Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 7297 ggr
Calmare
0

Frukt nyttigt?

Enligt konsumentföreningens undersökning tror fortfarande 68% av Sveriges befolkning att fruktsocker är nyttigare än vanligt socker!

Detta är helt fel, det som skiljer sockerarterna(kolhydraterna) åt är att fruktsockret tas upp snabbare i kroppen och att det snabbare ombildas till triglycerider, det vill säga fett.

Om detta och andra myter finns att läsa här.

För egen del slutade jag med frukt och annat godis för över ett år sedan. 

Livet är ett enda stort lärande och omlärande…

Flört

Calmare
0

Men är det inte viktigt att äta frukt för vitaminernas skull?

Faktum är att det är lite av en myt att frukter innehåller mycket vitaminer. Det är sant att citrusfrukter innehåller mycket c-vitamin, men det är i stort sett allt.

Informationen hämtad hos denna läkare.

[Norrbysa]
1

Detta är bra info! Mycket tänkvärt! Glad

Är man ute efter vitaminer, mineraler m.m. så är grönsaker ett mycket bättre alternativ till frukt.

Dock skulle jag vilja se en jämförelse mellan ekologisk frukt med icke ekologisk. Det sägs ju att den hårda sättet att odla frukt har resulterat i vattning och vitaminlösa frukter. Kanske kan ekologiska frukter innehålla mer vitaminer? :-)

MEN!

Frukt är fortfarande bättre än kakor med transfetter eller andra industriellt tillverkade sötsaker. Fruk innehåller ingenting konstigt -mest socker, vatten, lite fibrer och antioxidanter.

De flesta studier om hur ökat frukintag påverkar viktnedgång är positiva. Dvs. personer går ner mer i vikt om de äter några fler frukter om dagen. Min slutsats är att personer som väljer att äta frukt, väljer samtidigt bort något annat som smakar lika sött, men som innehåller mindre kcal och fett.

TIPS:

Glöm inte att skölja frukten i jummet vatten och diskmedel för att lösa upp bekämpningsmedel. (Endast kallt vatten tar inte bort medel som är designade att stanna kvar på frukten vid regn.)

Minnns ni förresten affischerna från 90-talet "Frukt är Godis"? De får en liten annan innebörd nu. Flört

Calmare
0

Vill man ha viktnedgång bör man undvika frukt. Frukt anses nyttigt men innehåller tyvärr mycket socker, ungefär 10% av vikten (resten är mest vatten). Fem frukter om dagen (som många äter) ger lika mycket socker som en halv liter läsk. Läs mer [här.](Frukt må anses nyttigt men innehåller tyvärr mycket socker, ungefär 10% av vikten (resten är mest vatten).)

Angående transfetter så tror 80% av svenska folket fortfarande att det är vanligt med transfetter i våra livsmedel. Det är också falskt! Läs mer här.

Flört.

ttss
1

Dock så är det så att en frukt innehåller 10 kolhydrater (10 g socker). Alltså inte så farlig jämfört med en bulle. Alla människor vill inte dra ner på kolhydraterna så väldigt mycket. 

Det viktigast enligt mig är att äta "äkta" mat, alltså inte så mycket tillsaltser, om man har möjlighet laga maten från grunden m.m.

Calmare
0

ttss, helt rätt, en bulle innehåller mycket mer kolhydrater än exempevis en banan.

Å andra sidan innehåller en banan nästan dubbelt så mycket socker som motsvarande mängd Coca Cola… Och alla vet numer att man blir fet av söt läsk eller hur….Flört 

Jag håller med dig, "äkta" mat från grunden är det bästa! Glad

[Norrbysa]
0

#3 Vilken intressant rapport! Älskar information som slår hål på myter! :-)

Cawolina
1

För mig spelar det ingen toll att folk säger att frukt är onyttigt. Det är hälsosamt, och jag hade aldrig klarat mig en dag utan frukt, förutomd e dagarna då jag äter pizza och godis :P

Calmare
0

Men precis, så talar en sockerberoende, "jag hade inte klarat mig en dag utan frukt". Men så länge du mår bra, fortsätt för all del, det är din kropp. LOL! Flört

[YlvaP]
0

#2 Jag såg ett avsnitt av Penn & Tellers Bullshit. Programmet handlade om ekologisk mat och dess myter. Dom testade tomater, banan och äpple. En icke-ekologiskt och en ekologisk. Alla i dom testade hade sina meningar om att den ekologiska maten skulle smaka mera och innehålla mera vitaminer osv osv.

Resultatet blev att alla föredrog den icke-ekologiska frukten/grönsaken för att dom smakade mera.

Och oftast kom dessa ekologiska produkter från Kina och Brasilien (tror jag det var). Långa vägar så det är knappast klimatsmart.

Dessutom sa dom att dom som odlar ekologiskt faktiskt besprutade sina grödor men där kommer jag inte ihog med vad. Det var inte samma medel men att dom gjorde det.

Skrattande

Cawolina
2

Snart kommer man bara kunna äta rent fett. Varför är alla så rädda för kolhydrater?

Det är mycket fiber i frukt! Och antioxidanter!

alexia27
3

Ylva har rätt.

Cawolina, detta är en viktminskningssida och då är inte socker bra. Jag vet inte hur du missade detta men det framgår tydligt varför folk är skeptiska till kolhydrater, det är bara att läsa inläggen ovan.

Fiber i frukt, ja och? antioxidanter, än sen?

Cawolina
5

#11 Jag funderar på att sluta gå in hit då man bara bemötts av sådana som dig som skriver till mig som om jag vore 10 år gammal.

Ylva-Li
2

#11 Det är mycket riktigt att det är en sida för viktminskning. MEN, vi har en tråd som handlar om hur vi vill ha det här inne. Ingen ska behöva känna sig tvingad till en sorts diet. Alla har vi våra olika vägar. Alla mår inte bra av den diet som någon annan lyckats toppen med. Ingen ska heller behöva känna sig dumförklarad för att man äter t.ex kolhydrater.
Det finns en jättebra sajt om enbart LCHF. Kolhydrater.ifokus.se
Här pratar vi om alla dieter, och ALLA är lika välkomna.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Calmare
0

#11 Alex - lite i tuffaste laget.

#12 Cawolina - Det handlar nog mycket om att du hoppar in i tråden och skriver "frukt är hälsosamt" utan att ha en enda referens till det påståendet! När alla andra inlägg har med referenser och källor och dessa säger motsatsen.

Redan på gymnasienivå lär man sig att inte påstå något utan att kunna hänvisa till någon form av källa.

#13 Ylva-Li, bra skrivet, alla ska känna sig välkomna.

Flört

Cawolina
1

#14 Jaha okej, men jag trodde att alla visste att frukt var hälsosamt, eftersom att det innehåller fiber, antioxidanter och annat bra ;) Därför blir jag så förvånad varje gång någon skriver att det är som att äta godis för det är det ju verkligen inte (tycker jag) :S

Jag brukar ofta säga om saker och ting att det inte är nyttigt men hälsosamt :P T.ex är kanske inte avokado nyttig i allas ögon eftersom att det är mycket kcal men det är hälsosamt (för att det är bra grejer i) :P

Jag äter ett äpple en timma innan jag tränar, det gör att jag orkar mycket mer :)

Mojjan73
0

Själv äter jag endast frukt som efterrätt någon enstaka gång just för att det smakar så sött. Antioxidanterna får jag från annat som t ex bär och grönsaker. :P

Jag tycker det är så härligt med mångfalden här, just att så många äter på olika sätt men ändå på något vis kan tipsa varandra om olika saker.

Man lär sig något nytt varje dag. Skrattande Hoppas att ni alla får en härlig dag med solsken.

Calmare
0

#15 … *suck* …Flört

#16  Glad

TjockaBerta
1

Själv frossar jag i citrusfrukter efter 16 månader av LCHF. Mitt blödande tandkött som jag fick under den perioden har repat sig och musklsvagheten har också gått över. Förutom C-vitaminbrist fick jag järnbrist eftersom kroppen har svårare att ta upp järn utan C-vitamin.

Utan att tveka sticker jag ut hakan och riskerar min hälsa och vikt genom att äta all frukt jag känner för. Jag tänker heller inte ha dåligt samvete eller ångest för det.

Läser man alla rapporter och forskningsrön så är allt farligt på ett eller annat sätt. Källor och referenser, ha!

För alla LCHF-are att förfasa sig över: Jag äter även tomater OCH morötter!

Dessutom har jag gått ner 6 kg sedan jag lämnade LCHF-träsket och gick tillbaka till frukt och grönt.

Calmare

Liite väl pretto att vilja ha referenser och källor till inläggen på detta forum. Var är dina referenser till påståendena i inlägg #5 förresten.

>>>Malum domesticum<<<

Mojjan73
0

#18 Äter du spannmål (bröd, pasta osv)? Anledningen att jag frågar är att jag äter en variant som jag inte kan kalla LCHF längre… Jag äter mkt grönsaker, kött och mindre feta produkter men låter bli spannmål då min mage vägrar tåla dom. LCHF gjorde underverk för min mage men svårare att hålla vikten…

[Norrbysa]
0

De där med transfetter förrensten.

I rapporten står det om industriellt framställda transfetter. Men det finns ju fortfarande delvis härdat fett och härdat fett i vissa varor… så visst.. industriellt framställda transfetter kanske bara finns i vissa importerade kakor och bullar… Men det finns fortfarande farligheter kvar..

Hittade en svart lista över livsmedel med farligt fett.

Mojjan73
0

#20 Jag tycker inte man blir klok på alla råd och rön man hör.. ena dagen är en sak farlig och nästa är den helt ok. Man blir lite virrig…minst sagt. Obestämd

[Norrbysa]
0

#21 Såklart… Det gäller att hålla sig uppdaterad, vara kritiskt och inte ligga på latsidan. :-)

Calmare
1

Tjocka Berta - C-vitaminbrist kan ge skörbjugg, blödande tandkött… ät paprika det innehåller mycket mer c-vitamin än citrusfrukt + du slipper syran i magen.

Allt är inte LCHF som du verkar tro…

Referenser till #5 och detta inlägg finns hos SLV och deras informationsdatabas.

Frukt är inte samma sak som grönsaker - Det är 2 större skillnader -

Nummer 1 - Frukt innehåller mycket mer socker, ungefär som läsk och det finns knappt några vitaminer.

Nummer 2 - Grönsaker innehåller mycket vitaminer och antioxidanter och nästan inget socker. Nyttigt och gott som bara den.

Ser du skillnaden?

Grattis till viknedgången Glad

Tycker jag inte är pretto alls, nivån sattes i inlägg #1 med källor, då kan den standarden gott behållas i tråden. Jag har fem års universitetstudier och ett par olika examina det innebär att jag skriver med referenser för att andra som läser min text ska kunna kontrollera denna. Förstår du att det har blivit en god vana att ge service med källor till sina läsare och inte bara skrika ut "personliga åsikter"…

[Norrbysa]
1

#23 Tycker det är bra att standarden på inlägget höjdes i denna tråd. Jag är själv akademiker och saknar ofta referenser i disskussioner på forum i allmänhet.

Det är svårt att föra en seriös och meningsfull disskussion om åsikterna kommer från folks egna uppfattningar och åsikter utan någon egentlig uppbackning i form av undersökningar eller liknande.

(Förlåt för OT)

Calmare
0

#19 Mojan, jag skippar oxo spannmål/säd magen tål det inte.

#22 Norrbysa, jag håller med, Bra där! Det gäller att hålla sig uppdaterad och vara kritisk… men latsidan är ju så skööööön….. Flört 

#24Glad

[linda-pinda]
0

Klargörande: jag gillar också källhänvisningar och belägg, saknas sådana bör man ange att det man säger är egna åsikter, eller eventuellt "enligt gängse, gemene man-uppfattning (som alltså mycket väl kan vara fel)", inte fakta.

Följande är sålunda helt baserat på mina egna upplevelser ;-)

Jag skippar också helst frukt (fast jag älskar det för att smakar så gott) just för sockrets skull: jag blir både tokhungrig och toksugen när jag äter frukt. För andra fungerar det bra, för mig fungerar det inte alls. För vitaminer äter jag grönsaker. Dock tål jag inte paprika alls: det pajjar hela magen på mig :-( Morötter är jättegott, men även dessa godingar triggar min hunger och mitt sug, så jag är lite försiktig med dem. Tomater tycks däremot gå bra. Även potatis faktiskt. Spannmål funkar inte, varken vitt eller grovt (hungrig direkt).

Olika kanske hur man är skapt från början och hur man har behandlat sin kropp genom åren?

/Linda

[Norrbysa]
0

#26 Jag tror verkligen på att alla är olika och att man får pröva sig fram. Jag blir jättehungrig av äpplen, men bananer är ganska mättande. :-)

För de som har problem med att småäta kakor och godis kan det kanske hjälpa att gå över till frukter som ett första steg. Frukt är ju alltid naturligare och något bättre än onyttigheter med en massa tillsatser.

Frukt = lite bättre godis men dock fortfarande godis.

ttss
0

5# Skillnaden är att coca-cola är mer onaturlig och kemiskt framstället än frukt.

Calmare
0

#28 ttss sant, men faktum kvarstår - det som skiljer sockerarterna(kolhydraterna) åt är att fruktsockret(från frukten) tas upp snabbare i kroppen och att det snabbare ombildas till triglycerider, det vill säga fett…

[linda-pinda]
0

Men Calmare, nog håller du med om att just coca cola innehåller en hel del andra saker som man inte vill ha i kroppen? Så om du under pistolhot var tvungen att välja mellan en frukt och coca cola, så skulle valet bli…? ;-)

Men jag vet, detta inlägg handlade om just socker :-) Fast andra saker i innehållet väger också in, åtminstone för min del. :-)

TjockaBerta
0

Hoppas inte tråden avskräcker någon från att äta frukt och njuta av den. Själv tänker jag fortsätta äta den frukt jag vill ha utan att känna ånger eller oro. Det finns massor av forskning, rapporter och källor som kan visa på nyttan av att äta frukt som människan gjort i årtusenden.

Det är dumt att skrämma upp människor eller kritiserar dem för att de valt att äta vissa saker eller följa en viss diet. Det finns skäl och bakgrund till allt. Gå en mil i mina skor först.

Om debattnivån på det här forumet är för låg finns det säkert något forum för akademiker som passar bättre.

För övrig håller jag med # 12 i att tonen här ibland är väldigt mästrande.

>>>Malum domesticum<<<

[Norrbysa]
0

#31 Skrämma upp människor är nog inte syftet med tråden. Syfter är bara att öka medvetenheten. :-)

Visst kan man äta frukt. :) Men om man försöker gå ner i vikt eller liknande kan det vara bra att vara medveten om det sockerpåslag som tillkommer när man äter frukt. Sen vad man väljer att göra med den kunskapen är upp till var och en.

Sen det om debattnivån… Alla är välkomna på det här forumet oavsett utbildningsnivå. Om tonen uppfattas som "mästrande" är det olyckligt. För det är verkligen inte mitt syfte iaf.

Mitt syfte är att diskutera fakta och på så sätt upptäcka nya saker kring kost och hälsa. Lär mig mer av andra och dela med mig av det jag läst och lärt.

Cawolina
0

#31 speaks the truth!

---

Jag äter frukt varje dag och jag har gått ner 18 kilo hittills, jag tror inte jag hade gjort det om jag drack coca cola som vissa säger är samma som frukt :P

Det gäller bara att hitta balans! De som inte äter kolhydrater äter mycket fett och de som äter kolhydrater äter inte lika mycket fett.
Sedan får man ju ha sin egna åsikt till vilket som funkar bäst, och till att ha en egen åsikt behöver man ingen källa.

Calmare
1

#18 TjockaBerta - Här skriver du "Läser man alla rapporter och forskningsrön så är allt farligt på ett eller annat sätt. Källor och referenser, ha!" Känns lite som du förringar forskningsarbete, är det så att du inte har tilltro till vetenskapen? Kan du länka till en av "alla rapporter och forskningsrön" du har läst som talar om att allt är farligt? Tack! Glad

#31 TjockaBerta - Är det så att om vi vill höja nivån "faktamässigt" lite på diskussionerna inte längre är välkomna här, är det så du menar Berta? Obestämd

TjockaBerta - Du skriver "massor av forskning, rapporter och källor som kan visa på nyttan av att äta frukt som människan gjort i årtusenden"  du kan väl visa en av dom i alla fall, jag vill gärna läsa den. Tack! Glad

#32 Exakt! Glad

#33 Cawolina, så om man inte äter fett äter man då kolhydrater istället och vice versa? Är det dina egna uppfattningar du lanserar här eller kan du länka till var du fått informationen, tack! Glad

Men proteinerna då….

Ylva-Li
0

#34 Fast det är väl bara att kolla på de olika dieterna. Viktväktarna som jag går efter, vi äter mindre fett, men mer kolhydrater. Frukt och grönt är 0 points. Nu har jag inga direkta nummer eller statistik (men det går säkert att ta reda på), men det är många som har gått ner i vikt med VV som hjälp.
Medan andra går ner med LCHF. Det gäller att hitta sin väg. ;) En väg är inte alltid "rätt".
Hur kommer det sig egentligen att (iaf alla som jag mött hittills) lchf:are är väldigt fokuserade på sin diet, och vägrar ge med sig i ståndpunkten att andra dieter också fungerar? Det tycker jag är jättetrist och det gör mig uppriktigt sagt ledsen.

wiki går att läsa:

_"A meta-analysis of randomized controlled trials by the international Cochrane Collaboration in 2002 concluded that fat-restricted diets are no better than calorie restricted diets in achieving long term weight loss in overweight or obese people. A more recent meta-analysis that included randomized controlled trials published after the Cochrane review found that "low-carbohydrate, non-energy-restricted diets appear to be at least as effective as low-fat, energy-restricted diets in inducing weight loss for up to 1 year. However, potential favorable changes in triglyceride and high-density lipoprotein cholesterol values should be weighed against potential unfavorable changes in low-density lipoprotein cholesterol values when low-carbohydrate diets to induce weight loss are considered."

_Här finns lite mer intressant att läsa.
Just det här passar ju in i det vi trots allt diskuterar.

"Some critics imply or explicitly argue that vegetables and fruits are inherently all heavily concentrated sources of carbohydrates (so much so that some sources literally treat the words vegetable and carbohydrate as synonymous).While some fruits may contain relatively high concentrations of sugar, most fruit is largely water and not particularly calorie-dense. Thus, in absolute terms, even sweet fruits and berries do not represent a significant source of carbohydrates in their natural form and also typically contain a good deal of fiber which attenuates the absorption of sugar in the gut and lastly, most of the sugar in fruit is fructose which has a negligible effect on insulin levels."

Alla artiklar på wiki har referenser till olika oberoende studier.
Studier i alla ära, men, jag är också väldigt kritisk till dessa ni har presenterat, tyvärr, då de är skrivna av "lchf-folk". Ge mig oberoende fakta. :)

Det som jag tycker är mest intressant i första texten är just att det inte är någon skillnad vilken diet du går efter. Resultatet är i slutändan detsamma.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ttss
0

29# 

Hellre det, än att få i sig en kemikalieblandning.

[Norrbysa]
0

#35 Jag är inte LCHF:are :-) Och jag tror på att olika dieter passar olika kroppar.

Som jag skrev tidigare så finns det rapporter som visar på att ökat intag av frukt medför ökad viktnedgång! :-)

Jag tror det beror på att frukt fortfarande är bättre än godis! Trots allt socker. Det är ju mindre kcal i ett äpple än i en snickers tex. Så att ersätta godis med frukt är toppen!

Det enda jag har försökt skriva är att man ska vara medveten om att man stoppar i sig socker. Alltså vara beredd på den sockerkurva man skapar. Så att man vet varför man blir trött och hungrig när kurvan går i botten sen och äter en måltid istället för att går o lägger sig eller tror att man är sjuk. ;-)

Ylva-Li
0

#37 Absolut! Och det håller jag med om. Vet man också med sig att man är känslig för även fruktsocker, så bör man ju undvika det förstås. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

candycandye
1

Så det är nyttigare att äta en snicers än en banan? Förstår inte..

Ylva-Li
0

#39 Jag tror hon menar tvärtom. ;) Frukt är att föredra framför godis.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Calmare
0

#30 Ledsen att jag missade denna, pistolhot.. ja du, vi får se då. Flört

#35 Ylva-Li, jag vet inte om lchf:are är sådana du får fråga dom. Flört

[Norrbysa]
0

#39.. Läs mitt inlägg igen. Glad Frukt är bättre än godis, men innehåller fortfarande mycket socker.

Ylva-Li
0

#41 Vad skulle du själv svara? :) Eller har jag missuppfattat helt om att du äter LCHF?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Calmare
0

#43 inledde #35 med #34Flört och nej jag äter inte LCHF.

Ylva-Li
0

#44 Japp för att jag började med att besvara det du skrev i #34. :)
Ok, då har jag missuppfattat det iaf. Fick för mig att du åt LCHF.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Cawolina
0

#34 Kan ni sluta med att vilja ha källor till allt? Jag förstår itne varför min åsikt behöver ha en fotnot!
Jag vet att ni som inte äter kolhydrater äter mer fett än mig som äter mycket kolhydrater. Jag har själv hållit på med LCHF det heter ju low carb HIGH FAT!

GOSH!

Så om jag ska skriva att jag tycker om att äta enligt VV, måste jag ladda upp en bild på deras slogan som är "Because it works" för att ni ska förstå att jag TYCKER att det är en bra diet?

Calmare
1

#46 Jaha, det var din egna åsikt…   Flört

[YlvaP]
0

Tycker att denna tråd har spårat ut. Kanske dags att stänga den?

shintaida
0

Ja, nu har jag tragglat igenom hela tråden. *puuh*

Ja, urspårad och lite sandlåde-nivå.

Jag är VV:are. Äter mellan 2 och 5 bananer om dagen som mellanmål.

Går ner, sakta men säkert.

Ja, frukt ÄR godis för mig. Speciellt mina älskade, sötsliskiga, kylskåpskalla bananer!

Mannen min äter en god choklad och jag tar mig ett par bananer.

LCHF skrämde skiten ur mig när jag "var med" där. FARLIGT att äta frukt!! Aja baja!

Nu njuter jag som en äkta VV:are av livet och livets frukter!

Tjolahopp!

Cawolina
0

#49 samma här, njuter! :D Äpplen var det enda jag kunde tänka på när jag gick på LCHF!

Calmare
0

För att återknyta till den ursprungliga delen av tråden, så är alltså poängen, - att det blir i stort sätt samma sak att äta frukt i jämförelse med att dricka läsk, enda skillnaden är att fruktens socker snabbare ombildas till fett,  och att det heller inte finns mycket vitaminer i dessa.

Och här har vi innehålllsdeklarationer för frukter och annat det är bara att läsa på om man nu tvivlar… 

Om man nu vill äta frukt så gör man det med gott samvete som #49 och #50 gör. Glad Likaså vill du dricka en läsk så gör du det Glad

länkarna från konusmentföreningen, läkare och SLV.

Zaphix
0

Calmare: Måste bara få inflika att skillnaden mellan paparika och C-vitaminrit frukt är priset. Jag skulle inte ha råd att äta en paprika varje dag utöver de grönsaker jag redan har till maten, däremot har jag råd att äta en apelsin varje dag.

Och skillnaden mellan coca cola och frukt är att cola blir man inte mätt på, utan det är alltså någon man dricker utöver det andra. Medan frukt är något man blir mätt på, alltså något man kan äta istället för något annat.

Folk har bantat med frukt och grönsaker i alla tider med bra resultat, tror inte det har förändrats bara för att endel går ut och säger att det är dåligt. För det fungerar likväl..
Och visst det kanske finns bättre metoder att banta med, men jag är ett fan av placeboeffekten, jag tror att frukt är bra för min viktnedgång, därför fungerar det. Flört

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Calmare
0

#52 Zaphix, ja, paprika är ganska dyrt,Rynkar på näsan men det finns andra grönsaker med hög nivå av c-vitamin om man nu är ute efter detta. Glad

[linda-pinda]
0

Brocolli!

Cawolina
0

Broccoli är bäst ! <3 Mums! Och bryssekål <3

Calmare
0

Ett väldigt intressant resonemang i bloggform från Johanna Söderlund - Är frukt ursprunglig föda?

Ylva-Li
0

#56 Säger sig ju självt att vi har varit duktiga på att förädla det mesta vi stoppar i oss idag. :)
Dåtidens folk åt mer nötter och bär. De åt vad som fanns. Frukt fanns inte på samma utsträckning som idag, när vi kan importera från fjärran länder, förädla dem så de blir ätbara.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Blanksteg
0

Jag köper endast banan, och har det i smoothien… men efter att ha läst denna tråd om fruktsocker så kommer jag nog sluta köpa bananer. Får hitta en annan proteinkälla till smoothien.

RobinEH
0

Vad är det i denna tråd som får dig att tänka så?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Blanksteg
0

#59: Att frukt innehåller mycket socker (fruktos).

RobinEH
2

Nja, "mycket" är ju relativt. Banan innehåller enligt livsmedelsverket ca 22g kolhydrater per 100g varav 13,5g är sockerarter varav dessa knappt 3g är fruktos.

Hur mycket banan har du i din smoothie egentligen?😎

Blanksteg
0

Jaha :P Jag läste inte alla inläggen så noga.

Ylva-Li
1

Banan är tydligen den frukt som innehåller minst kolhydrater. Så ska du äta nån frukt, så är banan bättre. (Ur LCHF synpunkt då)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

RobinEH
0

Där har du nog vänt på det. Banan är en av de frukter med högst kolhydratsinnehåll. Äpple exempelvis innehåller 12g kolhydrater per 100g.

Ylva-Li
0

Det var vad jag tyckte också. :/ Hört det jag skrev. Måste kolla upp!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

johan
1

Jag har inte läst alla kommentarer, så kanske någon redan tagit upp detta, men: NEJ, fruktos från riktig frukt är inte alls lika illa som vanligt socker. Raffinerat fruktsocker däremot är värre än vanligt socker, men det är inte det som finns i riktig frukt.

Fruktosen i riktig frukt ligger under den mängd som levern klarar av att omvandla till energi utan att först omvandla till fett. I praktiken kommer du bli tokmätt av frukt innan du lyckas äta för mycket. (Jos är inte inräknat.)

Mvh // Johan

Aniara14
1

Jag har alltid älskat frukt i hela mitt liv, så om jag skulle tvingas sluta äta det så tror jag nästan att jag skulle bli sjuk av ren sorg ganska snart. 😭

Många LCHF-anhängare påstår att frukt är detsamma som att äta flera skedar vitt socker direkt ur sockerskålen, men det tror jag inte ett dugg på.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

AilyAdams
0

#67 "Många LCHF-anhängare påstår att frukt är detsamma som att äta flera skedar vitt socker direkt ur sockerskålen, men det tror jag inte ett dugg på."

För den som äter LCHF kan det nog påverka viktminskningen lika mycket om man äter en frukt eller om man äter socker direkt från skålen. Gör du inte det är jag också tämligen säker på att frukten är bättre ur flera perspektiv.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Däremot har jag svårt att motivera mig själv att äta frukt därför att det skulle vara så himla nyttigt, när många grönsaker innehåller både mindre socker men mer nyttiga ämnen. Titta bara på c-vitamin som ett exempel, som ofta tas upp som en anledning till att äta apelsiner tills man storknar. 

http://matkalkyl.se/naringsamnen46.php

Min pappa tycker det är jättekonstigt, att han alltid går upp i vikt på hösten när han äter så mycket nyttig frukt från trädgården. Han som är vältränad går ner det igen när fruktsäsongen är över. Den här diskussionen fick mig plötsligt att börja fundera på vad det beror på? Äter han frukten utöver den andra maten eller är frukten direkt fettbildande som många menar?

Det finns så många skolor i den här frågan att jag snart inte vet varken in eller ut. Frukt är godis säger någon… betyder det att vi bara ska äta det på lördagar? Eller betyder det att det är så sött och gott att vi kan äta det i stället för godis, när som helst?

Heter det De eller Dem?

johan
0

#67: LCHF-anhängare är i grunden fundamentalismer och jag tror inget gott kommer ur att vara så kategorisk vad det än gäller. Att dessutom göra den jämförelsen är bara fånigt och okunnigt. 

Dom har dock en sak som är bra. Sänkt blodsocker ger sänkt insulinpåslag. Inslulin är ett fettbildande hormon, så minskar man på det som ger högst insulinpåslag - som t ex vitt socker - har man kommit en lång bit. Men att ta det till att inte äta några kolhydrater alls blir i mitt tycke bara dumt.

För mig har det varit viktigt att äta på ett sätt som är bra både för mig och för resten av min familj. Förstår inte hur LCHF:are och 5:2:are löser sin diet med att äta med sin familj. "Idag ska mamma/pappa bara äta ett salladsblad för hon/han är för fet." Vad ger det för signaler?

Mvh // Johan

KunskapÄrMakt
0

#69:"LCHF-anhängare är i grunden fundamentalister". Du sätter ribban lågt, du. Hur gammal är du, om jag får fråga?

johan
0

Fundamentalism är ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära, och utgör ett avståndstagande från upplevda kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiska, vetenskapliga och politiska idéer.[1][2] " Med tanke på hur strikt man ser på vad som är bra och dålig mat och hur svårt man verkar ha att acceptera att det finns bra och dåligt fett och bra och dåliga kolhydrater tycker jag beskrivningen funkar rätt bra. Men du kanske tror att fundamentalism är det samma som fanatism, vilket jag inte påstått.

Mvh // Johan

Ylva-Li
0

Hoppla! 
Nu tillhör jag den lilla skaran lchf:are som vägrar predika. (Något jag fullkomligt hatar!)
Gällande 5:2, så handlar det inte om att äta ett salladsblad, och det vet du säkert också. Nu äter inte jag så. Men sett ett antal recept, och det är rejäla måltider, men med litet kaloriinnehåll. 

Jag äter inte frukt just nu. Inte för att jag anser att det är lika illa som godis, för det tror jag inte. Men efter att jag började med LCHF, är jag väldigt kolhydratskänlig. Minsta lilla så krashar jag. Säkerligen kan en frukt fungera. Men jag törs liksom inte testa. Inte just nu iaf. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

johan
0

#72: Nej, jag menade inte det så bokstavligt om 5:2. Har läste många böcker med 5:2-recept just för att hitta måltider med fokus på hög mättnad men lite energiinnehåll och blandat in det mycket i min vardag, även om jag inte har fastedagar. 

Poängen var mer att jag inte får ihop familjeliv med många av de selektiva och uteslutande dieter som många väljer.

Att du blivit så kolhydratkänslig att du inte vågar äta ett äpple anser jag är ett av problemen med LCHF snarare än problemet med frukt.

Samtidigt blir var och en salig på sin tro, så jag inser ju också att många av mina argument mot LCHF och för en inkluderande kost också kan vändas mot mitt synsett.

Tiden lär utvisa vilka faror och nyttor som LCHF har på lång sikt, på samma sätt som vi nu kan se vad hysterin kring fettsnålt/fettfritt och i förlängningen tillsatt socker har orsakat.

Mvh // Johan

Ylva-Li
1

Precis vad jag tänkte skriva. ;) Att var och en blir salig på sin tro.

Min plan är att äta såhär tills jag gått ner tillräckligt och sen gå över till GI. För jag orkar inte hålla på hela livet. Vet att det är många lchf:are som rasar och slår bakut när jag säger så. Men så känner jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Aniara14
2

#74 Ja, jag förstår att du tycker det är jobbigt att leva på LCHF diet, och att du inte kommer att orka hela livet. Antagligen beror det på att så himla många recept och matvaror blir förbjudna och omöjliga, säkert minst 90 % av allt som finns att välja på. 

Det skulle verkligen vara intressant att få veta hur många det är som prövar LCHF ett tag, men sen ger upp för att dom inte står ut längre.

Ja, det kan jag tänka mig att det inte är så populärt att du planerar att så småningom lämna "den enda rätta och sanna läran", dvs LCHF. Jag har läst lite olika LCHF bloggar, och då även kommentarsfälten, och en del av det som skrivs där är riktigt obehagligt.

T ex så var det en som skrev att ifall man tål kolhydrater väl och mår bra av sån kost, så är det ett bevis på att man härstammar från slavar, trälar och annat patrask, eftersom dessa lågt stående individer alltid fått hålla tillgodo med billig och enkel basföda såsom bröd, välling och gröt, enkla grova grönsaker och rotfrukter osv.

Medan däremot dom nutidsmänniskor som blir sjuka av kolhydrater naturligtvis blir det på grund av att dom är ättlingar till kungligheter, adel och annat högre stånds folk, som alltid genom historien haft råd att kunna leva huvudsakligen på fin och dyr animalisk mat som alla sorters kött, fisk och fågel m m.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

johan
0

#74: Min grundinställning har hela tiden varit att hitta något som jag kan ha som livsstil livet ut och inte stå ut med under en period. För mig är det viktigt för att lyckas, samt att det känns som att jag även då blir en bättre förebild för mina barn.

Mvh // Johan

Ylva-Li
0

#75 oj hjälp, vilka uttalandet du hittade! Hemskt..
Kan förstår hur de kan få fram ett sånt argument. Men, genetik fungerar inte riktigt så. Och inte SÅ snabbt på bara 100+ år. 

Skulle jag inte ha några problem med att inte äta pasta, ris etc längre, så skulle det vara helt ok. Men jag gillar ju pasta.. och ris, och potatis! 
Har iofs alltid problem med svart eller vitt. ;)
Just nu tar jag en dag i taget och gläds över den viktminskning jag åstadkommer.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AilyAdams
0

#76 "en bättre förebild för mina barn"

Åh vad klokt sagt. Underbart. Det är ju superviktigt.

Heter det De eller Dem?