Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1210 ggr
texmex30
0

Varför händer inget?

Jag har sen i mitten på maj börjat pw och jogga 3-4gånger i veckan á 1timme varje gång. Jag väger 80kg och det är på tok fööör mycket för min längd 165cm. Jag gick upp väldigt fort pga sjukdom och jag mår nu bra och vill ta tag i det.

Jag har minskat på att gott jag stoppar i mig men hamnat i den onda spiralen att jag äter nått gott varje dag och cola. Visst jag har som sagt dragit ner på mängden men det är inte bra ÄN! Men känner att jag börjar med det och satsar på att röra mig mer först så kanske det andra också släpper?!

Innan jag började med det här så vägde jag väl runt 82kg, men nu står vågen och pendlar mellan 79,7 och 80kg men det händer inget mer :(  Jag vantrivs i min kropp och börjar känna mig lite omotiverad till att fortsätta 3-4 gånger i veckan 1timme varje gång :(

Ska man satsa på mer jogging än pw eller spelar det någon roll egentligen? Jag försöker jogga mer än pw men med min vikt Är det tungt :S :(  Jag och en kompis som är något längre än mig och väger typ inget tränar ofast tillsammans och ska satsa på tjejemilen iår och köra den på 74minuter tror jag det var.  Så man har ju en motivation på ett sätt att kunna klara tjejmilen under den tiden.

Idag gjorde jag 5km på 45minuter och känner mig ganska besviken, visst jag var i skogen och joggade/pw så det är mycket rötter och backar å annat att akta sig för…

har ni några tips? jag vet att jag måste dra ner på det söta men förutom det?  har unnat mig nya springskor, och träningskläder :)

ManU77
3

Viktigare än vågen är att titta på t ex midjemåttet. Träning är iofs ineffektivt för viktminskning, men det kan ge en viss förändring på kroppssammansättningen.

Kosten är A och O när det gäller att gå ner i vikt på ett sunt och hållbart sätt. Försök att, förutom sötsaker, även begränsa konsumtionen av raffinerade kolhydrater. Var inte rädd för fett. Ju mer du begränsar kolhydratmängden, desto mer fett har du utrymme för i kosten. Välj i så fall rätt sorts fett, såsom fullfeta ostar, vispgrädde, fet yoghurt, smör osv. Undvik lättprodukter, margariner, transfetter, omega-6 rika fleromättade fetter osv.

[rumelle]
1

Hur mycket cola dricker du varje dag? Vanlig cola innehåller väldigt mycket kalorier och kan vara en anledning till att du inte går ner. Det bästa vore ju att sluta med läsken helt men om du inte vill göra den förändringen med en gång kanske det kan vara en bra kompromiss att dricka cola light/zero istället?
Det låter som att du har fått in bra rutiner med träningen, så fortsätt som du gör där tycker jag och försök lägga lite mer fokus på kosten istället. Det är lätt att dra på sig ovanor med att unna sig något gott lite för ofta. Planera dina måltider inför dagen och planera även in dagar då du får unna dig något extra, att bara dra ner till varannan dag är en bra början. För mig fungerar det att tänka "Om jag är duktig idag så får jag unna mig detta i morgon".

Scorpio97
1

Tror också det beror på kosten. Att räkna kalorier kan vara ett sätt att se hur mycket det där glaset cola faktiskt gör, eller om det är okej att ta en chokladbit. Så var det för mig i alla fall. Nu när jag räknar kalorier kan jag se precis hur "dyr" en bit choklad är, och fundera över om det verkligen är värt det.

//Jessie

SegerSims
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cola är en stor bov i det hela. Gör det bästa med att sluta med den helt. Jag har själv haft svårt att sluta med den. Men jag har lyckats och inte druckit den på 1 år och 10 månader. Jag ersatte den med en massa bubbelvatten istället. Så jag dricker ingen läsk alls, men Cola var jag fast vid innan.

Här är ett klipp som kanske kan skrämma dig lite och hjälpa dig att inte vilja ha den längre.

[TanatosNyx]
1

Se det såhär: du har klarat av en mycket viktig del genom att få stopp på viktuppgången. Att vikten står still är ett bevis på att du har lyckats med första delen! Nu behöver du bara jobba vidare mot en nedgång, men kom ihåg att du faktiskt har gjort nånting bra redan, du är på rätt väg!

Den svåraste biten är just att bryta sina gamla vanor, så kämpa på så blir det lättare snart bara du kommer in i det, ge inte upp!

Sen är det ju det tråkiga med "kalori in vs kalori ut". När man ska ner på vågen har man inte råd med godsaker utom vid enstaka tillfälle, välj när du unnar dig med omsorg. Sen när du väl är klar behöver man inte leva superstrikt, utan man lär sig att hitta en ganska behaglig balans mellan godsaker och vardagsmat. Man behöver inte sätta något totalförbud och känna hur väggen bara växer framför ögonen på en.

Däremot om man har ett svårt sockerberoende kan man behöva vara superstrikt. Många brukar då välja t.ex. LCHF. Andra är precis tvärtom och behöver äta mer fritt, men med måtta. Då gäller det att lära sig att äta "lagom". 1 portion räcker. Läs på förpackningar etc.

texmex30
0

Tack alla för era svar.

Jag dricker ca 1glas cola varje dag, det är mitt koffein då jag varken dricker kaffe eller te. Är helt fast i skiten :( Men har förut försökt sluta helt å då fått världens huvudvärk i 1vecka som varken ipren eller Alvedon hjälpt mot. Men jag kämpar varje dag att dra ner sockret.

Mat portionerna har jag inga som helst problem med äter inte för mycket och tar aldrig om. till luncherna så tar jag mest grönsaker och kött/fisk som serveras den dagen och skippar potatis ris och pasta.

Jag får helt enkelt kämpa på och kanske köra lite hårdare med sockret än vad jag gjort innan, men är ändå rädd att köra på för hårt som jag gjort inann då har jag tillslut tröttnat på både träning och inte äta socker. Men nu är jag typ sockerberoende och kan bli rastlös och sååå sugen om kvällarna om jag inte äter nått, frukt och sånt funkar inte har testat :(

[TanatosNyx]
0

Du kan prova att byta colan mot pepsi max, eller cola zero. De har sötningsmedel i stället för socker, så om du kan tumma lite på smaken så kan det kanske vara en kalorifri kompromiss? Så gjorde jag iaf.

Välj 1 dag i veckan då du äter några godsaker, det är veckobeteendet du behöver bryta. Om det är svårt att avstå helt så gör inte det. Det går ändå bara det inte går alldeles överstyr när du väl äter.

em.nord
0

När jag började som du så tog det 4 månader men så boom rasade 7 kg :) så bara fortsätt. Tar lite tid :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

mikkan01
1

Drack också väldigt mycket cola och för att bli av med beroendet började jag med pepsi max, sen trappade jag ner på pepsi max också och började dricka loka istället och nu blir det i stort sätt bara vanligt kranvatten. Jag var inte överviktig men gick ner 7kg utan att göra någonting annat än att sluta med colan 😃

~mikkan

[Oceansoul]
2

Gick ner från 78 till 55 med först GI och sedan LCHF. Det krävs en del uppoffringar men tänk själv varför du vill göra dessa ändringar och hitta något som motiverar dig. Jag drack fanta varje dag och levde i övrigt på marabou, nudlar, vitt ris och pizza.. Jag hade utöver min övervikt magproblem, blev sjuk och hade ont i kroppen. 

Byt ut läsken mot light till en början, ge tusan i hel/halv-fabrikat, snabba kolhydrater,  socker och alkohol.