Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 708 ggr
Ellenfyrkant
0

"Har redan förstört dagen"

Den attityden är mitt största bekymmer i hela processen. "Ojdå nu slank det ner en kaka av bara farten, gammal vana. Då är viktminskningstänket redan förstört för idag". Så kan jag gå och äta chips !? Det känns nästan som att mina handlingar är automatiska. Och jag vet såklart att alla onödiga kalorier jag kan håll inne med är bra! Det bara går inte. När jag tycker att jag redan har förstört så är hela dagen körd. HUR KOMMER JAG VIDARE? Snesteg tar man.

Mvh Ellenfyrkant

smurfis
1

Du vet ju egentligen redan vad problemet är, eller hur? Dvs att ett litet snedsteg blir till något mycket värre eftersom du liksom "ger upp" och gör dagen ännu sämre. Det är nästan som du försöker hitta ursäkter för att få äta det där onyttiga.

Det viktigaste är väl att bestämma sig att bryta mönstret och verkligen inse problemet. Dvs nästa gång du gör ett misstag så lägger du det bakom dig och låter det inte förstöra hela dagen.

För mig handlar det om att verkligen vara motiverad och fokuserad hela tiden. Jag kan aldrig riktigt släppa på kontrollen för då slår suget till och då är det svårt! Det är en kamp… 😛 Men alla val du gör är ju dina egna…. så ta kontroll över situationen så kommer det kännas mycket bättre!

skippy
0

Istället för att fokusera på det dåliga, så ska du fokusera på det bra som du gör.  Jag tänkte också som dig, men istället började jag tex. tänka såhär: 60 minuters promenad är bättre än ingen promenad.    Jag läste en artikel i tidningen måbra, och det var där jag lärde mig att tänka såhär.

Aniara14
0

#0 Jag vet ju inget om din familjesituation, men måste ni köpa hem sånt som chips och kakor m m, och ha liggande hemma? Om man har det inom nära räckhåll hela tiden, så blir det ju mycket svårare att avstå.

Det bästa rådet jag kan ge är nog att välja att bara köpa dom rätta sakerna när du/ni är i affären.

#1 Har du fortfarande problem med att kämpa mot suget efter godis, kaffebröd och liknande, trots att du kör med LCHF? Annars brukar man ju alltid få höra att en av dom stora fördelarna med den dieten är att allt sug efter söta saker och andra onyttigheter försvinner helt efter ett par veckor.

Har du testat att dricka 3-5 dl riktigt kallt vatten, helst isvatten, när suget slår till? På mig funkar det i alla fall väldigt bra. Det är som om magen blir bedövad på nåt sätt, och allt sug och "onödig" hunger försvinner nästan direkt, och återkommer sen inte på länge.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

smurfis
1

#3. I perioder har jag det ja. I början försvann suget helt men det var också när dieten var ny, jag var fokuserad och kilona rasade. När jag sen gått ner mina kilon började jag äta lite mer liberalt och då kom suget tillbaka. Så det gäller att hitta en balans. Men visst är det mycket bättre med sötsuget när man äter enligt LCHF. Men är man en gång sockerberoende så är det nog något som sitter i.

Jag dricker ofta vatten när jag suget slår till. Funkar rätt bra!