Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1752 ggr
Ralktad
0

Vad för mat är bra mat?

Hej!
Jag har äntligen bestämt mig för att gå ner i vikt. Jag kan ingenting om vad som är bra mat, förutom att kyckling och annat kött är bra, mer vet jag inte.
Jag väger 94 kg och är 158 cm kort.

Vad kan man äta till köttet? Någon nyttig sås? Funkar alla sorters grönsaker?

Jag vill inte köra LCHF, utan vill bara ha en enkel ''kostcirkel'' där jag inte behöver tänka så mycket för vad jag får och inte får äta. Jag vill fixa lätta rätter, liknande av det jag åt idag vilket var kyckling med gurka och tomat, men samtidigt vill jag ha mer på tallriken, olika grönsaker, kanske någon sås som inte är onyttig så det inte blir så torrt. 

Ursäkta om jag rör till det, men ja som sagt, helt ny inom detta.

Jag vill ha en långvarig viktminskning.

Några bra tips och råd för en nybörjare som är inne på dag 1 i det nya hälsosammare livet?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

CelsiusT
3

Frågan är ju egentligen varför du är överviktig (du behöver inte svara men ställ dig själv frågan). För visst kan vi väl enas om att pizza, chips och läsk är sämre mat än sallad, kött osv. Men det finns tusentals olika tankar om vad som är bra och vad som är dåligt. Och jag tror det är oerhört individuellt från person till person.

Oftast handlar det om att titta på vad man äter och hur man rör sig idag, och börja utifrån det. Kanske handlar det helt enkelt om att dra ner på portionerna och ta en extra promenad. Eller så handlar det om att sluta äta pizza o läsk och istället äta kött, potatis, grönsaker osv.

Här äter vi inte något särskilt, men vi äter med måtta. Istället för att äta en hel pizza vardera, en gång i veckan så delar jag och sambon på en pizza i månaden (eller mer sällan). Vi äter på assietter till vardags vilket gör att vi får i oss mer lagom mängd mat och man blir faktiskt mätt på det. Men vi äter både kött, potatis, sås och sallad. Vi dricker vatten till maten och läsk enbart något glas vid festligare tillfällen. Vi ser även till att röra på oss regelbundet. Sambon har stadig viktnedgång och jag har även en kompis som med samma metod har gått ner lite över 30 kg (från strax under 100kg till strax under 70kg). Själv försöker jag inte gå ner i vikt. 

Att äta med måtta är något som dom flesta har svårt med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Scorpio97
0

Jag har valt att ta bort pasta, ris och potatis (förutom fullkornsris en-två gånger i månaden). Jag upplever att jag blir mättare på större mängd kött och grönsaker istället, dessutom tycker jag det är godare. Jag blir mättare fortare, vilket hindrar mig från att äta för mycket. Jag äter dom grönsaker jag är sugen på just då, oftast äter jag en viss grönsak till varje middag i flera veckor sedan tröttnar jag och byter. Har inte funderat så mycket på vilka som är nyttigare än andra. Finns ju dock tabeller på det om man vill veta. 

Jag har aldrig gillat sås, men en mindre mängd borde man kunna äta. Man kan ju alltid prova, och om man inte får önskat resultat kan man prova att dra ner mer på såsen och se vad som händer.

//Jessie

johan
1

För det första är kött i sig ganska energirikt, jämfört med t ex fisk eller kyckling och i synnerhet jämfört med grönsaker. Så frågan är kanske inte vad du ska ha till köttet, utom om du ska ha köttet över huvud taget. 

Men, för att ändå svara på frågan så har jag några favoriter när jag äter kött:

- Riven pepparrot och havssalt

- Kesella med dragon och lite citron (smaken blir typ som bea)

- Myntayoghurt (blanda vanlig naturell yoghurt med hackad mynta)

- Tzatziki på vanlig naturell yoghurt, gurka och vitlök

Som kolhydrat tycker jag du ska prova mathavre, hel bulgur, svart råris som variation till potatis, vanligt ris och pasta. Potatis är för övrigt jättebra! Långsamma bra kolhydrater som inte "kostar" så mycket energi. Kalla har dom dessutom ännu lägre gi.

Mvh // Johan

Aniara14
0

Självklart ska man välja fullkornsvarianten av allt man äter av spannmål, dvs bröd, ris, pasta, bulgur, couscous osv. Den innehåller betydligt mer näring och fibrer, vilket naturligtvis är mycket nyttigare och bättre. Dessutom ger den mycket bättre och långvarigare mättnadskänsla. Och sist men inte minst så är den också helt klart godare. Bara fördelar alltså med fullkornsprodukter för alla människor, men i synnerhet för den som vill gå ner i vikt.

Angående sås så går det utmärkt att göra kalorisnåla sorter. Sås till kyckling, kött eller fisk gör man enkelt genom att vispa ihop 3.5 dl vatten, 1.5 msk fond eller 0.75 buljongtärning, 2 msk vetemjöl (el annan redning), lite peppar (och ev. andra kryddor), samt ca 2-3 msk vispgrädde kallt i en kastrull. Sen sätter man den på plattan, kokar upp under omrörning och låter den sjuda på svag värme i 3-5 minuter, medan man rör om då och då. Sen är det klart.

Kall sås kan man som Johan nämner göra av olika sorters fil och yoghurt som inte har alltför hög fetthalt, och då kan man variera smaksättningen väldigt mycket, så att den färdiga såsen passar till det övriga man ska äta. Exempelvis kan man blanda i kryddgrönt såsom dill, persilja, gräslök, och lite kaviar i filmjölk, och på så sätt få en god kall sås till fisk. 

Håller verkligen med Johan om att potatis är jättebra, men det gäller endast om man inte dränker den i äckligt fett som vid fritering och chipstillverkning. Kokt potatis och ugnsbakad med skalet på, är utmärkt mat som passar till det mesta, och det finns nog inte mycket annat som slår potatis när det gäller att ge ordentlig och långvarig mättnad.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

johan
1

#4: Precis, och dina potatistips gäller väl egentligen det mesta. Laga från grunden så kan du göra rätt mycket lyxiga saker nyttiga, jämfört med halvfabrikat. Jag brukar t ex göra pommes av tvättat potatis med skal på. Skär i lagom stor strimlor, låt ligga i kallvatten en stund, torka av, slunga runt i lite olivolja och strö på havssalt och in i ugnen. Så sjukt mycket godare än färdigköpt transfettslafs. 

Kall eller ljummen kokt potatis är också så otroligt gott att blanda i sallader istället för pastasallader. Mer mättnat, lägre energihalt, lägre GI. 

Underskatta heller inte olika former av kål och rotfrukter. Lågt energiinnehåll, hög mättnat och högt näringsinnehåll. Vitkål, morötter, salladskål, grönkål, etc är grymma! 

Jag brukar göra cole slaw på vitkål, morot, äpple, lättkesella, olivolja och lite äppelcidervinäger. Supergott! Kan med fördel kryddas med lite kummin. Man kan ju blanda i lite majonäs också om man vill, även om den är väldigt energirik, så är ju innehållet bra med nyttiga fetter om man köper en bra majonäs eller gör själv. Det svåra är bara att inte äta för mycket av det goda.

Mvh // Johan

christina2
0

Det som får oss att öka i vikt är småätandet mellan måltiderna. Att äta frukt, nyttig kex, smörgås med magert fett och kalkon ex. och dricka färska juicer istället för godis, choklad, chips och bakverk har hjälpt mig att gå ned i vikt. Jag äter en frukost bestående av :mixar två frukter med vatten som jag dricker och två kalkon eller äggsmörgåsar. Gröt med frukt/bär och mjölk bra alt. Lunch, frukt eller smörgås till mellanmål och middag. Om jag är hungrig tar jag en frukt på kvällen.

johan
1

#6: Problemet med juice eller andra saker man dricker tycker jag är att man varken blir särskild nöjd eller mätt, samt att man lätt får i sig så mycket energi på kort tid.

Mvh // Johan

jiim
5

Kort och gott: bra mat är riktig mat, utan tillsatser. Inga lightprodukter eller halvfabrikat. Köp fullfeta livsmedel. Inga raffinerade kolhydrater som vitt mjöl och socker. Anpassa sedan mängden mat utifrån vilket mål du har med vikt. Vänj kroppen vid en lagom mängd mat så har man en hållbar livsstil livet ut.

[Oceansoul]
1

Även om du inte vill köra hardcore LCHF finns det en hel del LCHF tillbehör som är mer viktvänliga. Coleslaw är min stora favorit, avokadosallad, blomkål/broccoli mos eller gratäng, sparris och  zucchinipasta exempelvis. Jag brukar rosta zucchini i toastern.. så penslar man den med olivolja/vitlök +  salt och peppar. Urgott!

odjuren
1

Kött, ägg, fisk, fågel, grädde, smör, ost, ovanjordsgrönsaker osv

//Odjuren

www.odjuren.com

Aniara14
0

#10 Det där är en typisk LCHF matsedel, och TS skrev i #0 att hon inte vill köra LCHF.

För alla oss andra normalkostare gäller det istället att vara väldigt försiktig med grädde, smör och ost om man vill gå ner i vikt, eftersom dom innehåller så mycket fett, vilket i sin tur ger mycket kalorier.

Istället ska man satsa på frukt och bär, grönsaker och rotfrukter, så många olika färger och sorter som möjligt. Och allt man äter av spannmål ska vara fullkorn.

Om man inte är vegan/vegetarian kan man också lägga till lite animaliskt protein, i form av t ex fisk, renskuret kött i måttliga mängder, kycklingfilé, keso osv.

Ett utmärkt sätt att slippa få i sig en massa onödigt fett är att använda ett fettfritt tillagningssätt, dvs att koka maten istället för att steka den. Även att ugnsbaka hela potatisar med skalet på går fint, då behövs inget fett alls. Sen äter man dom med kalorisnåla såser och andra tillbehör, blir både gott och nyttigt!🙂

jiim
4

#11, Vill bara fylla I lite :)  Tycker du får det som att låta att både kalorier och fett är dåligt (kanske missförstår dig).

Kalorier är bra. Vi måste ha kalorier för att överleva. Man ska se till att om man exempelvis har bestämt sig för ett visst antal kalorier per dag (låt oss säga 1500) så ska dessa kalorier ha så hög kvalitet som möjligt. I synnerhet om man ska gå ner i vikt. Fett är inga dåliga kalorier, eftersom det är mer mättande än kolhydrater. Spannmål är dåliga kalorier, likaså socker (som finns I "lightprodukter" m.m.).

Med en bra balans mellan makronutrienterna(protein, kolhydrater, fett) så kan man gå ner I vikt och må bra samtidigt. Man får ingen bra balans om man tar bort allt fett från sin diet.

Håller med om att på en kolhydratsbaserad kost är det lätt att det blir för mycket fett om man inte har känsla för mängder. Men lightprodukter är aldrig en bra lösning. Utan använda riktigt smör, grädde m,m, och sedan få en känsla för mängder. Det är nyckeln!

Många gör felet att de klipper bort fett helt, vilket det nästan låter som att man ska göra I ditt inlägg… För någonstans måste det komma in I kosten.

Aniara14
0

#12 Ja, om du tror att jag förespråkar en kost helt utan fett och kalorier så missförstår du mig verkligen. Det vore ju detsamma som en helt tom tallrik, och det skulle ingen överleva på. Fett i lagom mängd är en självklar del av maten, precis som kolhydrater, protein, vitaminer och mineraler.

Och jag är ingen större vän av lightprodukter heller. Jag vet inte mycket om dom, men det är väl bara originalet utspätt med vatten, skulle jag tro. Onödigt att betala en massa för vatten, så jag köper hellre vispgrädde, röd mjölk och Bregott, men äter sen inte så mycket av detta att jag går upp i vikt.

Att påstå att spannmål innehåller "dåliga" kalorier, medan fett innehåller bra, som ni LCHF fantaster ständigt gör, är bara en ren lögn som ni har hittat på helt själva, utan nåt som helst vetenskapligt stöd.

Harvard Medical School, som är en av dom högst ansedda och värderade skolorna för medicinsk utbildning i hela världen, skriver så här i en artikel på sin hemsida om lämplig kost för att motverka övervikt, särskilt bukfetma:

"Diet is also important. Pay attention to portion size, and emphasize complex carbohydrates (fruits, vegetables, and whole grains) and lean protein over simple carbohydrates such as white bread, refined-grain pasta, and sugary drinks. Replacing saturated fats and trans fats with polyunsaturated fats can also help."

Såvitt jag kan se så är detta ungefär detsamma som dom allra flesta dietister och näringsexperter även här i Sverige anser vara en hälsosam kost.

johan
1

Det är ju också stor skillnad mellan olika lättprodukter. Många mejeriprodukter har samma innehåll i de fettsnåla varianterna. Det enda man gjort är att lyft bort en del av fettet och minskat energihalten utan att ändra näringsinnehållet. Därför kan man ju inte direkt jämföra lättmjölk med lightprodukter där man tillsatt sötningsmedel.

Mvh // Johan

odjuren
1

#11 jag tänker efter vad som står på innehållsförteckningar. Jag tror inte att kemiskt framställda produkter är bra mat. Naturlig mat så som bla de jag skrev, även frukt o rotfrukter, då helst ekologiska så man slipper alla kemikalier som är i besprutningen.. Sen om de är LCHF eller inte spelar väl ingen roll.. som sagt, så naturligt som möjligt.. Personligen skulle jag helst köpa mjölk o grädde direkt från en ladugård utan att passera något mejeri..

//Odjuren

www.odjuren.com

skippy
0

Jag bor fortfarande hemma hos mamma och hon gör för det mesta maten, men vi äter mycket fullkorn, grönsaker , lättprodukter som tex. lättmjölk, lättyogert osv.  Sedan äter vi till frukosten mycket av Paulun som tex. Pauluns mussli och Pauluns gröt.   Jättegott och man får en massa nyttiga saker i sig.  

Jag äter tre mål mat om dagen och sedan två till tre mellanmål.  Tar då oftast gröna äpplen som mellanmål. Jag försöker dricka mycket vatten, och det blir även en del kaffe med lättmjölk i.   Jag är nu inne i dag tre med dessa rutiner, och jag känner nästan ingen hunger alls.        Såhär kan det se ut:

08:00  En portion Pauluns gröt med lättsockrad lingonsylt och lättmjölk.  

Går sedan ut och lång promenad - 10 km.   Tar lite mer än 2 timmar för mig att gå 10 km.  

10:00  Mellis: Ett grönt äpple  

12:00 lunch: Fullkornspasta med köttfärssås och rivna morötter.  

15:00 Mellis; Ett grönt äpple.  

17:00 Middag:   Samma som lunchen.   

20:00 går och lägger mig.  Kanske tar en frukt där på kvällen!:)

smurfis
0

Oavsett vilken metod du väljer så skulle jag rekommendera dig att undvika lightprodukter eftersom de oftast innehåller mer tillsatser och du luras att äta mer mängd av dem eftersom du inte blir lika mätt som på fullfeta produkter. Välj hellre de riktiga och ät betydligt mindre mängd istället.

Tänk på att undvika det som är dåligt. Det uppenbara som socker, fikabröd, chips, pizza/hamburgare och annan skräpmat. Oftast kan man äta det mesta av "vanlig hemlagad mat" men att tänka på portionerna så du inte äter för mycket. 

Tänk på att många smaksatta yoghurtar och juicer m.m. innehåller mycket socker.

Jag tycker ditt upplägg ser bra ut. Testa dig fram och se vad som funkar för dig. Det är ju trots allt olika!

Lycka till!

johan
0

#17: det är faktiskt inte helt sant. Ta ost t ex. Om du äter 100 kcal av ost med 40% fett kommer du inte få i dig lika mycket vitaminer och protein som om du äter 100 kcal av ost med 10% fett. Att minska mängden gör också att du minskar mängden av allt, inte bara det som är dyrast energimässigt. Jag skulle därför hellre rekommendera att välja en lättare produkt, men alltid under förutsättning att innehållsförteckningen är densamma för den lätta och feta varianten. Bra exempel är keso, naturell yoghurt, ost, mjölk, etc. Dåliga exempel är smaksatt lättyoghurt där man ofta ersatt fettet med socker eller sötningsmedel.

Mvh // Johan

smurfis
1

Visst stämmer det att man kan äta större mängd mat av det som innehåller mindre fett om man ser till kcal. Och för just ost stämmer det ju att man då får i sig mer vitaminer (vattenlösliga) och även protein om man väljer den fettsnålare osten.

Men det är ju så mycket mer som spelar in, hur man äter i övrigt. Det viktigaste är ju att man faktiskt får i sig allt det man behöver när man ser till allt det man stoppar i sig.

Jag äter ju själv enligt LCHF och då spelar kcal mindre roll (med det menar jag att jag inte behöver ha stenkoll och räkna kcal i allt jag stoppar i mig). Då väljer jag fetare produkter som gör mig mätt längre. Jag behöver inte begränsa mängden trots att det är en fetare produkt vilket gör att jag ändå får i mig de vitaminer jag behöver. Äter man däremot en mer vanlig kost och räknar kalorier så förstår jag att man hellre väljer fettsnålare alternativ så man kan äta mera.

Sen är det skillnad på lightprodukter, man måste ju alltid se till innehållet när man väljer det man stoppar i sig.