Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4567 ggr
[Älskamig]
2014-04-22 08:12
0

Frukosttråd

Hittills inte sett någon frukosttråd här inne. Så startar upp en nu. :) Vad har du ätit till frukost idag? 

Jag ska nu gå och ta mig naturell kvarg m. funlight & solrosfrön i, och till det äta ett linfröknäcke med orange paprika på :)

Fridaaaa
2014-04-22 08:21
2

Idag blir det:

En kopp kaffe med lite mjölk i
Två ägg (utan äggula) på två glutenfria linfröknäckebröd

🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Älskamig]
2014-04-22 08:22
0

#1: Bortsett från ägg, som jag inte är så förtjust i, låter det smarrigt :)

Fridaaaa
2014-04-22 08:23
0

#2 Ägg som är så gott och nyttigt hihi. Utom äggula då haha. Kan dock ha det i bak och så men inte äta rent så hehe

[Älskamig]
2014-04-22 08:24
0

#3: Kan ha ägg i bakning och sådant, men inte bara äta rakt av :)

Grace2009
2014-04-22 09:58
0

Jag gjorde äggröra av 3 ägg som fick bli min frukost =)

Bläcket
2014-04-22 15:22
0

En kopp kaffe och havregrynsgröt med lingonsylt, det var gott!

[Majbot]
2014-04-22 16:18
0

Gröt med sesamfrön, linfröolja och kanel + 3 kokta äggvita och 2 kokta hela ägg.

Niiinah92
2014-04-23 10:46
0

Kåldolmar och smörstekt svamp blir det idag som sen frukost/brunch, över från middagen igår hehe

Facie
2014-04-23 17:20
0

I morse blev det kvarg men lite gojibär, linfrön och en matsked musli med grönt te och två kokta äggvitor. Protein ftw :)

Pretty wise //

Vyer
2014-04-23 18:40
0

Jag brukar starta dagen med två ägg och en halv liter kaffe.

[Älskamig]
2014-04-23 22:10
1

Här käkas det väldigt massa ägg :) Attans att jag inte tycker om det. Vill bara spy när jag smakar på det. 🤮

Facie
2014-04-23 22:21
0

Förstår inte hur man kan ogilla ägg :o Har ätit sju äggvitor idag ;)

Pretty wise //

Fridaaaa
2014-04-24 08:48
1

#12 😮 Hade nog min mage aldrig klarat haha
#11 Är nog för att det är nyttigt och gott 😉

Idag blir det: en kopp kaffe med mjölk
2 glutenfria linfröknäckebröd med lax

[Konstig]
2014-04-24 09:04
0

Blåbärsgröt 180 kcal per portion mums! :)

Killen
2014-04-24 10:20
0

Paulins supergröt och lägger linfrön i. Runt 200 kcal med lite mjölk i.

kissmekate.blogg.se

Facie
2014-04-24 22:11
0

#12 Haha! Men jag äter de utsprida över hela dagen tillsammans med annat :)

#14 Men åh, det lät otroligt gott. Hur gör du den? :)

Pretty wise //

Fridaaaa
2014-04-24 22:14
1

#16 Hehe jo förstod nästan det men min mage hade inte klarat det ändå med så många ägg hehe

[LadyK]
2014-04-24 23:33
0

En kopp te.

Grovt bröd med köttpålägg. Eller havregrynsgröt eller ägg i någon form.

Har jag bråttom slukar jag två råa ägg. :)

Halvdansken
2014-04-27 13:11
0

Ingenting, som vanligt. Äter först vid 12-tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Facie
2014-04-27 21:27
0

#20 Jahja, gluten det där.. kan jag inte äta. Gjorde en proteingröt istället, otroooligt gott: http://facy.blogg.se/2014/april/proteingrot-med-blabar.html

Pretty wise //

[DenFallnaÄngeln]
2014-05-01 15:39
0

En frukost-juice på 2 dl spenat, 1 apelsin & en ½ banan! bara att mixa i en blender/mixer till en slät konsistens och dricka! :D

Jättegott!😃

jiim
2014-05-01 15:49
0

#22, en riktig sockerbomb alltså :) lite ironiskt att våga skriva det i ett viktminskningsforum :P

[DenFallnaÄngeln]
2014-05-01 16:12
0

#23 ber om ursäkt att jag skrev de…

är lite dum i huvudet så..

[Konstig]
2014-05-01 18:03
0

Jiim fast man kan ju gå ner i vikt

även om det är en "sockerbomb"

Jag har förlorat upp mot 20 kg åt mat + massa frukt varje dag riktigt gott :)

Fridaaaa
2014-05-01 18:09
7

#23 Sockerbomb? Av grönsaker och frukt? nja. Det är nyttig i vettig mängd, och det #22 skrev är inte mycket eller onyttigt för den delen heller

#24 Du har inget att be om ursäkt för! 🙂

[Konstig]
2014-05-01 18:37
1

Håller med frida

luddan
2014-05-01 18:44
1

2 st ägg och massa kaffe 🙂

Sukram
2014-07-17 01:07
1

Många undviker äggula när de äter ägg, varför? Äggulan innehåller väl mer vitaminer och näringsämnen än vitan.

jiim
2014-07-17 06:24
0

#29, det beror ofast på att de är rädda för att få I sig lite fett. :)

Fridaaaa
2014-07-17 08:47
0

#29 Smakar inte gott, är därför jag tar bort det. Annars hade jag ätit det eftersom det är nyttigt (nyttiga fetter)

Inaarah
2014-07-17 11:51
0

#29: Jag har svårt för äggulans konsistens, oavsett om ägget är hård- eller löskokt. I andra former (t.ex stekt) har jag inga problem att äta gulan.

[Oceansoul]
2014-07-17 16:47
0

Det beror på!

Träningsdag: En sked jordnötssmör och aminosyror

Vilodag: En bunke minikeso med bär och en skopa vaniljproteinpulver.

[majatengdelius]
2014-07-18 11:20
0

Jag såg att det var någon som hade tipsat om en smoothie med frukt i, och att det var någon som kommenterade att det var "vågat att skriva det i den här tråden eftersom att det var som en sockerbomb" (ungefär).

Då vill jag bara passa på att klämma in att jag har gjort smoothie på spenat, banan och ibland apelsin varje morgon. Jag äter mycket grönsaker till lunch och detsamma gäller middagen, då ibland med en bit fisk/kött/fågel till.

Har knappt rört på mig (när blev jag så lat egentligen?) Det är bara den vardagliga motionen jag har fått in.

Jag har gjort detta i 2, 5 vecka nu, och jag har gått ner ca 3 kg. Så jag tycker inte att det verkar vara någon större fara när det kommer till den där smoothien… :P

Fridaaaa
2014-07-18 11:21
0

#34 Nej frukt i måttlig mängd är ingen fara och är bara nyttigt också.

[majatengdelius]
2014-07-18 11:27
0

#35: Ja. Det känns som att frukt utan tvekan är det nyttigaste alternativet till någonting sött iaf :) Så länge man inte får i sig ett tiotal bananer per dag då, haha!

Fridaaaa
2014-07-18 11:28
0

#36 Precis 🙂

jiim
2014-07-18 11:40
5

#34, det jag menade var att exempelvis att ett äpple inehåller 56cal/100gr.

87% av denna energin är socker…

Gör man då e smoothie, så av den energin man får I sig är det nästan bara socker.  Därför kändes det befogat att kalla det sockerbomb :)

Fridaaaa
2014-07-18 11:43
0

#38 Dock är det fruktos man få i, alltså inte som tillsatt socker, och det är inte lika illa som tillsatt socker. Plus nyttigheter i frukt.  
Det är helt OK att äta frukt dagligen, men sedan finns det ju bättre och sämre frukt också och handlar ju om hur man tränar och mycket annat också

jiim
2014-07-18 11:55
4

#39 ca en tredjedel av  sockret I äpple är fruktos. fruktos höjer blodsockret mycket långsamt (lågt GI) men bidrar till fettlever. Vilket gör det minst lika farligt som vanligt socker,..

Fridaaaa
2014-07-18 12:20
1

#40 Varför säger kunniga då att det är OK att äta frukt? Det är konstgjord fruktos som inte är bra, inte naturligt från frukt.
Jag litar på det jag hört, från flertalet kunniga och låter logiskt det dem säger (de har fått sitt från bland annat forskning)-

jiim
2014-07-18 12:30
5

#41 eftersom det innehåller endel vitaminer och mineraler som är bra. dock kan man få I sig detta på andra sätt. Äpple är lätttillgängligt I affärer och billigt. "enkelt" mellanmål.

Så egentligen kan man lika väl göra en smoothie på coca cola och en vitamintablett.. och är coca cola en sockerbomb så är äpple också det :) energiinnehållet är typ detsamma

Fridaaaa
2014-07-18 12:31
0

#42 Nej det är inte likvärdigt att göra en smoothie på frukt som att göra på cocacola och vitamintablett. 
Det är skillnad på socker och socker…. Samt annat skit som är i coca cola

jiim
2014-07-18 12:38
5

#43, bade coca cola och äpple har ca 1/3 sackaros, 1/3 glukos och 1/3 fruktos. samma :) Angående sockerinnehållet är det samma. men äpple innehåller mer vitaminer och coca cola mer skit som massa E-nummer, det håller jag med om

Fridaaaa
2014-07-18 12:41
3

#44 Vi har helt delade meningar kring detta med frukt.  Cola har dessutom inte naturlig fruktos vilket är mycket värre än naturlig fruktos. Så nej itne jämförbart överhuvudtaget. Är betydligt sämre att dricka cola än att äta 1-2 äpplen till exempel.
Jag litar på det jag har läst ang det och frukt är helt OK att äta och göra smoothie på. Men tänker inte förstöra tråden mer 😉

jiim
2014-07-18 12:47
2

#45 tror också vi släpper diskussionen det kommer ingen vart :D man gör ju vilken frukost man vill…. ;)

edit: om någon vill så får de gärna förklara skillnaden in ett PM till mig, mellan tillsatt socker och naturligt socker. Om totala sockermängden är ändå densamma…

Aniara14
2014-07-19 14:33
2

#46 Skillnaden mellan tillsatt socker och naturligt förekommande socker är att det förstnämnda är lätt att undvika, helt enkelt genom att inte tillsätta nåt socker i det man ska äta, medan det senare finns i varierande mängder i både mejeriprodukter, frukt, bär, rotfrukter och grönsaker. Vilket alltså betyder att det inte går att undvika att få i sig när man äter dessa i övrigt mycket nyttiga och värdefulla livsmedel.

Annars så tycker jag att om du nu är så nöjd med att leva på din köttiga och fettdrypande LCHF kost, så fortsätt för all del med det, men sluta gärna med att hela tiden försöka pracka på den på alla andra också. Uppskattningsvis 99,99 % av jordens befolkning är inte ett dugg intresserade av att övergå till den stolledieten, utan föredrar att istället äta en mer balanserad och normal kost.

En sak i LCHF dieten är dock väldigt bra, och det är rådet att minska ner på tillsatt socker så mycket som möjligt, för det innehåller ingen näring överhuvudtaget, bara tomma värdelösa kalorier.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

jiim
2014-07-19 19:39
4

#47, Vad har LCHF med detta att göra? Att ett äpple I princip bara är socker har inget med det att göra. Själva sockret I äpple innehåller precis lika lite näring som tillsatt socker. sen ska man inte frånta att det är mycket vitaminer I frukt.

Men då är det alltså ingen skillad på tillsatt och vanligt socker… bara att tillsatt är "onödigt" eftersom man medvetet gjort det extra sött.

Människan har I alla tider ätit frukt, eftersom det är naturligt förekommande I naturen. Jag tror inte vi mår dåligt av en frukt då och då I en precis som du säger en balanserad kost. Men av totala energimängden I äpple är fortfarande mycket socker

Blir du nöjd om jag skriver såhär? En smoothie är en VITAMINsockerbomb.

Fridaaaa
2014-07-19 19:43
1

#48 Fruktosken kan kroppen hantera, men det kan det inte göra bra med tillsatt socker, så nej det blir inte samma på så sätt. Smoothie blir inte direkt en sockerbomb. Du går mer upp i vikt om du äter godis än om du äter frukt till exempel. 
Jag har diskuterat frågan med andra också och nästinpå alla hade samma kunskaper, erfarenheter och åsikter som jag.  (inget jag bara säger, är sanningen)

Men hela den tråden är dessvärre förstörd nu.

saranil
2014-07-19 20:07
1

Åt havregrynsgröt med 3 äggvitor. Blanda ner rå äggvita i havregrynen och koka upp i en kastrull med vatten, kanel och lite kardemumma. Sen måste jag ha min gröt liiiite söt annars tycker jag det är äckligt haha. Då funkar det bra med sötströ eller funlight. YUMMIII

skippy
2014-07-22 12:06
0

Jag åt Pauluns Mussli - den med kanel och äpple, och lättyogert.   Jag hade inga bananer då, men brukar ha skivad banan till, det är jättegott.

KunskapÄrMakt
2014-07-26 13:46
6

Aniara14: Ditt inlägg är både obefogat och irrelevant. Varför dra upp och klanka ned på andra sätt att äta än ditt eget? Varför kan vi inte respektera varandras sätt att äta? Ditt inlägg, samt att du ens nämner en siffra som 99,99 % (vilket få saker i världen stämmer till) visar på stor omogenhet.

vikenkulla
2014-08-28 22:18
1

Majoriteten av de som klagar på LCHF har aldrig testat (minst 1-2 månader) själva är min erfarenhet!! Jag äter ägg eller turk/grekisk yoghurt med frön till frukost! Kolhydratbomber i form av gröt & müsli (ex Pauluuns) eller sötade yoghurtar är inte att rekommendera.

[Oceansoul]
2014-08-29 07:30
1

Tror att många av de som klankar ner på LCHF också är konservativa och tror att de gamla rönen funkar för alla. Grejen är ju att kosthållning är väldigt individuellt och vad som passar en så förstår inte varför man ska klaga på varandra. Man vet väl själv allra bäst vad man mår bra av.. Att skippa kolhydraterna har gjort att min tarm fungerar bättre och att jag inte har problem med muskel och ledsmärtor längre medan det inte funkade på samma sätt för en vän till mig som inte märkte någon större skillnad.

Fridaaaa
2014-08-29 09:12
1

#53 LCHF passarinte alla, vilket många som äter LCHF måste acceptera & respektera helt enkelt. Ser alltför många som äter det som hela tiden "det fungerar för alla, man har inte provat tillräckligt länge" mm.
Nej bättre att göra egen müsli helt klart. Men lite gröt på morgonen är ingen fara att äta t.ex. Men ja man ska inte äta allt för mycket av sånt heller. Men man kan inte säga "alla kan äta LCHF, folk ger upp för lätt", LCHF som sagt passar inte alla, precis som kanske GI inte passar alla. Kroppen är individuell.
Jag som t.ex inte gillar mer än 3 grönsaker skulle få väldigt tråkig kost med LCHF, samt att ja min mage klarade inte LCHF, jag mådde inte bra på det, och kunde inte testa längre än vad jag gjorde eftersom jag inte kunde sköta skola mm när jag mådde som jag gjorde. Nu har jag hittat en balans som fungerar för mig istället.

Karmatarerskanise
2014-08-30 15:31
6

Frukt ÄR sockerbomber. Spelar ingen roll att det finns naturligt i dom. Det är socker. Sen väljer man ju själv om man tror det är nyttigt eller inte. Men att de innehåller stor del socker nekar man bara om man är okunnig. Juice är värst. Det höjer blodsockret snabbt och sedan rasar det till botten. 

Själv skippar jag socker. Vill man ha nyttigheter är grönsaker bättre.  De innehåller mer nyttigt och mindre socker.

Idag blev det 3 ägg. Hela ägg. Äggvita ger inte någon näring direkt eftersom det är i gulan det mesta sitter. Hade lite räksallad till.

[Oceansoul]
2014-08-31 07:27
0

Eftersom att jag har ett så pass aktivt jobb och inte får lunch förrän vid 15 många gånger brukar jag nu köra på ett par naturella riskakor med en halv skivad banan och jordnötssmör. Låter säkert helt tokigt men så fantastiskt gott :)

Fridaaaa
2014-08-31 08:39
1

#56 Finns mycket nyttigheter i frukt och att äta lite frukt dagligen t.ex skiva en banan i fil är inte onyttigt, är mängden som gör det hela.
Skillnad på socker & socker & mängd & mängd. Handlar inte om att "tro". 
Jag som t.ex enbart äter 3 sorters grönsaker får inte i mig naturliga vitaminer bara genom dem, så äter hellre frukt än att trycker i mig onyttiga vitaminbrustabletter i alla fall 😉 Och finns kunniga personer som säger att frukt är inte så onyttigt som vissa tror, men såklart i rätta mängder och viss frukt är bättre än annan frukt.

[rara]
2014-08-31 12:41
2

Om du inte kan stödja din argumentation på annat sätt än att skriva att vem som inte håller med dig är okunnig kan man knappast ta dig på allvar. Förklara gärna på vilket sätt en till två teskedar socker i en frukt skulle göra frukten till en sockerbomb? Förklara för oss vilka negativa effekter som du tror att t.ex två till tre frukter om dagen skulle ge? Om jag kollar vad studier säger hittar jag bara positiva effekter i sambamd med fruktkonsumtion, både hälsoeffekter och viktnedgång.

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=pubmed+fruit+weight+loss&spell=1

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=pubmed+fruit+health

Nu kan du ge oss en anledning till varför vi skulle ignorera forskning och tro på dig i stället.

[rara]
2014-08-31 12:50
0

#38 Jim

Har du räknat ut hur många kalorier 87% av 56 kalorier är och realiserat hur lite kalorier det egentligen är?

Karmatarerskanise
2014-08-31 13:08
3

#59 Två teskedar socker är massa socker. Fast det är klart,  är man van sockerätare är det kanske lite? Jag hoppas och tror att alla vet vad de negativa sidorna med socker är.  Hur det påverkar kroppen. Vet man inte det kan man googla snabbt och enkelt.  Är inte mitt jobb att leta fram länkar.  Trodde faktiskt att alla idag visste att socker är skit för kroppen. 

Föreslår att ni går på föreläsning på något gym om just socker och dess påverkan.

Fridaaaa
2014-08-31 13:14
2

#61 Socker är inte bra för kroppen nej, främst tillsatt/konstigt socker.
Men att äta lite frukt med naturligt fruktsocker är inte samma socker och påverkar inte på samma sätt som konstgjort/tillsatt socker gör. Samt mycket nyttigheter med vitaminer mm i frukt.
Bättre än konstgjord vitaminer med tillsatt socker (är det i dem flesta) i alla fall 😉 Och flera kunniga som rekommenderar frukt också (jo såna som vet vad de talar om). Men ja håller med, socker i sig är inte bra för kroppen. Men man får skilja på socker & socker också. precis som man skiljer på kcal & kcal.

Aniara14
2014-08-31 13:28
1

#56 All frukt innehåller ju faktiskt mest vatten, mellan ca 70-90 %, så det vore väl mera korrekt isåfall att kalla dom "vattenbomber", snarare än "sockerbomber".

Jag är övertygad om att arten människa har ätit alla möjliga olika sorters frukt sedan tidernas begynnelse, dvs sedan apstadiet. Så jag utgår från att det nyttiga som bevisligen finns i frukt mer än väl uppväger den lilla mängd naturligt socker som dom också innehåller.

I alla fall så har jag hittills aldrig sett eller hört talas om några vetenskapliga och seriösa studier eller forskningsrapporter som hävdar att det är skadligt för hälsan att äta frukt, och att man helst bör avstå helt. Att däremot äta stora mängder varje dag, som de s.k. frukterianerna gör, kanske inte är så nyttigt i längden. Allt som går till överdrift är av ondo, anser jag. Lagom är bäst, som i alla andra sammanhang.

#57 Låter inte alls tokigt, utan jättegott!🙂 Förstår mycket väl att du gillar det.

[rara]
2014-08-31 13:42
1

Kanske vi kan ena oss om vad som är mycket och vad som är lite om vi resonerar utifrån antagandet att det som inte är bra för hälsan är för mycket. Om du påstår saker i ett forum borde du ju kunna backa upp dem antingen med egna ord eller med länkar, även om du anser att det inte är ditt jobb.  Ska det betyda att det är ditt jobb att skriva inlägg och påstå saker som du inte kan backa upp? Eller skriver du inlägg här fast det inte är ditt jobb? I så fall borde det väl heller inte vara ett problem om du länkar till någon vetenskaplig relevant fakta som stöd för vad du säger.

Att det är skadligt att äta stora mängder socker, speciellt godis som inte innehåller något nyttigt alls är vi överens om.  Men nu får du förklara för oss vilka "negativa sidor"  det skulle ha att äta två tre frukter om dagen fast alla studier visar positiva hälsoeffekter.

Om man går på föreläsningar lär man faktiskt det som forskningen visar så jag undrar ju vilken sorts föreläsningar som du besöker och var det finns vetenskapligt stöd för det som lärs ut. Jag hittar inte en enda negativ studie om frukt. Kanske det beror på att den mängden socker som finns i ett par frukter inte är skadlig för hälsan och att alla positiva effekter orsakas av vitaminerna, spårelementen, mineralerna och alla sekundära växtämnen och antioxidanter som finns i frukt.  Det är saker som man lär på föreläsningar som du kanske inte besöker.

Karmatarerskanise
2014-08-31 13:54
2

Har bara två länkar på mobilen. De förklarar endast vad jag pratar om.

Forskningen fanns med i föredragen jag varit på, den kan jag inte länka till men ska se om jag hittar sen när jag har tid över.

http://www.improveme.se/new/magazine/article/7263/quotfrukt-r-inte-superbraquot

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring

RobinEH
2014-08-31 13:59
0

Termen "sockerbomb" är rätt oväsentlig i mina ögon då den saknar någon ren definition och enbart används för att betona negativ syn på spec. livsmedel.

100g äpple innehåller enligt SLV 12,4g kolhydrater, varti de verkar räkna in fibrer. Enligt Fineli är medelvärdet 6,6g kolhydrater per 100g. Fineli anger fruktosmängden till ca 70% av kolhydratmängden. SLV anger mängen monosackarider till 7,7g och  disackarider till 3,1g, varav samtliga sackaros. Fineli anger specifika monosackarider varvid det framkommer att fria monosackarider i äpple består till ca 78% av fruktos och resterande glukos.

100g äpple innehåller således enligt slv (7,7*0,78) 6g + (3,1/2) 1,6g fruktos, totalt 7,6g fruktos och totalt 10,8g sockerarter. Enligt Fineli innehåller således 100g äpple 4,6g fruktos och totalt 6,6g sockerarter. 

Vill man hävda att 11% resp. 7% sockerarter i ett livsmedel utgör sockerbomb så låt gå, det visar hur värdelös termen är.

Vad som initialt hävdades vara sockerbomb var #22 "En frukost-juice på 2 dl spenat, 1 apelsin & en ½ banan!…". Beräkning enligt fineli (190g apelsin, 62.5g banan och 48g hackad spenat) ger 9% kolhydrater/8% socker/4% fruktos samt 132mg vitamin C, 147mcg vitamin A, 130mcg vitamin K, 2.5mg niacinekvivalenter, 151mcg folat, 149mg kalcium, 1.2mg järn, 736mg kalium m.m och flertal antioxidanter.

Låt oss ta ett exempel på en fettbomb enligt hävdad logik. Ta 99g vatten och tillsätt 1g fett. Plötsligt får vi en blandning med 100E% fett. En riktig fettbomb.

Fruktos demoniseras. Under natten förbrukas ca 5g leverglykogen per timma. Detta innebär att 40g leverglykogen förbrukats under 8 timmars sömn. Förutom efter träning så är insulinkänsligheten som högst på morgonen och således är det ett ypperligt tillfälle för kolhydratkonsumtion. Fruktos metaboliseras i lever och fruktos har möjlighet att skippa steg som glukos måste ta i glykolys och glykogenes. Fruktos får två primära möjligheter, fylla på leverglykogen eller genomgå lipogenes. Enligt SLVs beräkning för äpple kan således drygt 400g äpple konsumeras till frukost för komplett glykogeninlagring, då förutsatt att inget glukos oxideras som energikälla.
De flesta som försöker gå ned i vikt är dessutom fysiskt aktiva varvid leverglykogen förbrukas under aktivitet samt viss muskelglykogen beroende på typ av aktivitet. Återigen frigörs stort utrymme för omvandling av fruktos till leverglykogen samtidigt då minskat muskelglykogen innebär ökat upptag av glukos i muskulatur och indirekt tillåts större ratio fruktos till glykogensyntes.
Att ens påtala fruktos bidragande till NAFLD i en diskussion där energiunderskott är centralt är löjligt. NAFLD är en risk vid hög konsumtion av fruktos vid energiöverkonsumtion, möjligtvis även om man skulle dricka stora mängder koncentrerad fruktos. Om någon tror att man riskerar NAFLD vid energiunderskott och hög fruktkonsumtion så tror man helt enkelt fel.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[rara]
2014-08-31 14:30
1

Ursäkta…. Men du kanske har missuppfattat min fråga. Jag bad om vetenskaplig relevant fakta och inte om kostdoktorns eller Martin Löwgrens åsikter. Kostdoktorn är LCHF rörelsens företrädare och Martin Löwgren sprider hans propaganda. Har du någonsin sett att de har vetenskapligt relevanta källor som de citerar ärligt ur?  Om ja, kanske du kan länka till en av dom?

Här finns en artikel om Martin Löwgren. http://tranastyrka.se/storsta-bluffen-traningssverige-martin-lowgren/

Om jag betraktar vad Martin Löwgren skriver kan jag bara konstatera att han  förvillar folk och att han inte har vetenskapliga referenser för någonting. Han påstår till exempel att det skulle finnas 20-30 gram socker i en banan.  Nu har jag just skalat den största bananen som jag hade hemma och den vägde 112 gram. På finelli står det är totalt 13,5 gram socker i 100 gram banan så i min stora banan fanns det inte mer än 15 gram socker. Han har alltså fördubblat mängden socker och sedan påstått att det är lika mycket som i en burk cola. Nu har jag räknat ut att även det är fel och att en liten burk med 0,33 liter innehåller 36 gram socker och att en stor burk med 0,5 liter innehåller 54,5 gram socker.  Sedan hävdar han att sockret i banan blir samma sak som cola under nedbrytningsprocessen i mag och tarmkanalen. Det stämmer inte eftersom banen stannar längre i magen än colan som inte behöver att brytas ner alls och därför höjer colan blodsockret snabbare än bananen.  Han påstår att det inte skulle finnas mycket nyttigt i frukt fast forskningen visar vilka positiva resultat ämnena som jag nämnde har och att redan ett äpple om dagen minskar cancerrisken med 30% .

Jag kan fortfarande inte se att du kan backa upp vad du påstår med relevant vetenskaplig fakta och jag tror att du bara upprepar vad andra säger utan att själv förstå mycket av det.

jiim
2014-08-31 15:30
3

världshälsoorganisationen (WHO) gick I mars månad ut med att de rekommenderar max 25gram socker/dag
http://www.dn.se/nyheter/sverige/who-at-halften-sa-mycket-socker/

enligt fatsecret innehåller ett äpple 14.3gram socker, eftersom det innehåller mer än  hälften så mycket socker som man bör äta per dag så tycker jag att det är en sockerbomb.
http://www.fatsecret.se/kalorier-n%C3%A4ring/allm%C3%A4n/%C3%84pplen

Sen är det väl upp till var och en om man tycker att WHO ger bra eller dåliga rekommendationer.

edit: 14.3gram socker är ungefär 3½ sockerbitar. Det är ingen skillnad på socker och tillsatt socker, bara att tillsatt kan ses som "onödigt".
fruktos är mer skadligt än glukos

Aniara14
2014-08-31 16:40
1

#65 Jag har varit inne på den s.k. Kostdoktorns hemsida några gånger, och jag måste ju säga att det är sällan man ser en utbildad läkare som har ett så otroligt oseriöst, oproffsigt och ovetenskapligt sätt att argumentera och resonera som han. Det är verkligen inte konstigt att han har så lågt anseende bland många av sina kollegor.

Bara två exempel:

1. Han höll föreläsning om LCHF i UR Samtiden nyligen, och där berättade han, vid 16 minuter, om sån mat som "våra förfäder åt under miljoner år… eller i alla fall i tiotusen år." För honom är det tydligen ingen som helst skillnad mellan "miljoner år och tiotusen år" ?!?  

2. Vidare så antyder han att orsaken bakom Steve Jobs död i pancreas cancer kan vara att han var frukterian under en period i livet. Varför tror Kostdoktorn det? Jo, därför att skådespelaren Ashton Kutcher, (som spelade Jobs i filmen med samma namn) enligt olika skvallertidningar ska ha råkat ut för nån sorts hälsoproblem efter att ha ätit fruktdiet i ett försök att efterlikna Steve Jobs.

Om man inte ställer högre krav på faktaunderlag än vad Kostdoktorn tycks göra, så är det ju väldigt enkelt att "bevisa" i stort sett vad som helst.

#68 Det är väl bättre att länka direkt till källan, alltså WHO, än att gå en omväg runt Dagens Nyheter. Så vitt jag kan se så nämner WHO överhuvudtaget inte hel färsk frukt i sina rekommendationer, utan endast honung, sockerlag/sirap, fruktjuice och fruktkoncentrat.

"The suggested limits on intake of sugars in the draft guideline apply to all monosaccharides (such as glucose, fructose) and disaccharides (such as sucrose or table sugar) that are added to food by the manufacturer, the cook or the consumer, as well as sugars that are naturally present in honey, syrups, fruit juices and fruit concentrates."

jiim
2014-08-31 16:45
2

#70,

å vad är skillnaden på sockret I frukt och naturligt socker I fruktjuice? :P

Ska de räkna upp precis alla livsmedel som innehåller socker?

RobinEH
2014-08-31 17:18
2

Tillsatt socker tillför enbart ren energi och därav rekommenderas begränsningar av dess intag. Fruktjuice likt annan flytande föda ger sämre mättnad vilket är ett problem för ett folk som redan överkonsumerar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Aniara14
2014-08-31 17:23
0

#70 Jag har redan förklarat min åsikt om den frågan i #47. Läs det svaret en gång till.

"Ska de räkna upp precis alla livsmedel som innehåller socker?"

Nej, det skulle vara helt meningslöst och dessutom bli väldigt jobbigt, eftersom det finns små mängder socker i nästan all mat.

[rara]
2014-09-01 10:39
0

Jag känner dom nya who rekommendationerna från mars där dom minskande sockerintaget från 10%  till 5%  som vid ett kaloriintag av 2000 kalorier skulle motsvara 25 gram socker.  Det skulle motsvara en stor banan  och ett äpple eller tre mindre frukter.

Detta motsvarar som sagt ett kaloriintag av bara 2000 kalorier, vad som är kaloriintaget som en normalviktig sittande människa som inte motionerar behöver. Vem som har ett högre förbruk kan förstås äta mer.  

Samtidigt rekommenderar who ett minimun intag av 400 gram frukt och grönsaker varav 200 gram bör komma från frukt och 200 gram från grönsaker. Who konstaterar också att 14% av all dödlighet på grund av mag och tarmcancer, 11% av alla hjärt och kjärlsjukdomar och 9% av all dödlighet på grund av stroke orsakas av ett för lågt intag av frukt och grönsaker. http://www.who.int/dietphysicalactivity/fruit/en/

Vad som gäller naturligt och raffinerat socker är det kemiskt sett samma sak, men i isolerad form beter det sig i kroppens ämnesomsättning på ett helt annat sätt.  Samma effekt kan du lätt iakta om du gör ett experiment med raffinerat salt och naturligt stensalt. Fyll två snapsglas med ättika eller ättiksyra och häll en halv tesked raffinerat salt i det ena glaset och en halv tesked naturligt stensalt i det andra glaset. Du kommer att se att det börjar skumma i glaset med det raffinerade saltet medan det inte händer någonting i det andra glaset. Det raffinerade saltet har man isolerat ur sitt naturliga kluster som det bildar med andra spårelement.

Om man vill iakta effekten mellan raffinerat socker och naturligt socker är det inte så enkelt som med salt. Här måste man göra studier och sådana studier finns det faktiskt. Studier har visat att om man ger råttor höga mängder fruktos höjer det oxidationen i kroppen och triglyceriderna i blodet, men om man ger råttorna samma mängd fruktos i form av naturlig honung händer ingenting.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12421854

Naturen är så fiffig att den har tillsatt alla ämnen i naturliga livsmedel som hjälper oss att hantera sockret, men när man isolerar det och drar det ur sitt naturliga kluster som det bildar med andra ämnen har det en helt annan effekt. Tills nu finns det endast studier om fruktkonsumtion med positiva effekter som inte alls ger samma resultat som studierna med raffinerat socker även om man konsumerar mer frukt än vad who rekommenderar.

Fridaaaa
2014-09-01 10:41
1

Idag blev det fil med lite kanel på och en kopp te till frukost 🙂

[rara]
2014-09-01 11:44
0

Apropå Who. Har du läst vad who rekommenderar om mättat fett? Det mättade fettet bör inte överstiga 10% av det totala energiintagt.  Om man äter 2000 kalorier bör maximalt 200 kalorier komma från mättat fett vad som motsvarar 22 gram mättat fett per dag.

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2003/pr20/en/ "The Expert Report’s specific recommendations on diet include limiting fat to between 15 and 30 percent of total daily energy intake and saturated fats to less than 10 percent of this total"

Fridaaaa
2014-09-01 11:47
0