Frukt diet...
Låt mig förklara.
Det är inte en medvetet vald diet, men jag har märkt att av någon anledning så har jag gått över till att äta i princip bara frukt och grönt med ett undantag per dag, ca.
Jag funderar på hur hälsosamt det kan vara och om jag kommer gå upp eller ner i vikt på det.. Senaste veckan har det blivit en del annat med (chips, choklad, tårta.. ehm.. inte jättemycket men tillräckligt för att störa. Då drack jag ändå vaten när vi var på bio, bägge gångerna..)
Men om vi bortser från skräpet som hoppat in i munnen för att jag gick för nära den hyllan i affären, så kan en dag se ut så här:
frukost: 2 apelsiner och en banan.
Lunch; ett stort lass grönsaker (frysta från påse som bara tinats med varmt vatten, brukar vara broccoli, blomkål, bönor, morötter och ärtor) och tex. lite stekt köttfärs, eller kyckling eller liknande. Oftast en del ganska fet dressing till det, oftast. Detta är det största målet på dagen men kommer inte alltid vid lunch, det kan vara grillat på kvällen också tex.
sen ett par tre nektariner och lite päron.
Något äpple, kanske ett par små tomater och en gurkbit istället. Eller en banan.
Enstaka frukter kommer in lite då och då, ofta apelsiner. Jag har faktiskt inte riktig koll på hur mycket det är, men dömer man efter vad som försvinner ur fruktkorgen är det kanske 1 kg om dagen + det större målet med grönt och kött.
Jag dricker ett par koppar kaffe med mycket mjölk i också, 3% laktosfri.
Den här kosthållningen är så tvärt emot vad jag är van vid så jag har svårt att greppa vad den innebär egentligen. Jag har ju varit mer mot LCHF hållet och nu helt plötsligt lever jag på frukt, det känns lite som att äta godis hela dagarna och ag funderar på om det är sockersuget som dragt in mig i det.
Det känns ensidigt också, mycket apelsiner, bananer och päron, mest för att det är vad som är både billigt och gott, äpplen har jag aldrig varit mycket för. Ska se om jag hittar nån affär med bättre sortiment som kanske har godare grönsaker med…
Det känns som att jag missar protein, men..Tar fortfarande morronshoten med nypon, nässla och fiskolja. Inte för att det är protein i det ;)
För övrigt är jg relativt aktiv, rider mycket och gräver mycket i trädgården nu.
Jag känner mig pigg och stark, men undrar ändå över kosten.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu har jag inte läst igenom allt (ska precis ut med hundarna nu när det är uppehåll), som vegetarian är jag väl smått insatt i vegetarianism/veganism, där det ju även finns frukterianer. Dessa tycks ju överleva utan några problem.
Dock inte insatt i deras kost som sådan, men det ska ju inte vara några som helst problem. 
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
De äter väl iofs nötter också, med protein? :P
"Anhängare av frukterianismen äter i princip endast frön, frukter, bär och nötter från växter. Man kan även äta grönsaker som botaniskt sett är frukter, som exempelvis tomat och gurka."
"En rent frukteriansk diet ökar risken för bristsjukdomar. Näringsämnen som är särskilt svåra att få i sig tillräckligt av med en fruktdiet är protein, kalcium, järn, zink, vitamin D, de flesta B-vitaminer (särskilt B12), och essentiella fettsyror. En frukteriansk diet är direkt olämplig för barn, och flera barn till frukterianer har dött till följd av kosten"
Summa summarum så tror jag väl att man klarar sig under en tid, förutsatt att man äter varierat. Om du dessutom petar i dig vitaminer (tex Mitt Val) så bör det inte vara några problem, förvisso lite beroende på hur länge man håller den kosten.
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Jag tror att det är så att i perioder kommer kroppen in i olika faser och behov. Som du själv sa har du varit mer lagd åt LCHF-hållet en tid, och nu kanske kroppen omedvetet säger till dig att den behöver något annat.
Sen är ju jag en sån som inte tror att det är nyttigt att utesluta det ena eller det andra genom olika "uteslutnings-dieter", utan att kroppen faktiskt behöver äta väldigt varierat. Sen tror jag inte det behöver vara varierat varje måltid varje dag, utan att man som du kan ha olika perioder då man äter mer åt ett håll och mer av en näringsgrupp. Men det som är viktigt är att man lyssnar på kroppen, hur man mår psykiskt och fysiskt och faktiskt inte låter sig till en viss sorts mat "bara för att" utan att man kan tänka sig att prova äta på annat sätt om man känner att det inte fungerar.
Upp eller ner i vikt är svårt att säga, men generellt är det ju "energi in/energi ut" som gäller. Så länge du mår bra och känner att du är i balans så skulle jag inte oroa mig.
Känns betryggande att höra :)
Nu är jag ju inte strikt fruktaian, som jag skrev slinker både kött och mjölk ner samt blomkål, bönor m.m. + vitamintillskottet av nässla och nypon. Men det är väldigt mycket frukt just nu.
Jag får väl se vart det bär hän :)
#5 Jag tycker faktiskt det låter väldigt sunt att du lyssnar på din kropp. Det verkar ju inte som att det är du som fått fnatt då du ju inte ens gillade vissa sakerförut och nu äter.
Återkom gärna med hur det går för din vikt med denna kosten om det går drastiskt minus eller ligger på samma med mera. Spännande detta ju!

Det låter bra tycker jag. Om sockersuget blir för stort kanske du ska försöka byta ut lite frukt mot grönsaker.
Kolla innehållet i shoten. Kanske det gömmer sig socker i den.
>>>Malum domesticum<<<
#6 Tack, det ska jag göra :)
Nu är min laktosfria mjölk slut så nu blir det dock ett två veckors uppehåll från kaffe, och jag tänte undvika fläsk och nötkött samtidigt. Ev slinker lite fisk och kyckling ner… men det är tänkt som en liten reningskur.
#7 Vi får se :) "Shoten" gör jag själv :)
Märkte du någon skillnad? :)
/ Michelle
Jag gick nog ner lite periodvis, men det har kommit tillbaka. Jag minns intre exakt den perioden, det var ju något år sedan :) Men jag är fortfarande periodare med mat. Egentligen är det nog perioderna med godis som gör det värst.
#10 Ja, godis är ju en verklig bov när det gäller kalorier. En enda chokladkaka, av sorten Marabou Mjölkchoklad 200 gr, innehåller så mycket som 1090 kalorier. Så om man äter upp hela på en gång, så har man redan fått i sig ungefär halva dagsbehovet av kalorier, men nästan ingen näring, bara fett och socker.
Det är ju i alla fall bättre att du äter frukt istället för godis.
An ounce of prevention is worth a pound of cure