Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1859 ggr
IdaKw
0

råd om mat

Nu är det så att om jag går ner 3-5 kg på… 5-7 veckor tror jag så köper min kille nya kläder till mig (jag är fattig och behöver förlora lite vikt, så bra pepp) Jag har inga problem alls med träningen, tränar 5 ggr i veckan på gym (3 styrka och 2 kondis dagar, så springer jag lite med min hund och går någon mil per vecka med hund. Men det är den jädra maten!! Jag äter inte godis, inte skräpmat så som hamburgare, kebab och pizza. Dricker inget annat än te, loka, bubbelvatten och kanske 2 glas mjölk i veckan. Och vanligt vatten såklart! Jag försöker att äta så lite socker som jag kan.. (som finns i mat osv). Men jag äter ganska mycket pasta, potatis och bröd, för lite sallad och för få gånger per dag tror jag. Äter 2 grr per dag, frukost och lunch/middag. Och kanske ett ägg efter träning. Så antar att det är en blandning av pastan och mina 2 gånger per dag som är problemet. Är det någon som har något tips på hur jag får bort den jädra pastan/potatisen ur mitt liv?! Och hur jag lär mig äta oftare.. behöver mättande nyttig mat. Men är helt lost i matdjungeln.

Scorpio97
0

Enklaste sättet är ju att helt enkelt låta bli att köpa hem pasta, potatis och bröd. Om du läser inne på lchf-sidor (exempelvis kolhydrater ifokus) kan du även få tips om vad du kan byta ut det mot. 

Är det så att du inte gillar grönsaker, eller är det bara en vana att inte äta sallad? Jag har aldrig ätit speciellt mycket sallad, men sedan ett år tillbaka så tog jag bort pasta, ris och potatis och blev då "tvungen" att hitta grönsaker jag gillar. Sen ökade jag även på mängden kött/fisk/kyckling, känner mig mätt längre då. Jag hade dock fördelen att jag aldrig gillat potatis och pasta, och jag har inga problem med att bara äta fullkornsris en gång i månaden typ, det är inte så gott.
Köp hem olika sorters grönsaker och prova vad du gillar. Finns många olika sorters sallad, gurka, tomater, paprika osv. 

Sen tycker inte jag att det är något problem att äta bara två gånger om dagen. Jag mår faktiskt bäst på det, men ser till att äta ordentligt mycket vid mina två mål istället. Men om du vill äta oftare så kanske det kan vara en idé att börja med matschema eller liknande? Att du planerar morgondagens måltider samt ungefär vilken tid du ska äta dessa måltider? Efter ett tag blir det en vana att äta så ofta.

Sen om du tränar styrka tycker jag det är lite "fel" att ha ett vikt-mål. Muskler väger mer än fett, så även om du går ner i fett så kan du gå upp i muskler och vågen inte visar någon skillnad. Kanske vore bättre att ha att du ska minska ett visst antal cm i midjan eller så istället?

//Jessie

IdaKw
0

Oftast är det så att jag äter det mina föräldrar lagar. Och det är dom som handlar maten också. Därav lite sallad/grönsaker. Och jag har tyvärr inte pengarna till att handla själv. Men om jag ber om något så handlar dom ju oftast det, men glömmer ju av det, så tänkte skriva upp lite saker nu medans jag minns :/. Jag gillar inte heller pasta eller potatis, tycker det är smaklöst och torrt. Men känns så tomt att bara äta en köttbit utan tillbehör osv. Tror det är mest det egentligen.. trodde det var en slags regel att man ska äta 5 grr per dag för att gå ner i vikt eller liknande. Men då kanske det räcker med mina 2/3 :). Det har du ju rätt i, borde mäta istället. Dock är jag ganska tjock, eller ja. Behöver få bort iaf 10-15 kg även fast jag bygger muskler, så lite bör jag minska också Tack för tipsen :)

Scorpio97
0

Jag bor också hemma, lagar dock en hel del mat själv (är rätt kräsen och det blir enklast så). Jag har egen lön, så jag handlar rätt mycket matvaror själv. Men jag vet andra som får lite pengar i månaden av sina föräldrar att handla mat för.. Det kanske vore något? Så att du kan styra dina måltider lite mer (:

Vissa måste äta flera gånger om dagen för att gå ner, och vissa kan äta en gång om dagen och ändå gå ner. Det är olika. Själv blir jag väldigt sockersugen om jag äter oftare, så det snarare förstör min viktnedgång.

//Jessie

Creepiie
0

Jag har satt larm på mobilen så den skäller ut mig om jag inte äter när den säger till.  Även om jag inte är hungrig då det ringer så tvingar jag mig att äta något, det har faktiskt hjälpt både mig och min kompis. 

Sedan är jag sjukt sockerberoende men isglass har jag fått för mig att är lite "nyttigare" än godis, kakor o.s.v. dricker mycket läsk också när det finns hemma. så det behöver jag få bukt på XD

Att alltid ha något att knapra på är bra för mig( tuggummi är bra för det tar inte slut direkt XD)

Alla levande ting har lika värde!

Kraamiz