Stoppa viktminskning
Jag gick under min graviditet upp 2kg från inskrivningen till sista mötet på MVC (4 dagar innan förlossningen). När jag kom hem från BB så hade jag gått ner 6,5kg (dvs 4,5kg back från startvikt). Nu efter en vecka med amning så har jag gått ner ytterligare 3,5kg. Är lite rädd att rasa för mycket i vikt, tänk om jag inte kan fortsätta amma pga för stor viktnedgång? Känner att jag inte får gå ner mer än absolut max 3kg till nu (en veckas amning?), är redan smal sen innan även om dom där -6,5kg efter förlossningen inte var någon fara alls så känner jag att nu får det räcka. Någon som har tips på hur jag ska få stopp på viktnedgången? Någon som har tips på hur jag bör äta eller vad jag kan göra?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag vägde 56 kg innan graviditet och 67 kg som mest innan sonen föddes. När amning och det var igång var jag nere på 48 kg. Sonen ökade ca 0,5 kg i veckan så han fick verkligen allt jag hade. Enligt barnmorskan är det inte farligt att gå ner mycket bara man ser till att man inte får brist på något.
Jag åt mycket frukt och grönsaker och "riktig" mat - försökte äta så nyttigt och naturligt som möjligt under amning. Och det är viktigt att dricka massor.
#1 Dricka gör jag massor. Har annars svårt att dricka, men nu är jag konstant törstig så jag har inga problem att få i mig vätska.
Inte farligt att gå ner i vikt, men hur mycket som helst är väl inte heller bra? Har en kompis som var tvungen att sluta amma tidigt pga att hon rasade i vikt. Jag hade en bra vikt innan och som sagt, gick ju inte upp så mkt under graviditeten heller så finns ju inte så mycket att ta av.
Försöker äta vettig mat, men det är lite svårt faktiskt. Dels för att jag har noll och ingen lust alls att laga mat. Har några matlådor i frysen med grytor, men det är snart slut. Och sen är jag inte sugen på riktig mat (vilket jag alltid är annars), nu är jag bara sugen på skräpmat.
#2 Självklart ska man inte gå ner för mycket. Men det var det svar jag fick när jag kände mig orolig över att rasa så mycket i vikt så snabbt som jag gjorde.
Jag var också sugen på skräpmat. 🙂Det går att göra egen "skräpmat" som fyller ens behov. Tror att det är fett och salt man "behöver" och det behovet fyllde jag genom att äta lasagne, kryddat potatismos och sånt där. Det funkade för mig.
Tror att det brukar finnas dietister kopplade till bvc och sånt. Kanske du kan få tips där? Känner du att det inte riktigt stämmer - att allt inte är som det ska alltså - då ska du ta det på allvar. Man känner ju sin kropp bästa själv. 🤗
#3 Har så icke-lust för matlagning =( Älskar det annars, men nu känns det mest bara jobbigt. Men får väl försöka.
Ska träffa min BM snart igen och visa upp underverket, vet att jag pratade med henne om denna oro under graviditeten så ska nog ta upp det med henne igen. Vet att hon pratade om att dom hade en dietist där.
Se till att du inte bara äter mer utan även RÄTT. För oss som ammar behövs ca 100g kolhydrater mer än "normala" människor t. ex. Du behöver också se till att du får i dig mer/mycket (rätt) fett. Avokado och kokosmjölk t. ex kan hjälpa dig på traven. Lycka till!
Me. Myself & My Sims
#5 Ja just det, mer kolhydrater såklart. Det ska jag tänka på. Det hade jag också cravings efter under sista delen på graviditeten. Åt pasta minst en gång om dagen, och ganska mycket, och ganska ofta flera ggr om dagen.