad på magen.
Jo men visst ser man skillnad och inte lite heller. Magen är 2 storlekar mindre. Dina sista kilon måste ha satt sig klockrent där. Grattis! 😃
Det syns att du gått ner! Grattis :-D
Ja det syns! 👍
Nämen nu kommer ett litet inlägg för att fira -nu har jag gått ned 10% av min kroppsvikt! Hur tufft är inte det?!
Min högsta uppmätta vikt var 80,5 kg och imorse visade vågen 72,5 = minus 8kg! Yay! Vad härligt det känns, och så tufft att känna och se små skillnader i kroppen.
Nu ska jag åka på semester och njuta, vi hörs om knappt två veckor igen!
Ha en riktigt trevlig semester.
Härligt! :)
Duktig du är!! :-D
Kom precis hem ifrån semester med all inc…nojig har man varit men gått ner 3,5kg! njuuut :-)
~mikkan
Tack ni! Och mikkan: wow, vilken prestation!
Min egen semester resulterade +0,4kg, vilket känns ungefär som plusminusnoll eftersom jag säkert har en del vatten i kroppen efter flygningen. Det känns också grymt bra, och nu ser jag fram emot att fortsätta med de goda vanorna jag började med innan semestern!
Nu är det dags för två-månaders-uppdateringen! Jag gillar rutiner och det är så roligt att ta ett par bilder och summera månaden som gått. Blir peppad av alla små framsteg och det ger nåt att se fram emot.
Högsta vikt: 80,5 kg
Startvikt här på sajten: 78,5 kg
Startvikt denna månad: 74,8 kg
Vikt idag: 72,2 kg
Minskning denna månad: 2,6 kg
Minskning totalt: 8,3 kg
Överarm: denna månad -1,5cm, totalt -2,5cm
Lår: denna månad -3,5cm, totalt -5cm
Mage: denna månad - 5cm, totalt -8cm
Jag är jätteglad över månadens resultat, minus 2,6 kg känns riktigt riktigt bra, inte minst med 10 dagars semester utomlands, och så roligt att måttbandet verkligen visar skillnad! Och på bilderna böjar jag verkligen se stor skillnad, både framifrån och från sidan nu.
Pepp och kram på er, tack för alla kommentarer och råd, det hjälper verkligen!
Wow! Vilken skillnad. 😃
Du lär ju göra din hälsa en tjänst också.
#50 Bra jobbat :)
Jättefina resultat kul när det syns både på kroppen och vågen.
Snyggt jobbat!
Tack hörrni, vad fina ni är, vad roligt att ni tycker att det syns!
Är det fler än jag som lagt upp framstegs- eller före-/efterbilder här? Det vore grymt roligt att se! Tycker att sånt är väldigt peppande :)
Nu är det dags att fira! Och det gör jag allra helst här där jag fått så mycket inspiration och pepp :)
Tre finfina saker som uppnåtts nu denna senaste knappa månad:
- Jag passerade 72 kilo: gränsen mellan fetma och övervikt för min längd enligt bmi. Yay! Jag har inte fetma! Bara "vanlig" övervikt nu att jobba på.
- Jag passerade 70,5 kilo: vilket innebär att jag väger tio kilo mindre än min högsta uppmätta vikt i slutet av mars. Finemang.
- Jag har precis passerat 70 kilo: så jag har nått mitt andra delmål! 🥳 Det betyder MASSAGE! Herregud vad jag har längtat efter det.
Nu vill jag säga hejdå till 70+ på vågen och aldrig se det igen! Nu börjar vägen till 65 -nästa delmål.
Pepp och lycka till till alla er andra som kämpar härinne!
Underbart!!! Bra jobbat!
Duktigt! 🙂
Shit, jag kan inte fatta att ännu en månad (eller nästan, den här summeringen blir 4 dagar i förtid eftersom jag är bortrest sen) har hunnit gå sen jag började vända om och börja med ett hälsosammare liv! Jag hoppas att ni inte är trötta på mina bilder och summeringar 🤪-själv längtar jag efter att få ta den där bilden och se vad månaden har gett! Sjukt peppande.
Den här månaden har varit väldigt mycket upp och ned. Jag har känt mig lite opepp, varit mycket med familjen och fikat en hel del… Svårare med träningen också när jag inte haft tillgång till gymmet. Det fick bli lite enklare styrketräning i lägenheten och jogg-turer och promenader. Nu i slutet kan jag ändå se att det har gett resultat och det känns verkligen som en present! 🎁
Startvikt denna månad: 72,2 kg
Vikt idag: 69,2 kg
Minskning denna månad: 3 kg
Minskning totalt: 11,3 kg
Överarm: denna månad -0,5cm, totalt -3cm
Lår: denna månad -1cm, totalt -6cm
Mage: denna månad - 4cm, totalt -12cm
Jag trodde verkligen inte att det skulle gå att se ett smack skillnad på månadens foto jämfört med förra månadens -men faktiskt, det syns lite! Bevis på hur bra det är med foton för att hålla koll på förändringarna. Jag önskar att överarmarna kunde minska lite mer, där känns det som att det i princip står stilla, buhu.
Jag har ju visat bilder framifrån och från sidan, men jag har tagit bilder bakifrån också. Har låtit bli att visa dem hittills eftersom jag inte tyckte att det syntes någon skillnad alls -men banne mig, nu tycker jag faktiskt att det syns! Tror att det äntligen äntligen börjar försvinna lite fett från ryggen också. Längtar tills handtagen är borta….
Kram på er!
Jag tycker det syns tydlig skillnad mellan alla foton vad kul med tydliga framsteg även om det brukar vara svårare att se sina egna framsteg.
Det är stor skillnad på början och nu, lite överallt på kroppen. Och nej vi har inte tröttnat på dina bilder. 😃 Har du märkt att på första bilden har du "dimples" elle smilgropar bak på höften/rumpan, de är borta nu. 😉
Armarna har blivit mindre bara att det tar ett tag tills de hamnar där du vill, jag ahr samma problem…
Ja, det är verkligen grymt peppande att se tydliga framsteg! Tror att bilder är bra för mig, att jag kan se det framför ögonen och kunna jämföra. Det blir liksom objektivt och verkligt då på ett annat sätt. Precis som att komma i gamla kläder eller känna hur de börjar sitta lösare 😃
Vilken tur att ni inte tröttnat, och coolt att du tycker att det syns skillnad mellan alla bilderna! Jag börjar kunna se att jag är mindre hela jag. Haha, jag tror att smilgroparna är kvar fast syns inte lika mycket på de ljusare bilderna 😉. Det är trist för oss att armarna tar lite tid -de har varit en av mina större komplex och jag längtar tills att de ser och känns lite mer normala -lättare med kläder då 😎. Har du sett mycket skillnad på dina?
Jag ser också tydlig skillnad! Fota på du, bilder är alltid roligt, det blir mer personligt då ju. 👍
Jag önskar att jag också hade fotat mig själv på vägen ner, men jag vågade inte!
#62 Jo då det är skillnad de bular inte ut lika mycket åt sidorna men ser fortfarande stora ut. Det faktum att de är så mjuka och det är mer skinn än fettet kan fylla ut tyder ju på att det försvunnit en hel del. Jag har ju fortfarande 15 kg kvar att gå ner, så det kommer väl. 😃
Du vet har de varit sådär i flera/många år spelar det nog ingen roll med några månader till. 😉🤪
Ja fy, det krävs verkligen självövervinnelse för fotandet… De första två gångerna var det helt vidrigt, men nu ser jag faktiskt fram emot det :). Jag har ju fortfarande en så lång väg att gå och det ger en sådan skjuts på vägen att se att det hänt nåt fast huvudet trott att det bara står stilla!
Haha, nej, det är helt sant. Det är lätt att bli otålig och fartblind :).
Starkt jobbat! Tycker det syns bra skillnad på en månad.
Det har varit löningsdag och det betyder att ytterligare en månad har gått på min viktresa! Det betyder FOTON! Och lite månadsssummering sådär.
Det känns att hösten har dragit igång och det betyder helt klart att tiden blir knappare. Jag försöker hålla uppe den bra träningsrutin som jag fått till under sensommaren med 4-5 pass i veckan, men det kommer veckor när det bara blir 3 också. Vilket för mitt "gamla jag" skulle vara extremt bra! Men jag jobbar på att hålla mig kring 4-5 så mycket det bara går.
En rolig sak denna månad var klädprovningen av gamla kläder, jag rensade garderoben när jag vägde 72kg och tog undan allt som var för litet då, och för ett par veckor sedan när vågen visade 68kg provade jag igenom allt och -yikes, vilken skillnad! Det märks att jag nu är i det viktspann där jag tillbringat större delen av mitt vuxna liv. Så roligt att kunna ta tillbaka massor av kläder in i garderoben! Bara en kasse kvar nu med kläder som jag endera köpt något för små med tanken att 'jag ska bara gå ned lite så kommer den passa jättebra', eller som är från tidigare i ungdomen. Några av dem tror jag inte att jag kommer vilja använda utan sparar dem bara för det roliga i att nån gång kunna prova dem och se att de passar!
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 79,2 kg
Vikt idag: 66,3 kg
Minskning denna månad: 2,9 kg
Minskning totalt: 14,2 kg
Överarm: denna månad -1,5cm, totalt -4,5cm
Lår: denna månad -2cm, totalt -8cm
Mage: denna månad - 3cm, totalt -15cm
Foto:
Jag trodde som vanligt att det inte skulle synas något vid månadens fotografering, så det var grymt roligt att se att det gör det faktiskt. Magen har liksom "sjunkit ihop" lite, men det syns inte så mycket på fotot, så jag tar och visar de två som jag tycker det syns mer på, rygg och sida. Kolla, handtagen på ryggen är nästan borta!🥳
Det ser jättebra ut fortsatt tydlig skillnad till den senaste månaden, visst är det kul när kläder som varit för små blir lagom jag går igenom mina för små kläder vid var tredje nedgånget kg.
Vad kul att se din resa så här steg för steg! Bra jobbat 🙂
Tack Hörrni!
Jag tycker också att det är väldigt roligt att se det steg för steg, tänk att det hinner hända saker på bara en månad, och sen när månaderna läggs samman kan det bli en så här stor skillnad! Det gör att det känns som att det kommer fortsätta synas skillnad framöver också :)
och, eh, upptäckte ett skrivfel i siffersummeringen ovan, startvikten denna månad var förstås 69,2 och inte 79,2. Känns som att det skulle gått lite snabbt annars ;)
Jag är så glad att jag måste skriva ett inlägg -nästa delmål är nått! I morse visade vågen 64,9 kg och det betyder et delmål (65) passerat och nya träningsskor ska inhandlas som belöning! yay!
Shit, kan inte fatta att jag nu väger hela 15 kilo mindre än min högsta vikt som uppmättes för ett halvår sedan, och sedan jag aktivt började mäta och väga mig har jag tappat 17 (!) cm runt magen och en massa centimetrar här och där på kroppen, runt midjan, smalaste stället mäter jag nu prick 80cm, gränsen för det som generellt anses bra att ligga under. Det är ju rätt fantastiskt. Tänk, jag har gått från 20 kilos övervikt till bara 5 kilos övervikt, från att ha 25 kilo att gå ned till att ha 10.
Jag kände lite att jag behövde påmina mig själv om det här eftersom jag känt mig lite kass på slutet. Träningen har varit nästan obefintlig, har jag fått till 2 pass i veckan har jag kunnat vara riktigt nöjd, och det har blivit lite fika då och då och inte optimalt med maten. Så det känns lite som att jag inte "förtjänat" att fortsätta gå ned i vikt. Men uppenbarligen har det ändå satt sig lite förändrade vanor kring vad jag äter, mängd och vardagsmotion. Så jag är glad och tacksam att det även under stressiga och fullproppade perioder går att gå åt rätt håll!
Och tack för det här forumet, det är en pepp att veta att det finns, och alla tips som jag fått med mig och som hjälper längs vägen.
Nu kör vi de sista 10 kilona -oavsett i vilken takt det går så kommer det hända!
Grattis kul att höra att det går bra.
Wow, vad bra det går för dig! Härligt!
Ännu en månad har gått, så nu är det månadssummering!
Den här månaden har varit den sämsta sen jag började, både vad gäller mat, träning och viktnedgång. Jag har varit deppig och stressad och det har hänt mycket runtomkring så då är det kanske inte så konstigt att det blir så här. Jag är stolt över att jag inte tokmoffat onyttigheter och helt gått ner mig, men visst har det blivit lite foka, godis etc tillsamans med andra. Jag har helt enkelt slappat till mig vad gäller tacka-nej-förmågan.
Jag försöker att inte tycka att jag är dålig, utan att såna här perioder är helt okej -det är en del av livet -och istället vara stolt över hur långt jag kommit, och över att jag även om det svajjar ändå håller kursen någorlunda. Jag har ändå både passerat ett delmål och tappat ett par centimetrar denna månad, så det får jag vara stolt över!
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 66,3 kg
Vikt idag: 64,9 kg (Dock: ägglossning precis just nu, tror att den verkliga vikten är 64-64,5, men jag räknar ändå på den uppmätta vikten)
Minskning denna månad: 1,4 kg
Minskning totalt: 15,6 kg
Överarm: denna månad -1,5 cm, totalt -6 cm
Lår: denna månad -1 cm, totalt -9 cm
Mage: denna månad - 3 cm, totalt -18 cm
Foto
Dags för lite variation! Denna månad kör jag en framstegsbild på annat sätt. Precis när jag skulle börja min viktminskningsresa tog jag några bilder på mig själv i gamla favoritkläder som då hade blivit alldeles för små. Ett av plaggen var ett par byxor som jag tyckt jättemycket om men som började vara för små för 3-4 år sedan och som jag då inte använt sedan dess. De är utan stretch och i storlek 42, och vid min viktresas start kunde jag med nöd och näppe ha strl 44 med mycket stretch.
När jag skulle fota mig i dem fick jag nästan panik, byxorna gick knappt upp över låren längre! Med lite våld fick jag upp byxorna, men att kunna ens försöka knäppa dem var skrattretande, magen bara vällde ut.
För ett par veckor sedan provade jag igenom undanlagda kläder och nu kan jag ha dem igen -de sitter till och med lite löst! Helt galet! Så istället för att vara besviken på denna månad tänker jag vara stolt över att jag på 5 månader har tappat 16 kilo nästan och nu kan ha ett par byxor som jag knappt ens fick upp för mindre än ett år sedan! Det är verkligen framsteg.
*mindre än ett halvår sedan, skulle det förstås vara!
Låter bra det är när det känns lite motigt som man får hugga tag i det som är bra, tycker kläder kan säga mycket mer än vågen 🙂
Oj vad duktig du är Genser. Du har blivit min inspiration nu. =)
Oj vad roligt! Lycka till till oss båda då :)
Sätter en tass här! Rikitgt bra gjort! Lycka till :)
// Evelina
Wow, härligt! Sån skön känsla att komma i kläder som varit för trånga! 😃
🥳 Nu firar jag 6 månader på den här sajten, och på min aktiva viktminskningsresa! 🥳
Både denna och förra månaden har varit kämpiga, livspusslet har bjudit mycket stress och förändringar och det har gett inte så mycket träning och ganska dålig kosthållning. Men jag ser det sakta ljusna nu. Och vikten går sakta nedåt. Är rädd för att det tyvärr är lite muskler också, men det ska jag vända när jag får till träningen igen.
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 64,9 kg
Vikt idag: 62,6 kg
Minskning denna månad: 2,3 kg
Minskning från högsta vikt: 17,9 kg
Överarm: denna månad -0,5 cm, totalt -6,5 cm
Lår: denna månad -0,5 cm, totalt -9,5 cm
Mage: denna månad -2 cm, totalt -20 cm
Foto:
Dags att titta bakåt -jag kan inte förstå att 6 månader kan göra så stor skillnad, helt otroligt! Jag har en bit kvar att gå, men shit, klarar jag detta borde jag klara den sista biten också.
Fantastiskt!
Det är nog ingen fara med musklerna Genser! Kämpa vidare, du är fantastisk! 👍
Strålande resultat 🙂
Tack hörrni!
Det är ett sånt stöd och motivation att kunna dela den här resan här -tack!
Ehm, månadssumeringen för december kommer nu i början av januari istället! Hade inte tillgång till egna vågen, och så kändes det lite besvärligt att få till fotona mitt bland tjocka släkten.
Som jag nämnt på andra ställen här på sajten ballade jag helt ur under december och fikade, åt godis och kolhydrater så det stod härliga till. Det gör att inget hänt på viktminskningsfronten, varken på våg eller måttband. Men nu lägger jag et bakom mig och tittar framåt -jag är så himla pepp på det här igen nu! Ett nytt år, nya möjligheter, och jag bara längtar efter de där veckorna när våg och måttband överraskar en.
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 62,6 kg
Vikt idag: 62,6 kg
Minskning denna månad: 0 kg
Minskning från högsta vikt: 17,9 kg
Överarm: 31 cm, denna månad -0,5 cm, totalt -7 cm
Lår: 58,5 cm, denna månad -0 cm, totalt -9,5 cm
Mage: 87 cm, denna månad -1 cm, totalt -21 cm
Foto:
Det var längesen jag hade min månad-för-månad-serie, och tyvärr syns det ju ingen riktig skillnad denna månad mot förra (snarare tvärtom på magbilden -så den visar jag inte 🤪), men jag drar till med en sidobild denna månad.
Och så ser jag fram emot januaribilden och hoppas på en förändring då!
En månad till förbi! En väldigt kort sådan när det gäller månadssummering och foto, jag tog ju inte decemberfotot förrän i början av januari, så det är ganska precis 3 veckor sedan. Men tja, lite kan det väl hända på 3 veckor också 🙂
Vet inte riktigt vad kroppen håller på med just nu, pendlar upp och ned i vikt trots att det är "rätt" tid i månaden för att ligga stabilt. Var nere på 60,1 i början på veckan -AAAh, så nära! Men hoppade sen upp igen till 60,7 där jag är idag. Men åh, nästa månad ska jag spräcka 60-gränsen! Kanske är den lite chockad över att jag börjat träna igen…
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 62,6 kg
Vikt idag: 60,7 kg
Minskning denna månad: 1,9 kg
Minskning från högsta vikt: 19,8 kg
Överarm: 30,5 cm, denna månad -0,5 cm, totalt -7,5 cm
Lår: 57,5 cm, denna månad -1 cm, totalt -10,5 cm
Mage: 85 cm, denna månad -2 cm, totalt -23 cm
Foto:
Dåligt vinterljus och ingen större viktnedgång denna vecka gör det svårt att se nån skillnad, så jag hoppar foto denna månad! Jag har däremot, kanske för första gången i mitt liv, tyckt att jag blivit bra på bild! Shit, det är så fantastiskt att börja närma sig normalvikt!
Glöm inte att du väger nästan 20 kg mindre så 2 kg är ju en större viktprocent jämfört med innan, 2 kg när man väger 60 kg märks nog men 2 kg kanske inte märktes mycket när jag vägde över 100 kg.. 2 kg på dig kanske syns - för oss…. 😉
Bra jobbat med andra ord. 👍Och grattis till att ha blivit bra på kort det händer ju inte mig så ofta vare sig vikten är hög eller låg lol.

Otroligt vilken skillnad det blir. Vilken viktnedgång. Det är helt naturligt att det går långsammare nu. Låt det göra det. Om det så bara bli 0,5 kg varje månad så är det ju en viktnedgång.
>>>Malum domesticum<<<
Tack för fina peppningar! Absolut, jag måste börja ställa om i tanken att procentandelen blir annorlunda nu :)
WOW, vilken skillnad, vad underbart att se hur duktig du är! Ger en själv mycket motivation till att fortsätta sin egen viktnedgång. Enorm skillnad på bilderna👍 Verkligen bra jobbat!
Oj vad duktigt, jag är imponerad!
Vad fina ni är -tack så himla mycket för peppen! Jag har känt mig rätt omotiverad på slutet, vågen har envist pekat uppåt eller inte visat nån förändring alls -men plötsligt hände det! Idag vaknade jag upp som normalviktig för första gången på tio år! Den för mig magiska och symboliska gränsen 60 kg, den mellan övervikt och normalvikt för mig enligt BMI, har jag korsat med en försiktig tå, vågen visade 59,8 imorse. Så himla härligt! Jag har fortfarande en hel del hull att ta av, men nu börjar resan mot 55 kg, det som varit mitt stora slutmål. Vad som händer där får vi se -just nu känns det helt otroligt att få se en 5a först i vikten på vågen!
Hurra! Vilket fantastiskt jobb! 🥳🏆
Upp och ner, ner och upp… Vågen dippade ju ner under 60-kilosgränsen den här månaden och jag var så glad! Men det var kortlivat, snabbt vände det uppåt igen. Och jag är så himla less, känner hur peppen rinner ur kroppen. Det har lett till en månad när jag verkligen inte skött mig, ätit fel och onyttigt i ett par veckor, inte tränat. Klart att resultaten uteblir då…. Känns skämmigt med en månad som till och med visar PLUS i summeringen, det känns dåligt.
Men, jag håller på att vända det. Den här veckan har jag plockat fram cykeln igen nu när vägarna är isfria, och så har jag börjat träna igen, har fått till tre pass hittills och tänkte ta ett till helgen också. Och nu är det banne mig slut på de här onyttigheterna! Ska vända det här till motivation och försöka se det för vad det är –en månad då det inte blev rätt, och inte ett totalt misslyckande. Jag är ju fortfarande långt ifrån där jag startade. Och så får jag väl skylla liiiite på att jag är i värsta pre-mens-vattenlagringen just nu (även om det ändå kanske skulle vara en månad på plus utan det).
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 60,7 kg
Vikt idag: 61,4 kg
Minskning denna månad: Ökning, plus 0,7 kg
Minskning från högsta vikt: 19,1 kg
Överarm: 30,5 cm, denna månad -0 cm, totalt -7,5 cm
Lår: 58,5 cm, denna månad +1 cm, totalt -9,5 cm
Mage: 84 cm, denna månad -1 cm, totalt -24 cm
Foto:
För att hålla peppen uppe kör jag mina vanliga månadsfoton och postar ett av dem här. Även om det inte syns nån skillnad de senaste månaderna så gör det ju det från när jag började :)
Upp och ner, ner och upp fortsätter. Jag har tack och lov inte gått upp något denna månad utan pendlar mellan 60,5 och 61,5 kg mest hela tiden och det gör mig rätt frustrerad. Å ena sidan är jag glad över att kroppen kanske stabiliserar sig och hittar ett nytt ”hemmaläge” när det gäller vikten och efter 20 kg på ett år kanske det är normalt med stagnation? Men jag skulle gärna vilja nå normalvikt innan de stora platåerna kommer!
Ska jag vara ärlig har inte träningen (och till viss del maten) varit vad den borde den senaste tiden, så jag har nog mest mig själv att skylla för den här platån, även om jag inte tycker att kroppen är som mest samarbetsvillig nu heller…
Men jag jobbar på att bit för bit komma in i bra träningsrutiner igen och hoppas verkligen att över tid få se lite resultat på både våg och måttband igen. Den här månadens värden är egentligen desamma som januari, men det är ju bra att februariökningen bara var tillfällig.
Lite siffersummering:
Startvikt denna månad: 61,4 kg
Vikt idag: 60,5 kg
Minskning denna månad: 0,9 kg
Minskning från högsta vikt: 20,0 kg
Överarm: 30 cm, denna månad -0,5 cm, totalt -8 cm
Lår: 57 cm, denna månad -1,5 cm, totalt -11 cm
Mage: 83 cm, denna månad -1 cm, totalt -25 cm
Foto:
Jag tyckte att det var dags för en ny ”outfit” på fotona, inbillar mig att det blir lättare att se små förändringar med bh och snävare trosor än dem jag haft hittills och som börjar bli stora. Och så sökte jag upp en fotoplats med mer (osmickrande…) ljus så att allt framträder i sin bulliga valkighet :)
Wow! Vilken förändring. Så himla duktig du är! :)
Den här tråden ska jag spara så att när motivationen tryter så har jag något att påminnas om. Det går faktiskt!
Jag väger nu 71 kg (startade på 80 kg), och är ungefär 160 cm. Så jag har en bit kvar…
Tack! Det är svårt ibland att komma ihåg att värdera det man redan gjort när resultaten uteblir eller går så långsamt att man knappt märker dem… Då kan en peppande kommentar göra att man kommer ihåg det igen :) Coolt, då har du redan tappat 9 kilo -bra gjort! Du närmar dig normalvikten du med :)
Ett helt år har gått sedan jag tog beslutet att lägga om mina vanor och bygga en livsstil som hjälper mig att bli hälsosam, må bra och –som en del av det- gå ned i vikt. Vilken skillnad ett år kan göra!
Här står jag nu för första gången på tio år normalviktig. På ett år har jag gått från fetma till normalvikt, centimetrar och till och med decimetrar har försvunnit över hela kroppen och jag har aldrig haft så bra kondition, känt mig så stark eller full av energi som jag gör nu! Det är en fantastisk känsla (som jag tyvärr inte känner varje dag…) –jag har klarat mer än jag någonsin vågade hoppas på!
Min resa är inte över, jag vill fortsätta att göra bra vanor i mat och träning och vardagsrörelse till en självklar och njutbar del av mitt liv och jag vill fortsätta att bli starkare, snabbare, uthålligare, och till en liten del också lättare. För min längd (155 cm) och ålder vore en, som jag tycker, optimal vikt för mig runt 52-55 kg, så det är min långsiktiga plan. Men det är också en del av resan att sluta fokusera på siffrorna på vågen, och istället acceptera och fira den kropp jag har, som har klarat så mycket och burit mig ända hit och ska bära mig vidare! Att ta hand om min kropp och inte kriga mot den. Att acceptera platåer, bakslag och omotivation och bli trygg i att det här är något långsiktigt, något som gäller hela livet. Och att hälsa och välmående är så mycket mer än siffror på en våg.
Jag har nu ställt undan min våg och tar bara fram den 1-2 gånger i månaden, vilket har gjort underverk för min långa platå! Jag kan nu sluta oroas över små fluktuationer på vågen och inte låta det styra mitt välmående utan istället fokusera på det som får mig att må bra på riktigt, bra mat och motion och andra positiva saker i livet. Och plötsligt var platån över.
Jag vill med det här tacka er på iFokus som delat min resa och hjälpt med peppning och stöttning, svarat på frågor och inspirerat mig genom tuffa perioder och stunder då allt gått bra. TACK! Jag har trappat ned mig själv på forumet och kommer fortsätta att göra det, men kanske tittar jag förbi här nån gång :).
Och så vill jag önska alla som kämpar för en hälsosam och varaktig viktminskning lycka till! För mig gjorde hela skillnaden att jag började tro på mig själv, att jag kunde klara det. Tro att du klarar det.
Summering:
Vikt idag: 59 kg
Minskning från högsta vikt: 21,5 kg
Minskning på 12 månader: 19,5 kg
BMI högsta vikt: 33,5 (Fetma)
BMI idag: 24,6 (normalvikt)
Överarm: -8 cm (38 till 30 cm)
Lår: -12 cm (68 till 56 cm)
Midja: -20 cm (94 till 74 cm)
Över naveln: -27 cm (108 till 81 cm)
Foto:
Ett år och 19,5 kg mindre!
Det är en klyscha, men jag har så svårt att tro att det där var jag för bara ett år sedan. Shit vilken förändring! Jag vill aldrig aldrig aldrig tillbaka dit.
Grymt!!! Bara att gratulera. 😃 Vilken skillnad på före och efter foton, borta är valkarna och handtagen.
Lite avis för även om jag kommit en redig bit på väg är det allt en bit kvar. 😉
Tack Ary! Stort lycka till -en dag är du där du vill vara :)