Vill gå ner
Hej! Jag är 164 cm lång och väger 60 kg :-( Jag vill gå ner i vikt!! Jag vet att jag inte är överviktig, men jag hade tyckt mycket mer om mig själv om jag hade gått ner lite. Jag går lätt ner i vikt lätt. Förra året när jag var magsjuk i en vecka o knappt åt så gick jag ner ca 8 kg. Så det borde vara ganska lätt. Men har ni några bra tips på hur man går ner i vikt utan att typ svälta, haha!? Tack på förhand!
Jag är 165 cm och 60 är min målvikt, är du säker på att du bör gå ner mer?
Äter du mycket sötsaker? Sluta då med det, eller minska det till en dag i veckan. Rör på dig mer.
Jag har gått ner från 72 kg till 63 kg på ett år, genom att ta bort socker, pasta, potatis, ris och vitt bröd, samt börja simma en gång i veckan. Satsa på att må bra och vara hälsosam, istället för att försöka gå ner så snabbt som möjligt. Sen tycker inte jag vikt är ett speciellt bra sätt att kolla, för muskler väger ju mer än fett, så om du är tränad så kan vågen visa att du väger "för mycket" även om du inte gör det. Mät midjan och andra ställen med måttband istället, och jämför det.
//Jessie
For att tycka bättre om dig själv är det lika effektivt att färga håret eller pierca dig som att gå ner i vikt.
Som Scorpio säger är det viktigt att du ställer om dina vanor och satsar på att må bra. Det finns en anledning till att folk bantar till och från under hela sina vuxna liv; det är en kortsiktig lösning på ett långsiktigt problem.
Du bör inte gå ner. Att vara smal/underviktig gör inte att man blir lyckligare, även om kan kanske tror det ibland (bland annat pga det samhället vi lever i)
Är precis som #1 165 cm lång och satsar på att ner till 60 kg.
Men ät bra mat och rör på dig lagom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med. Jag har hittills gått ner 15 kg, och min målvikt är 62 kg. Jag är 165 cm lång. Så jag tycker nog att du kanske inte behöver gå ner i vikt. Jag vet vad du menar, att man vill gå ner i vikt för att må bra i sig själv. Men skulle du gå ner för mycket i vikt, och i värsta fall kanske inte kunna vända tillbaka det, så tror jag knappast att du skulle må bättre :/
Tack för alla svar! Jag vet att jag egentligen inte behöver gå ner i vikt, men jag vill gå ner ca 3 kg. Jag lever med människor som är smala som pinnar o jag är tyngst av allihop. Nu är inte mitt mål att bli "pinnsmal" men jag känner mig tjock, så jag vill känna att jag är helt normalviktig o att jag inte behöver vara orolig :)
#5 Tyngst av alla - med en skillnad på 3 kg? Dvs vikten av en katt? Kan det inte vara så att du bara är osäker i dig själv och att det är det du behöver jobba på?
#6 Nej dom väger ca 10 kg mindre ;)
#7 Och alla är samma längd som dig?
Man ska inte stirra sig blind på vikten och du är normalviktig redan.
Jämför dig inte med alla andra.
#8 Nej dom är längre:-/ Det är inte bara det. För inte särskilt längesedan så sa någon till mig att jag borde tänka på vad jag äter osv. Jag har dåligt självförtroende o om folk kommenterar min vikt så känns det lite, särskilt när jag redan var osäker på den från början :-(
#9 Tänka på vad man äter bör alla göra igentligen, oavsett om man är underviktig, normalviktig eller överviktig.
Dagens samhälle ger helt fel bild hur man "bör" ser ut, helt galet sjukt är det.
Va dig själv och strunta i andra! Vet att det kan vara svårt men försök. Att gå ner i vikt hjälper inte dig eller någon annan.
#10 Okej:) Tack för ditt svar!:)
#11 Du är fin som du är, tänk på det 🌺
Bry dig inte om vad andra säger om din vikt. Om du är 164 cm och väger 60kg och de kommenterar din vikt eller dina matvanor så är de som har problem, inte du! Tänk på det själv. Hade du sagt till en normalviktig människa att de var tjocka och skulle passa sig för att bli det om de aldrig haft problem med över/undervikt tidigare? Det finns många som vill ha den perfekta vikten du har. Du är helt idealisk med tanke på din längd.
Jag tycker precis som de innan skrivit att du ska satsa på sunda vanor och kanske eventuellt början träna?
Och som #12 sa, du är fin som du är, och kommer alltid att vara det oavsett om du väger 150 kg eller 30 kg 😃
#9 Låter lite som att det är fel på dina väns självkänsla också är jag rädd. Dem kanske säger sånt i välmening, men att det i själva verket är att dem som är supernervösa över sin vikt och att tappa kontrollen och överför sina rädslor på dig i form av sådana kommentarer.
#12 #13 #14 Tack så mycket för era svar :)
Hej! :) Jag har några tips till dig. Kan inte lova att du kommer gå ner i vikt av dem; men du kommer må bättre!
1. Inget godis/läsk/kakor (bara typ kalas, undantagsfall, helst inget. Detta är något jag har extremt svårt för…)
2. Mer grönsaker och frukt, men mest grönsaker! Frukt, framförallt banan, kan faktiskt göra att man går upp i vikt :P Ät MASSOR av grönsaker; avokado, sallad , gurka, tomat, morötter…. Äpple är den enda frukten jag vet som är RIKTIGT bra för att vara friskt, och vid behov, göra att man går ner i vikt då äpple ökar förbränningen.
3. Mer nötter och frön! Detta ökar oxå förbränningen och är nyttigt!
4. Mer vatten!
5. Undvik vitt bröd! Ät grovt, så grovt som möjligt!
6. Se till att du får i dig tillräckligt med protein.
7. Konditionsträna! ( Som du gör) det ökar förbänningen även när du inte tränar.
8. Bygg muskler! Ju mer musklert, dessto mer förbränner du.
9. Tänk på att musker väger mer än fett. Detta kanske ökar din vikt, men gör midjan smalare.
10. Du är inte överviktig entligt BMP, men man kan inte döma utifrån det. Mät din midja! Det finns så kallade "smal tjocka" människor som väger lite men ändå har för mkt fett och väger lite på grund av brist på musker. Dessa tips kanske inte får dig tappa vikt, men kommer få dig tappa fett-om du har fett som behöver tappas.
Lycka till! Kram :)
Att alltid ha något att knapra på är bra för mig, tuggummi är bra för det tar inte slut direkt XD Har för mig att det ökar fettförbränningen lite också.
Alla levande ting har lika värde!
Kraamiz
#17 Nja tror inte att tuggummi ökar fettförbränningen om jag ska vara ärlig.
#17 Den lurar magen att det ska komma mat, men fettförbrännande är det inte. Bättre då att knapra på ett mellanmål, då håller magen sig lugn och sysselsatt också.🙂
Jag förstår dig tjejen, jag är lika lång och tung som du och trivs inte riktigt heller med det. Har dessutom liten överkropp och kraftigare underkropp så just 60+ passar inte riktigt. Inte för att man ska vara hysterisk över en siffra då men skulle satsa på att få en fastare kropp igenom träning och hälsosam kost (plocka bort snabba kolhydrater, socker, hel/halvfabrikat)
Lite GI tänk alltså så blir du av också med sötsuget med tiden. Det var inte över en natt som jag kunde byta en chokladkaka mot två små baby bell ostar ;)
Har exakt samma "problem" som dej, är ca 161 o väger runt 60kg, men ja är inte övervikigt, har bara jävligt mycket muskler i benen,springer snabbast i skolan :P alla mina vänner är smala som pinnar och man känner sig jättetjock bland dem, inte kul att ha muskler när man känner sig tjock :(
Så förstår dig till 100, men ja försöker se de positivt även om mitt självförtroende är på botten, träna kanske ibland, ut o jogga, man känner sig frächare då, jag rider typ 5 dar i veckan och inget jag vill sluta med bara för att ja inte vill se tjock ut om muskler, muskler är bra men jag gillar inte att ja ser så mycket större ut en alla andra :(
#21 Eftersom du och dina kompisar bara är 13 så behöver du inte oroa dig. När ni fyller 18 kommer ni troligen inte se ut som ni gör idag. Ni kommer bli längre och få kvinnligare former. En del lägger på sig en del, men det är helt okej så länge dem mår bra. Du som tränar mycket kanske i slutändan blir den som alla avundas, vad vet jag. Huvudsaken att du gör det som känns bra och roligt för dig. Det kommer du vinna på i längden.🙂