Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 2183 ggr
fulsnygg
1

C25K, Get Running

Jag har nu kört två pass med appen Get Running och undrar om någon annan också är i startgroparna. Jag blev oerhört inspirerad av ett brittiskt forum där allsköns överviktiga beskrev hur lyckat de kommit igång med träningen och numera kallar sig löpare. 

Har gamla trauman med skolidrotten och vill verkligen ha en hälsosam skön inställning till att träna. Drömmen vore att vara den som snör på sig skorna och går ut och joggar obehindrat tre gånger i veckan. 

Get Running går ut på metoden C25K, Couch to 5 KM, som långsamt bygger upp ens kondition tills dess att man orkar jogga 5 km. För mig känns det OMÖJLIGT just nu men vet att det är en psykisk spärr som sitter hårt i mig.
Första två passen som är på 28 minuter med totalt 8 minuter löpning (intervaller) har jag klarat utan större problem även om det såklart var svinjobbigt. Efter första passet hade jag bisarr träningsvärk, och nu efter andra känns det som att baksidan av ena knäet har svullnat. Men jag ska precis ut och köra pass tre nu.
Vore jättekul att prata med fler som provat!

Giantelvis
0

Jag har inte provat just denna app men däremot så har Zombies, run! fått mig att börja springa. Det är en app däran ska springa ifrån en massa zombies och göra lite uppdrag (bara i hörlurarna). Finns en app som man kan börja med för 4km och sen fortsättning på det :) superbra för den som behöver lite hjälp att tycka det är intressant att springa :)

fulsnygg
0

Oj! Ha ha. Det låter roligt (och läskigt), men 4 km låter mycket? Eller man kanske inte springer hela vägen?

Ruzicka
0

Jag kör C25K! Tycker verkligen att det fungerar för mig. Jag tycker att det är självförtroendestärkande, då man faktiskt klarar av att springa första veckan, och då blir det inte lika jävligt att ta sig ut nästa gång. 

Zombies, run! vill jag testa, jag har hört mycket om det. Men det är lite "svårare" än C25K, väl?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Bara Anna
0

ZR orginalet kan köras gående, joggandes eller tok-springande efteregen smak :-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

fulsnygg
0

#3 Hur går det för dig, vilken vecka är du på?

Jag har precis kört klart vecka 2, pass 3 och måste säga att jag är imponerad över att jag 1) inte har gett upp än och 2) klarar alla joggingsessioner. Det är ju ett långsamt uppbyggt program och verkligen så himla smart. Även om det "Bara" blir typ 30-40 minuter åt gången så är det ändå drygt 1,5h i veckan av ganska svettig träning. Rätt bra för att vara en soffpotatis! Tycker mig också märka att jag är lite piggare, att det är mindre jobbigt att resa sig om man har suttit på golvet och att gå i trappor och sånt. Jag har bestämt mig för att väga mig så lite som möjligt den här gången för att se om det gör någon skillnad i min uthållighet. Brukar inte orka projekt viktminskning (är väl inne på mitt 20:e försök nu eller nåt) längre än 1,5 månad så vi får se hur det går. Men det är lovande iallafall.

Ruzicka
0

#5 Jag blev kastad in i totalkaos och har vadat runt där i två veckor nu så jag har inte sprungit som jag skall. Egentligen bör jag vara inne i vecka 4 tror jag, men är fortfarande på W1. Har sprungit W1 längre än vad jag bör och behöver, men det går ju inte att utöka när man är sjuk och sönderstressad. Men jag är nöjd med mig själv i alla fall, för även om det är så lätt att bara ge upp har jag ändå kommit iväg en gång i veckan. Det är inte så mycket som jag borde, såklart, men lagom nog för att hålla den där kondisen man långsamt har byggt upp. 

Jag ser egentligen det här som ett projekt vid sidan om viktminskningen. Detta handlar för mig bara om kondition. Jag hatar egentligen ordet "livskvalitet", men det är det jag är ute efter i det här fallet. Jag vill aldrig mer behöva sluta leka/springa/hoppa eftersom jag inte orkar mer.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

fulsnygg
0

#6 usch vad jobbigt det låter. Är det bättre nu? Jag är all for att man ska ta det lugnt när världen rasar omkring en. Men det betyder inte sitta still direkt, kanske kan vara skönt att ta en promenad ibland bara för att lätta på ångesten?

För mig är det lite samma sak med motivationen till varför. Har inte vägt mig på ett bra tag och kommer nog inte att göra det heller (tror jag ligger runt 92-95). Men vill inte vara trött seg och fläskig längre. Vill tycka att det är kul att röra på mig.

Jag körde vecka 3, pass 1 idag och det gick! 3 minuter löpning x 2, och sen 1,5 min emellan de två treminutarna. Det är ett smart upplägg iom att det går så långsamt, inga obehagliga överraskningar. Det var djävulskt varmt ute och min hjärna småskrek "nu har du ju sprungit jättelänge, dags att sluta för fan!!!" hela tiden, men det gick. Fantastiskt.

CelsiusT
0

Jag har kört c25k, och den var toppen för mig!!! Helt outstanding =) Jag tyckte det var skittungt att springa en minut åt gången så som man gör första veckan. Det gick ju, men var tungt. Fortsatte ihärdigt och tror det var inne på 4e veckan så kände jag plötsligt ett sug efter att få gå ut och springa, lustigt. Plötsligt en dag insåg jag att jag sprang 20 min i sträck utan att tycka att det var särskilt jobbigt. Wow en sådan upplevelse vill jag lova =) Trodde inte det var möjligt att tycka att det var KUL att springa och att det skulle kännas lätt. Gick för övrigt ner 10 kg på köpet ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus