Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 628 ggr
silverfiisk
0

Hjälp att komma igång!

Jag är en tjej på 17 år som skulle vilja gå ner ca 10 kilo. Jag behöver dock hjälp att komma igång.. Jag har ganska svår astma och kan därför inte springa eller träna hårt, så jag skulle uppskatta tips på lättare träning som ändå ger resultat. Jag vill även ha tips på nyttiga maträtter som inte är för komplicerade att laga, och ni får gärna ge tips på nyttiga snacks. Har ni tips på hur man står emot sötsug så får ni gärna dela med er av det också! Tycker ni att det är dumt att dricka "naturdiet" och liknande? Eller är det något ni skulle rekommendera? Alla svar uppskattas!

ManU77
1

Jag har hört (hur vetenskapligt det är har jag ingen aning om, men anekdoter finns det visst gott om) att vete kan vara en bov vid astma. Att utesluta vete ur kosten ska visst kunna ge en positiv effekt. För vissa är det nödvändigt att utesluta samtliga spannmål för att få effekt, men man kan ju alltid börja med att utesluta vete och se om det hjälper.

När det gäller träning för viktminskning är det i stort sett helt värdelöst. Kosten kommer överlägset först om viktminskning är det yttersta målet. Att lägga till en aning träning, och då gärna styrketräning, för att bibehålla muskelmassa under viktminskningen är bara positivt. Träning är bra för hälsa, men har ingen större effekt på viktminskning.

Hur man står emot sötsug… är jag nog inte rätt person att ge tips om, eftersom jag brottas med samma problematik själv. Det jag har lärt mig om mig är att jag behöver stå ut med total avhållsamhet från socker i ca 3-5 veckor för att suget ska försvinna. Efter det är det lätt(are) att avstå, men samtidigt vet jag att om jag stoppar i mig något sockrigt är jag tillbaka på ruta ett och behöver ladda om, så att säga.

Jag gillar inte tanken att man ska behöva konsumera olika pulver och dylikt för att gå ner i vikt. Vi människor ska äta riktig mat. Vi ska äta när vi är hungriga och sluta när vi inte är hungriga längre… utan att räkna kalorier. Funkar inte det är det, i mitt tycke, ett tecken på att allt inte står rätt till. Jag skyller oftast problemet på kolhydraterna, vilket absolut inte alla håller med om, men det verkar i de flesta fall som att en ganska rejäl begränsning i kolhydratkonsumtionen rättar till de flesta symptom på en kropp i (hormonell) obalans.

silverfiisk
0

#1 tack för ditt svar :)

jiim
0

#1 mycket bra svar :p

Agnez94
0

Tycker inte du ska äta pulver om du bara är 17 år. Både kroppen och hjärnan behöver tillräckligt med energi för att utvecklas. Sen är det många som går ner med pulver men efter kuren går upp lika mycket igen eller mer därtill. Satsa inte på det! Du vill ju behålla din nya vikt 🙂. Om du vill göra någon form av träning så skulle jag säga promenader och styrketräning. Inte för att det har någon större effekt på vikten men för att det är bra för muskler och hjärta. Om du har en smartphone så kan du ladda ner en stegräknar-app. 
Om du som #1 sa ska utesluta vete så kanske du kunde prova på en lågkolhydratskost? Då utesluter du andra sädesslag också. 

Hur man ska hantera sockersug är väldigt individuellt tycker jag. Vad som funkar för mig är att sätta ett mål. När jag fallit tillbaka i sockerträsket så sätter jag 3 sockerfria dagar (nu måste man verkligen vara tuff mot sig själv). Så fort man tänker "det skulle vara gott med en kaka/godis/choklad så tänker man direkt efter "NEJ! Jag vill ju faktiskt inte och jag mår jättedåligt av det" Försök slå bort tanken då fort den kommer. Stå aldrig och fundera om du ska kompromissa eller liknande. "Jag ska inte äta socker!" Mitt tips är att också ta bort frukt eftersom det egentligen är en sockerlösning i fast form. Näringen i frukt kan du få genom grönsaker. 
Att försöka sysselsätta sig själv när man börja tänka på sötsaker eller mat funkar också för mig. När jag var yngre brukade jag gå på en promenad eller liknande så man styr bort tankarna. Dricka kan också fungera. Jag misstar ofta törst för sockersug. Ibland är det även så om sockersuget slår till och det har gått ett tag sedan man senast åt så kan det vara kroppens sätt att säga "Jag behöver mat" (riktig mat då). Så istället för att äta socker så äter man ett riktigt mål mat. 

Här finns en tråd om just detta: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52eeb4328e0e742ef1000a80-basta-tipsen-for-sockersug

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71358bb9cb46224404d4e6-tips-mot-akut-sockersug

silverfiisk
0

#4 tack för tipsen :)