Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: personliga-berättelser
Läst 764 ggr
johan
2

Sex månader senare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För sex månader köpte jag en våg och en stegräknare från Withings. Den är kopplat till internet så den sparar alla vägningar till mobilen och en sajt. Jag köpte den som yttre motivation efter att jag under en tid insett att min spegelbild inte längre stämde överens med min självbild.

Idag är det precis sex månader sedan första vägningen. Sedan dess har midjemåttet minskat med 12 cm, vikten minskat med nästan 8 kg och inte minst har fettprocenten gått från 24 % till 17,5 %. 

Det har varit en intressant resa där jag lärt mig massor om mat och näring, hittat tillbaka till hur mycket jag tycker om att träna och slagit nya personliga rekord på både löpning, inlines, rullskidor, styrketräning och simning. 

Nu känner jag inte att jag behöver gå ner mer i vikt, men tänker ändå försökt sänka fettprocenten ytterligare lite utan att tappa kilon. 

Väldigt nöjd med mig själv, inte minst för att jag bestämde mig, läste på, var konsekvent och lyckades.

Mvh // Johan

Paltn
0

Stor tumme upp!
Är själv i den sits du var i för ca 5månader sedan. När man inser att nu fåre vara nog, slut med att bara fundera på om man ska göra något åt det åh faktiskt ta tag i det.
Har sedan jag tog beslutet trappat ner några kilon och redan börjat få kommentarer om att det syns utan att jag ens yttrat om att jag gör något åt saken, känns bra men ovant.
Har en startvikt på ca 100kilo, under en längre tid av tjaffsande utan att ritkigt ta tag i det så kom jag ner på ca 96 innan jag tog seriöst tag i saken….idag 93 och stadigt sjunkande. Vilket dock är mer muskler i den vikten än vad man kanske kan tro. Fettet jag vill bli av med är vad som sitter på magen och lår. I övrigt ser jag helt ok ut, skapligt kraftigt byggd efter allt fysiskt arbete.

Har du några tips på hur du gick till väga?
Själv har jag hittills mestadels dragit ner på socker i form av läsk och godis, börjat tänka på vad jag äter och hur mycket. Och även börjat röra mig lite mer, även om det inte blir fullt så mycket gymträning på sommaren så blire iaf en del cykling.

// Paltfan

johan
1

Svårt att säga vad som gett bäst resultat, men jag tror detta är några nyckelfaktorer:

- Ätit betydligt mindre chips och Coca Cola, samtidigt som jag läst på mycket om vilken typ av mat som är bättre och sämre och framför allt varför det är så för att lättare kunna göra bra val. Jag har inte kört något direkt metod, men jag tror kanske det landar nära GI, med framför allt har jag försökt hitta mat av hög kvalitet. Har försökt minimera halvfabrikat, raffinerade produkter och mat med tillsatt socker. Från 5:2 har jag plockat att försöka hitta mat med så hög mättnad som möjligt, men som ändå har lågt energiinnehåll.

- Tränat högintensivt samt gått mycket lågintensiva promenader. Har struntat i mittimellan-träningen.

- Logga mat och träning som en galning för att veta vad jag håller på med.

Mvh // Johan

AilyAdams
0

Underbart!! Riktigt bra jobbat! 

Jag förstår att du är nöjd, något du verkligen ska vara.

Stort Grattis! 👍

Heter det De eller Dem?