Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1684 ggr
[MikaelaR]
0

Räkna kalorier?

Tjena har bestämt mig för att börja köra en annan metod vilket är att räkna kalorier senaste gången jag gjorde det så visade det resultat snabbt men problemet var att jag är usel på att räkna har ingen matvåg heller! hur gör ni andra som räknar kalorier? kanske värt att köpa hem en matvåg hehe..

Sen en annan fråga får man starta en egen tråd med startvikt o startbild och sen lägga upp efterbild när man fått något resultat?

Scorpio97
0

Jag använder mobilappen FatSecret (finns även som webbsida, vilket jag tycker är bra). Väger ibland, men saker jag ofta äter vet jag vad vikten ligger på ungefär. (Och jag är rätt kräsen med mat så jag äter oftast samma grejer). På vissa grejer står även vikten på förpackningen.

Jag ligger på ca 1500-1600 kcal per dag och är lågaktiv. Simmar en gång i veckan vintertid, annars blir det bara en del promenader. Gick ner ungefär 9-10 kg från mars förra året till mars idag, nu har jag dock gått upp ca 5 pga tröstätande och att det är sommar. Ska ta tag i det när skolan börjar igen och simhallen öppnar.

//Jessie

[MikaelaR]
0

http://www.folkhalsoguiden.se/Publikationer/497/490/3213/3360/ hittade detta gällande kaloriintag osv vid viktminskning har ingen smartphone men finns kanske någon bra sida? Står det kalorier gällande vad sakerna 'vanligen' väger då eller? :)

Scorpio97
0

FatSecret har som sagt webbsida också www.fatsecret.se så man måste inte använda app/smartphone då. Vissa matvaror har standardenheter "ett litet äpple" samt att man kan skriva in antal gram, medan andra bara har antal gram. Det är lite olika.

//Jessie

Scorpio97
0

Nehepp, länken funkade visst inte. Men hemsidan heter i alla fall fatsecret.se

//Jessie

Zepp
0

Grejen är väl att räkna dem inte leder särskildt långt.. utan det handlar om att hitta en kostmodell som leder till lägre intag av kalorier resten av livet!

Annars så för att slippa räkna så räcker det med en måltid per dag.. det är f*n så svårt att äta hur mycket som helst på en måltid per dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[MikaelaR]
0

Zepp det funkade för mig jag har gått ner till normalvikt med den metoden och jag skulle aldrig klara att bara hålla mig till en måltid! Visst att sen hålla vikten och öka kalorierna kan vara en utmaning det gäller att röra sig och inte äta för mycket om man vill behålla sin "drömvikt"

Zepp
0

Dvs att hålla på att räkna kalorierna?

Fast egentligen tror jag du.. som de flesta andra med hjärna har lärt dig under resans gång.. att äta rätt mat och inte för ofta eller för mycket och vad som fungera i de smanhangen?

Dvs det är hela grejen.. det man lär sig på resan?

[Oceansoul]
0

Jag tycker att Lifesum hjälper för att uppskatta på ett ungefär.. matskedsmått som man kanske använder sig mer av en dl mått finns ju där också.. Brukar använda lifesum för att hålla koll på kolhydrat i proteinintaget :)

[MikaelaR]
0

1500 kcal per dag är det en bra början för viktnedgång?

Zepp
1

Börja i andra ändan.. dvs logga vad du äter, hur mycket du behöver för att bli mätt.. och hålla dig ohungrig tills nästa planerade måltid!

Händer inget med vikten kan du sakta minska på kalorierna.. tills du kommer till gränser där det inte längre fungerar.

Dvs då får du oxå en blick för hur dina måltider skall vara komponerade och hur stora.

Sen kan man mickla med olika sorters mat och måltider för att se vad som gör vad.

Räknandet i sig leder till intet om man inte drar några praktiska slutsatser från detta.

Kan varmt rekommendera att drastiskt utesluta alla snabba kolhydrater, typ socker, mjöl, läsk, godis.. osv.. och hålla dig till tre fasta måltider.. inget däremellan!

[MikaelaR]
0

Jag går ner i vikt av denna metod och vet redan vad jag äter och att jag blir mätt kalori-räknadet gör att det blir lättare för mig att inte överäta!

ville bara höra om någon annan tycker 1500 kcal låter rimligt för viktnedgång? eller ska jag köra mindre kcal? :)

Zepp
0

Räknandet i sig är ju knappast en metod, mest ett sätt att hålla koll på metoden du använder.

Funkar det för dig så funkar det.. och behöver du räkna så är det väl för att hålla koll på portionsstorlekarna.. passa även på att ha koll på all näring i övrigt, det är som regel betydligt svårare än att dra ner på kalorier.

johan
0

Jag har använt Lifesum med gott resultat. Den stora fördel som jag tycker det för med sig är dels att man blir medveten om vilken typ av mat som "kostar" mycket resp är "billig". Då blir det lättare att planera smartare när man äter. Dels så drar man sig för att stoppa i sig onödiga saker eftersom det inte kommer kännas bra att behöva logga det också.

Nu har jag fått en rätt bra magkänsla för vad som är lagom för mig och jag är inte fullt lika strikt med Lifesum. Men jag rekommenderar det verkligen!

Hur mycket du äter per dag beror helt på hur mycket du tränar och vad din basala energiförbrukning är. Men en app som t ex Lifesum kan ju också hjälpa dig att rekommendera dagligt intag beroende på hur mycket du vill tappa per vecka. Vanligtvis brukar 0,5 kg / vecka vara rekommenderat.

Mvh // Johan

[MikaelaR]
0

Hur kollar man upp det? jag vet att det finns olika internetsidor som räknar ut sånt har inget internet på min mobil :)

Men kan du vara snäll och länka något om du vet någon sida?

[MikaelaR]
0

Jag brukar googla men hittar inte alltid bra resultat 😉

johan
0

Nej det krävs att man känner till rätt termer för att lyckas bra. Gärna även de engelska.

Mvh // Johan

[MikaelaR]
0

Jaha jo jag brukar hitta "bra" resultat… men min åsikt är att google visar inte enbart bra resultat även om man har bra sökord…