Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1040 ggr
[MikaelaR]
0

Viktnedgång

Tänkte starta en seg viktnedgång nu utan kaloriräkning eller annat som känns stressande(ger lätt upp för sockersuget!)

Vill gärna ha något substitut för socker typ som nötter och liknande (tipsa?) går minst en timmes promenad varje dag ibland mer ska sluta med allt godis och läsk ingen saft. Men skulle gärna ha en "svullardag" 1 gång i veckan, tror ni det går? med svullardag menar jag att jag den dagen kanske äter en chokladkaka(inget överdrivet)  till skillnad från mitt nuvarande schema socker 7 dagar i veckan ;)

Har gått upp 8 Kg!! på 2 månader, inte bra och det går bara uppåt. Tips tages varmt emot, äter ej kött, mat portioner = hur stora? tänkte dra ner mycket på kolhydrater men ingen LCHF ingen diet utan mer kravlöst såsom jag känner det. Någon annan som lyckats med viktnedgång såhär?(Eller hur gör du om du gjort liknande?) hur ska jag bli motiverad igen? kanske av att det värker i tänderna efter allt socker 🤔

Gasoline
1

Jag tror absolut att det fungerar med 1 "svullar dag". 

Själv har jag kort och gott uteslutit bröd, godis och annat uppenbart (tex bullar, chips, läsk) onyttigt på vardagar. För att sedan på helgen äta precis det som jag själv vill ha. Försökt att hålla portionerna på mer lagom och normal storlek och gärna med någon form av grönsak till även om jag fortfarande är dålig på det. 

Detta tillsammans med lite hälsosam motion, har gjort att jag gått ner lite över 20 kg sedan oktober 2012. 

Jag har helt enkelt bytt livsstil, det är lite jobbigt i början när man inte småäter hej vilt men det gäller att ha lite självdisciplin. I det långa loppet är det faktiskt inte så jobbigt alls då det är ganska lätta "regler" jag satt upp 🙂

Det kanske inte fungerar för alla, men för mig fungerar det toppen,

Gasoline
0

Och jag glömde; Lyck till och jag kommer följa tråden! 👍

Gasoline
0

Förlåt, jag ljög nog. Jag har nog hållit på med detta sedan 2011 någon gång. 

Hur som, det har gett resultat och det är det viktigaste för mig 🙂

Ruzicka
0

Jag som är ett litet sockermonster fixar inte en "svullardag" i veckan. För mig måste det uteslutas helt för att jag inte skall snedstega hela tiden. Men du känner ju dig själv bäst, du har kanske bättre självdisciplin än vad jag har… 😂

Det beror väl lite på hur du äter, det där med sockersubstitut. Popcorn har väl inte så många kalorier i sig, men är å andra sidan alldeles värdelöst om man äter low carb. Frukt har ju massa socker i sig men är nyttigare än godis om man känner att man bara måste ha i sig socker. Annars finns det massvis med LCHF-recept på kakor och godis som använder stevia eller annat sockersubstitut. Jag gör ibland egna chips när jag är sugen på att småäta. In med några ostskivor på ett bakplåtspapper i ugnen, krydda med lite tacokrydda och vänta tills de stelnat efter du tagit ut dem. Jättegott. Funkar även att göra med tunna skinkskivor. 

Annars har jag hört tips som att borsta tänderna eller dricka ett glas vatten när man är sockersugen, det skall tydligen hjälpa. 

Äsch, jag vet inte. Ta inte mitt inlägg så seriöst. Jag ville mest bara säga att lycka till! Jag håller tummarna för dig! 👍

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Gasoline
0

#4 det där med osten låter gott, ska prövas. Tack för tipset :-)

[MikaelaR]
0

Ja småätandet är nästan värre än allt socker ett ständigt frossande och efteråt efter man fått det där sockersuget och tryckt i sig något känns det alltid lika onödigt, tryckte faktiskt i mig jordnötssmör och oboy nu ikväll fast jag lovat mig själv… (typiskt!) vi hade det ju ioförsig hemma, så får skylla på det! från och med nu när oboyen och jordnötssmöret e slut köps det inte hem mer socker/onyttigheter, heja på mig lite! 🎈

Ruzicka Tack, ja men ENLIGT MIG..(och vissa andra^^) är frukt bättre än godis, jag kan stilla hunger och plötslig impuls av att käka godis med att ta en banan och lite nötter, smoothie är också galet gott.

Nä nu blir det skärpning från min sida måste komma igång! 😭

Gasoline
0

Inge mer jordnötssmör och O'boy, heja heja ;-)

Ruzicka
0

#6 Oh ja, jag menade inte att säga att du inte kan äta frukt, frukt är ett alldeles utmärkt substitut till godis. Frukt är det absolut bästa jag vet, det slår godis med hästlängder, och ser jag inte upp kan jag lätt äta 500g vindruvor, och ett par apelsiner och äpplen på en dag. Det är lätt att tänka att man har varit nyttig då, utan att inse att man faktiskt fått i sig en hejdundrandes mängd socker. Det var mest så jag menade. Men att det är ett bra substitut till godis håller jag verkligen med om - hade man ätit lika mycket godis hade det ju varit hundra gånger värre! 

Vet du vad. Du har redan kommit igång. Bara du börjar tänka på vad du stoppar i dig så har du tagit första steget och det är jättebra. För ett par veckor sedan hade du kanske inte ens tänkt på att det var mindre bra att du åt jordnötssmör och O'boy. Tänker man på det sättet märker man ofta att man kommit mycket längre än man trott. Bara för att man har fuskat lite en dag, vecka eller kanske till och med en månad så skall man inte ge upp. Man börjar inte på nytt efter ett snedsteg, man fortsätter från där man var tidigare. (Usch vad jag låter nedlåtande, det är verkligen inte meningen! Det här var mitt försök till peptalk, men jag var inte så bra på det.. 🤐)

Heja dig! 🥳 Du kommer fixa det här!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

johan
0

På engelska finns ett bra uttryck med "cheat meal". Typ fuskmåltid alltså. Men tricket är just att det är en måltid, inte en hel dag och inte flera gånger i veckan. Med en fuskmåltid är det dessutom mycket lättare att kompensera hur man äter resten av dagen så att dagens helhet inte blir helt uppåt väggarna.

Börja logga vad du stoppar i dig! Då får du en bra indikation på vad det kostar och om det där du är sugen på verkligen är värt det. T ex 100 g smågodis innehåller lika mycket kcal som en hel nyttig lunch. Är det då värt det?

Mvh // Johan

[MikaelaR]
0

Tack för alla svar!

jag har haft en svacka riktigt dåliga matvanor i kombination med dålig ekonomi haha har typ bara råd med pasta osv hur ska jag då banta? 😛

Blir det o minska portioner osv?

Aniara14
0

#10 Om du har det knapert ekonomiskt just nu, så kan du ju satsa på att äta sånt som är både billigt, nyttigt och gott.

T ex potatis, morötter, fullkornspasta, råris, gul lök, vitkål, mjölk, hembakat matbröd (=osötat fullkornsbröd). Alla dessa matvaror brukar kosta  max 10-15 kr kilot. (För pasta och ris räknas priset i färdigkokt tillstånd).

Du skulle exempelvis kunna laga en god vit mjölksås, och ha i hackad lök och ett par skivor strimlad  rökt skinka, och sen äta det med kokt potatis/råris/fullkornspasta, rivna morötter, hembakat bröd och smör, gärna med skivat hårdkokt ägg på. Samt isvatten som måltidsdryck. Och sen lite frukt och/eller bär till efterrätt, om ekonomin tillåter.

Eller så kan du koka gryta eller soppa på lök, potatis, morötter, lite vitkål och kanske nån annan rotfrukt, om du får tag på till rimligt pris. Det är väldigt enkelt och kräver nästan inga matlagningskunskaper alls. Man bara skivar lök, strimlar vitkål och skär potatis plus rotfrukt i tärningar. Sen kokar man detta i buljong, kött eller grönsaks, och ev lite kryddor, ca 30-40 min tills det är lagom mjukt. Sen äter man det med goda ostmackor till.

Ifall du inte tycker att det är alltför pinsamt, så skulle du också kunna fråga i några olika matbutiker om dom har nåt ätbart som du kan få ta gratis, t ex frukt eller grönsaker som har lite skönhetsfläckar, eller bröd, vällingpulver, havregryn, frukostflingor och liknande som gått ut på datummärkningen.

Såna varor som det egentligen inte är nåt fel på, men som ändå inte kan säljas. Alltså en form av det berömda "containerdykning", fast innan det hamnar i containern, vilket ju måste vara oändligt mycket bättre och mer hygieniskt.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

smurfis
0

Svullardagar funkar för vissa och för andra inte. För mig funkar det mindre bra. Det triggar bara igång mitt sug och gör det jobbigare resten av tiden. Det kan ibland gå ett tag men inte i längden.

Det bästa är egentligen att försöka komma ifrån småätandet. Inte hitta substitut för sockret. Men ibland kan det kännas bra att ha lite nötter till hands, eller varför inte en sked jordnötssmör? För mig funkar det perfekt eftersom det är svårt att överäta det på samma sätt som t ex smågodis. Det är dessutom bra fett och inte så mycket kolhydrater. En ruta mörk choklad kan jag unna mig nån gång ibland.  Eller grädde med bär.

Om du känner att du äter för mycket så kan du försöka dra ner portionerna till det som du tycker verkar vara lagom. Du får prova dig fram. Viktigt att du inte går och är hungrig för då blir du mer sugen.

Helst vill man ju gå ner i vikt utan att behöva anstränga sig så mycket. Men de flesta behöver ändå ta till någon slags "metod" om man inte känner sin kropp väldigt väl. Jag har testat det mesta och det mesta funkar också kortsiktigt. Nu kör jag LCHF och det fungerar även i längden.

Öka på med grönsaker. Jag skulle säga mer av typ broccoli och kanske inte gurka och den typen. Mättande grönsaker. Bra protein, du äter inte kött men kanske ägg? fisk? kyckling? Välj bra/bättre kolhydrater om du vill fortsätta äta det. Havregrynsgröt är det många som gillar och det är ju mättande och inte så dyrt. Men mat behöver inte vara svindyrt, det gäller mer att planera och inte köpa hem så du behöver slänga mat. Gör storkok, frys in och köp när det är saker på rea m.m.