Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1252 ggr
mikkan01
0

Förstår inte...

…varför ingenting händer?

Åkte bort i ett par dagar och bestämde mig för att unna mig god mat, efterrätter, glass, godis, chips fast i måttliga mängder, när jag kom hem på kvällen sprang jag nästan till min våg och till min förvåning hade jag gått ner 1,5kg. Morgonvikten var -2kg från min normala vikt.
Min nya vikt höll i sig ett tag men jag gick tillbaka till mina vanor där jag knappt äter kolhydrater alls.
En normal dag ser ut typ såhär:
Frukost - äggröra på 2 ägg och lite smör, gurka och kaffe.
Lunch - kokta haricot verts med lite tzatziki och stekt kyckling.
Middag - något liknande lunchen.
Händer att jag äter någon frukt och ibland lite russin. 
Är ute och promenerar i minst 2 timmar varje dag också.

Trots detta går jag upp i vikt, sakta men säkert… och jag förstår inte riktigt varför? Detta gör ju att jag tappar motivationen helt och hållet ifall jag går ner i vikt med chips och glass och upp i vikt av sallader och motion….
Någon som vet vad sjutton jag gör för fel?

~mikkan

Fridaaaa
5

Låter som att du äter för lite på en dag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
0

Men varför skulle det resultera i viktuppgång? Brukar räkna ungefär hur mycket jag får i mig och det kan landa på 1200-1600kcal per dag och det borde väl vara rätt normalt intag om man vill gå ner i vikt?

~mikkan

Fridaaaa
0

#2 Blir det så pass ändå på  dem tre måltiderna? När man läser så ser det inte ut som det hehe.
Ja ungefär för många i alla fall.  Variera träningen mer? Börja jogga eller annan träning? För kroppen "vänjer" sig om man kör samma varje dag och då kan man stå still

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
0

Låter märkligt att du går upp trots mycket motion och den kalorimängden. 

Hur länge har du fortsatt upp? Intog du alkohol den helgen? Det är nämligen vätskedrivande och man kan rappa vatten som man sedan går upp igen innan vikten fortsätter ner.

fulsnygg
0

Jag tror inte man kan köra "LCHF" ostrikt… dvs blanda in frukt och russin. Då får du nog en tvärtomeffekt. Jag har liknande erfarenheter av det. 
Bättre, tror jag, att äta långsamma kolhydrater typ GI om du vill kunna äta frukt.

mikkan01
0

#3 Ja, på ett ungefär… väger ju inte och räknar så utan tar på ett ungefär och överdriver kcal-mängden då jag vet att många räknar för lite.
Ska testa variera min träning lite mer och se hur det funkar. 🙂

#4 Det har gått uppåt i ca 1 vecka nu, ingen alkohol intogs men rätt mycket kaffe (mer än normalt) som också kan verka vätskedrivande, kan det vara orsaken? 

#5 Fast jag kör inte direkt LCHF utan har bara dragit bort raffinerade kolhydrater och potatis typ, lite mer enligt LCHQ i så fall. Var rätt otydlig i mitt första inlägg ser jag.  🤐

~mikkan

Karmatarerskanise
0

6 men kära nån :)

Vikten kan hoppa flera kilon på en vecka! Väg dig en gång i veckan, inte var dag.

mikkan01
0

#7 Det är jag väl medveten om 😃 men när det gått upp +2 kg så började jag väga mig lite oftare och det som är så konstigt är att det inte går neråt alls utan bara uppåt och nu står jag på +4kg och tycker att det känns så fel…

~mikkan

[TanatosNyx]
0

skiftar vikten mer än 3kg räknas man inte längre som viktstabil, så nej något står inte rätt till. och för att gå UPP i vikt krävs ett överskott på 7000 kcal i runda slängar. Tvivlar på att du har råkat trycka i dig såna mängder omedvetet. Jag ser väldigt få svar:

1. du samlar vätska i kroppen av någon anledning 

2. du har någon sjukdom, t.ex. ämnesomsättningsrubbning

Karmatarerskanise
0

8 Du har alltså gått upp fyra kilo på en vecka?

mikkan01
0

#9 Av vilka anledningar börjar man samla vätska? Jag misstänker att jag har något knas med sköldkörteln men har inte lyckats hitta någon läkare som tar det seriöst än. Men det är ju inte säkert att jag har det.

#10 På 1,5 vecka ja.

~mikkan

[TanatosNyx]
0

Det kan vara av olika anledningar. Såhär i sommarvärmen kan man bli svullen och dricka mycket, men annars är det ofta någon obalans i kroppen/sjukdom som ligger bakom. Men har man kämpat länge med/mot vikten så kan kroppen stressa och samla massa vatten (vanligt vid ätstörningar, och då triggar dessa vätskekilon och en ond cirkel är igång).

Strul med ämnesomsättningen kan också göra att man samlar vätska.

4kg på knappa 2 veckor kan inte vara fett om det inte är någon sjukdom bakom som gör det, det är mycket troligt  en hel del vätska.

Jag talar dock bara utifrån egna erfarenheter och spekulationer, jag har ingen adekvat utbildning.

Karmatarerskanise
0

Fyra kilon fett är det definitivt inte.  Du borde uppsöka läkare direkt och berätta om den extrema viktökningen.

Låter också märkligt att man inte kollat din sköldkörtel om du bett om det.