Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 1486 ggr
[Älskamig]
0

Vill gå ner 3 kg.

Jag är en tjej på 17 år som tidigare legat på 43 kg, och trivts otroligt bra med det. Har dock gått upp till 46 kg nu. Vill gå ner 3 kg, men frågan är hur jag ska lyckas? Jag undviker socker om veckorna, äter enbart godis på helgerna… Borde detta uteslutas helt? Vill kunna vara nere på 43 kg till den 11/6.. Joggar varannan dag, drygt 4 km… Har tidigare fungerat jätte bra!

Vore evigt tacksam för hjälp!

Leon1973
5

Först skrev jag lite tips… sen läste jag vad du väger…

Hjärtat, du väger INGET!!!  Snälla, låt din kropp vara som den är, 46 kilo på en 17 åring är inget…   Du behöver snarare gå upp lite i vikt min vän.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[Älskamig]
0

#1: Är 154 cm .. Har tidigare legat normalt, sa min skolsköterska, men börjar oroa mig nu för att gå upp i vikt.. 

Vad kan jag göra för att ligga runt detta ungefär?

RobinEH
2

Enligt IsoBMI så har du normalvikt. Till din ålder och längd så räknas 60kg+ som övervikt och 41kg är på gränsen till undervikt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Wraith]
0

Alltså ditt BMI är 18.1 och det räknas som underviktig. Så nej du vill inte gå ner ännu mer. Ditt BMI borde ligga på 19-25.

RobinEH
0

TS är 17. IsoBMI gäller.

[Wraith]
0

Inte på de tabeller jag räknar på. Men skit samma, samma slutsats!

Sen ska man väl tillägga att man INTE ska stirra sig blind på BMI.

RobinEH
1

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. TS skriver att hon är 17 år och för barn och ungdomar upp till 18 (eller upp till 20 enligt vissa) så används IsoBMI för beräkning av BMI.

Egentligen finns det inte någon satt definition för undervikt hos barn utifrån deras BMI, utan enbart för övervikt samt fetma.

[Wraith]
0

#7 Ingen idé att starta diskussion om något så irrelevant som vilken tabell du kollar på. Finns många faktorer som spelar roll!

Om ts vill få en korrekt bedömning borde hon söka läkare eller annan som har rätt kunskap och som får träffa henne personligen. BMI tabeller kan man använda sig som vägledning, inget annat!

RobinEH
4

Jag förstår verkligen inte vad du menar. För barn och ungdomar upp till 18 års ålder så beräknas BMI utifrån IsoBmi inte vanligt BMI. IsoBMI <18år och BMI >18år. Det är rätt väsentligt. Anledningen till att IsoBMI används är just för att ta ytterligare faktorer i beaktning.

Och som jag skrev så finns det ingen egentlig definition av undervikt för barn utifrån IsoBMI, så om sådant skall säkerställas så är det självklart att sådant skall göras av vårdpersonal.

[Wraith]
0

#Som jag skrev, jag tänker inte diskutera detta då du tolkar tokigt. Finns inget diskussionsvärde för mig att gnaga på detta nå mer.

Fridaaaa
5

Nej gå inte ner! Du är inte överviktig, och du är bara 17 år, din kropp utvecklas och ändras vilket är helt naturligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
5

10 han har inte tolkat konstigt. Du däremot vägrar ju förstå det han förklarar.  Man mäter olika beroende på ålder.  Så du gör fel som använder vuxen bmi!

Ts du bör inte banta.

Tanjis
1

Snälla tre kilo är ju inget alls. Man ska inte stirra sig blind på bmi säger du, men man ska inte stirra sig blind på vikten heller. Det låter som att du riskerar att få ätstörningareller så när du enligt bmi redan är underviktig och snackar om att gå mer. Dessutom är det sjukt fult och äckligt att vara pinnsmal

Virvlande
6

#13 "Sjukt fult och äckligt"? Det var väl inte speciellt uppmuntrande.. Visst har du rätt till din åsikt, men det känns ju inte rättvist mot de som inte kan rå för att de är "pinnsmala".

Fridaaaa
3

#13 Snacka nervärderande mot andra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Niniz
0

Hej! :) Jag har några tips till dig. Kan inte lova att du kommer gå ner i vikt av dem; men du kommer må bättre!

1. Inget godis/läsk/kakor (bara typ kalas, undantagsfall, helst inget. Detta är något jag har extremt svårt för…)

2. Mer grönsaker och frukt, men mest grönsaker! Frukt, framförallt banan, kan faktiskt göra att man går upp i vikt :P Ät MASSOR av grönsaker; avokado, sallad , gurka, tomat, morötter…. Äpple är den enda frukten jag vet som är RIKTIGT bra för att vara friskt, och vid behov, göra att man går ner i vikt då äpple ökar förbränningen.

3. Mer nötter och frön! Detta ökar oxå förbränningen och är nyttigt!

4. Mer vatten! 

5. Undvik vitt bröd! Ät grovt, så grovt som möjligt!

6. Se till att du får i dig tillräckligt med protein.

7. Konditionsträna! ( Som du gör) det ökar förbänningen även när du inte tränar.

8. Bygg muskler! Ju mer musklert, dessto mer förbränner du.

9. Tänk på att musker väger mer än fett. Detta kanske ökar din vikt, men gör midjan smalare.

10. Du är inte överviktig entligt BMP, men man kan inte döma utifrån det. Mät din midja! Det finns så kallade "smal tjocka" människor som väger lite men ändå har för mkt fett och väger lite på grund av brist på musker. Dessa tips kanske inte får dig tappa vikt, men kommer få dig tappa fett-om du har fett som behöver tappas.

Lycka till! Kram :)