Gå ner i vikt utan diet?
Hej, kan man gå ner i vikt utan en diet och utan att räkna kalorier?? isåfall hur? kan det inte bli lätt så att man käkar för mycket kalorier utan att märka det och att viktminskningen inte riktigt funkar, förstår ni hur jag tänker?
Hur ska jag börja med min viktminskning, jag vill inte köra någon specifik metod helst… Kan jag köra med mindre portioner.. Sluta med saft/juice och liknande kaloridrycker börja äta mindre portioner inget godis och röra mig varje dag tror ni jag kommer gå ner i vikt då? ge gärna tips och råd till en lat och lite lätt överviktig tjej som vill ta tag i fläsket… 😐

Frågan är först tycker jag vad du lägger in i ordet "diet"? 🙂
På wikipedia förklarar man ordets betydelse så här: "Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor."
Då undrar man ju först vad och hur brukar du äta? Dvs hur är din normala kosthållning/matvanor?
Varför tror du att du är överviktig?
Med den utgångspunkten så måste du ju kanske ändra någonting - ändra just din "diet" dvs kosthållning?
Jag gick upp i vikt dels för att jag åt och drack alldeles för mycket av sådant som innehåller socker(kolhydrater) - både i min mat OCH i godis, kakor, saft, läsk etc
Du säger att du inte vill äta någon särskild sorts diet men diet betyder ju egentligen bara "kosthållning" och någon eller några förändringar måste du göra.
Jo nån diet måste man ju ha för att inte svälta, haha. Men sedan jag slutade med mejeriprodukter så har jag gått stadigt ner, eller ja 3kg. Men det var inte länge sedan jag slutade då. 😉
Alltså det är ju svårt att gå ner i vikt om man inte ändrar om i kosten eller tränar mer… Finns dock inget som säger att man behöver leva på pulver.. Det kan räcka att man planerar sin kost bättre att man plockar bort de snabba kolhydraterna, sockret, hel/halvfabrikat och alkohol exempelvis, samt träna ett par pass i veckan och/eller gå promenader. Jag fick ner 15 kg för ett par år sedan (som jag inte gått upp igen) bara igenom GI tänket alltså i princip av att byta ut de vita produkterna mot fullkornsalternativ, utesluta socker och alkohol.
Jag gick ner nästan 40 kg med hjälp av träning! Gym & promenader. Gjorde inget speciellt åt maten, undvek dock skräpmat som pizza, hamburgare, snabbmat. Godis under helger.
Jag pushar (som alltid) för att minska ner på kolhydraterna! Stort lycka till, hoppas du hittar den metod som funkar för dig!

Du skriver: "Gjorde inget speciellt åt maten, undvek dock skräpmat som pizza, hamburgare, snabbmat."
Jag skulle nog vilja säga att du VISST gjorde något åt maten 🙂
Just det du undvek kan göra stor skillnad.
När jag bestämde mig för att gå ner i vikt för ett antal år sedan började jag med att enbart minska mitt matintag och gå ut och gå 15 minuter per dag (tyckte att det var så grymt tråkigt). Jag undvek att äta godis, efterrätter och sådana saker men åt fortfarande skräpmat med jämna mellanrum. Att undvika mat räknar jag dock in som en diet men jag har aldrig räknat kalorier och gick ner i vikt med det. Idag räknar jag fortfarande inte kalorier utan går fortfarande på det, tränar mycket mer och har tagit bort mer saker från min kost så att säga men jag skulle absolut säga att man kan gå ner i vikt även om man inte räknar kalorier.
#6 Ska lägga till att jag inte åt skräpmat eller snabbmat speciellt ofta innan heller :) För min del var det brist på motion som var problemet.
Jag gick ner 10 kg på att bara sluta med cola, kunde dricka allt från 1 glas till 2 liter om dagen. Bestämde mig för att sluta och jag gick ner 10kg på bara några månader.
Nu försöker jag gå ner de sista 10 kilona genom att dra bort så mycket kolhydrater som möjligt, det går trögt men det går :)
~mikkan
Jag minskade också på kolhydrater + portionsstorlek, samt la till lite morgongymnastik och tappade 10 kg. Då promenerade jag minst en timme och joggade några gånger i veckan sen tidigare också. :) Min kropp är en sån som gillar att lägga på sig bara man tittar på en kaka ungefär, så nu efter några veckors förkylningsvirus så har jag gått stadigt upp bara för att jag missat mina promenader… Så ja, min poäng är att om man inte alls rör sig sedan tidigare så kan promenader göra stor skillnad! Man behöver inte göra som jag och gå minst en timme utan som någon annan här ovanför sa så kan 15 min mer om dagen mycket väl göra underverk tillsammans med liiiite stramare kost. :)
Jag har "sockerdagar" också, just nu 2 i veckan, där jag får äta godis, dricka alkohol och liknande. Detta för att jag vet att jag blir så jäkla trotsig om jag "förbjuder" mig saker helt ;)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess

Expressen blåser upp det stort på sin löpsedel idag:
Gå ner i vikt utan diet
Och visst går man garanterat ner i vikt utan diet, men jag tycker att det är lite drastiskt att inte äta någonting alls…
Jag har en kollega som har gått ner en massa. Det hon gör är att äta en massa. . Ganska kul att höra henne på jobbet ibland när hon klagar att hon måste ta sitt mellanmål för hon är inte ens hungrig.
Det hon gör är att hon äter "rätt" Frukost, mellanmål (keso och äpple) lunch, mellanmål, kvällsmat, och typ som mellanmål en gång till innan hon lägger sig för natten. Så hennes sätt att gå ner i vikt verkar helt acceptabel. Hon äter naturligtvis nyttigt men ändå inte överdrivet. . En dag i veckan har hon som "gotte dag" och så tar hon sina promenader dagligen.
Om jag någonsin skulle behöva gå ner i vikt skulle jag utan tvekan välja hennes sätt. . 🙂
Jag tror man bör fråga sig vilken diet som fått mig att gå upp i vikt och sen ändra uppenbart dåliga saker i den dieten. Sen är ju viktminkarens värsta fiende hungern, för den kan få många av oss att kasta allt nytto-tänk och bara äta, mer eller mindre, rent socker.
Så nyckeln är nog att hitta ett sätt som passar dig. Väg dig regelbundet för att se hur dina nya kostvanor påverkar dig. Går du inte ner i vikt kanske du får se över ditt sätt att äta igen.
Lycka till! 👍
Heter det De eller Dem?