Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 537 ggr
Jeansen
0

Äter jag för lite?

Äter jag för lite tycker ni? Frukost/lunch - kvarg 500g: 430 kalorier Middag: En vanlig portion köttfärssås och spagetti. Jag tränar varje dag, springer och går små promenader också.

Scorpio97
0

Prova räkna kalorier en dag eller två, så får du bättre koll på hur mycket du får i dig. Om du tränar för att bygga muskler så bör du få i dig mer kalorier än vad du gör av mer, annars bryter du bara ner musklerna.

Jag är lågaktiv, tar bara någon promenad då och då samt på vintern simmar jag en gång i veckan, och ligger på ca 1500-1600 kcal per dag (jag använder fatsecret-appen, men har hört att dumbell också är bra). Jag har även tagit bort pasta, potatis, ris och bröd, och äter istället större mängd grönsaker och kött. 

Om du tränar varje dag så låter det väldigt lite i mina ögon, och du bör helt klart äta mer grönsaker.

//Jessie

Scorpio97
0

Läste i en annan tråd att du är hungrig, och det måste man absolut inte vara för att gå ner i vikt. Jag har hållt min "diet" på 1600 kcal i över ett år nu, och har aldrig gått och lagt mig missnöjd eller hungrig. Jag väljer mat som mättar och det är delvis därför jag valt bort pasta och dylikt också, eftersom jag känner mig mätt längre på större mängd kött och grönsaker. När jag nått min målvikt så kommer jag öka kalorierna långsamt tills jag har hittat en nivå där jag varken går upp eller ner. 

Sen har vissa lättare att känna sig mätt och nöjd om dom delar upp maten på flera måltider, medan andra klarar sig bäst på att äta ett eller två rejält stora mål om dagen istället. Själv är jag typen som blir sockersugen och går och letar i skafferiet om jag äter mer än två gånger om dagen. Men det får man prova sig fram. 

Men du ska absolut inte vara hungrig och låta bli att äta! För det håller absolut inte i längden, och åtminstone enligt mig så är det bättre att förändra kosten till något man kan hålla och må bra av länge, än att försöka fixa vikten snabbt och bara klara "dieten" några veckor.

//Jessie

[Oceansoul]
1

Svårt att säga vad en vanlig portion av spaghetti och köttfärssås innehåller i kalorier, det är som frågan "hur långt är ett snöre?". Det kan variera oerhört beroende på färsens fetthalt, innehåll i såsen, stekfettet och portionens storlek. 

Skulle man uppskatta en portion på 450 kcal + din frunch blir det ca 900 kalorier - motionen så om du inte är extremt överviktig och går på VLCD så låter det som att du äter för lite.

Tycker dessutom att det låter bra vad gäller proteiner men det låter i övrigt som en vitaminfattig kost och du kommer nog att få brister i det långa loppet.

[Yllhilda]
0

Om man tränar så som du gör behöver du även ett par mellanmål utöver det du nu äter. Du skulle även känna att du hade mer energi under hela dagen.