rätt att pika överviktig dotter?
Är det rätt av föräldrar att pika sin vuxna dotter (20 år som flyttat hemifrån) för sin övervikt? Som i dessa situationer som exempel:
Mamma fyller år. Jag och min sambo Per åker hem till mina föräldrar. Där serverar dem tårta. Mamma säger: "Varsågod Per ta för dig av tårtan, du som är smal och fin. Du Ylva får allt ta ett äpple istället. Tårta är det minsta du behöver med den magen"
Ett annat exempel. Jag hittade en ny snygg topp på rea. Mamma säger:
"Men herregud, ta på dig en skjorta utanpå. Hur kan du klä dig i en tight tröja med dina bilringar"
Ett annat exempel. Mamma städar sin garderob och plockar ut kläder som hon tänker kassera. Hon säger: "Titta Ylva, De här tröjorna hade du kunnat få av mig men nu går ju inte det, du är ju alldeles för tjock. Verkligen synd"
I alla möjliga samtal så lyckas hon flika in "bilringar" "tjock" "magen din" osv.
Och jag kan inte direkt säga ifrån heller. Jag gjorde det en gång och då gapade hon och sa. "men herregud du är ju tjock, eller har jag fel kanske??"
Nej hon har tyvärr rätt.
160 cm 87 kg😭
Nej, det är för djävligt. Vet inte vad hon har för andra kvaliteter, men här är hon en urusel mor. Och det handlar gissningsvis inte om dig heller, utan om någon egen skit som hon kör ut mot sin dotter.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
Absolut inte OK! Det där är ren & skär mobbning i mina ögon!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vill bara skicka en kram till dig <3
det är absolut inte okej för henne att säga saker som får dig att må dåligt
vill tipsa dig om instagram.com/fetkvinna
Innan jag läste tänkte jag att jo, det är väl bra att motivera sina barn att vara hälsosamma. För inte väntade jag mig en sån här text. Nu tänker jag bara att jag minsann inte hade haft mer kontakt med en sån människa! För visst är det väl skillnad mellan att vilja att ens barn ska vara hälsosamma och att vara utstuderat elak? Nej usch fy!
Din mamma är elak för att hon har tillfälle, en förälders uppgift är att stötta och hjälpa till inte nervärdera sitt egna barn..
"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe
För jävligt! Nej, så där säger man inte till sina barn. Det kan skapa ätstörningar och annat illa. Usch.
Sådär tycker jag verkligen inte att man gör. Det är ju rent ut sagt elakt!
Nej fy så hemskt! Så där ska du inte behöva ha det. Jag känner någon som gjort lite likadant mot sin dotter och den personen har mått så dåligt och det har då verkligen inte hjälpt ett dugg!!! Vad säger folket i din närhet? Din sambo t.ex. sa han inget när hon var så uppenbart elak?
Nu ville kanske inte han börja bråka men jag skulle aldrig acceptera att en människa säger så framför en. Jag är lite blyg och rädd för att bråka med folk, men jag skulle allt ha sagt något iallafall. Har hon alltid varit på detta viset? Finns det något annat än vikten som stör henne?
Nej det är verkligen inte okej. Förstår att du blir ledsen. 🤗
#0 Så säger man inte till någon annan människa och särskilt illa är det att yttra något sådant till sin dotter. Jag känner igen det, min mamma gjorde likadant mot min syster när hon var ungefär lika gammal som du.
I bästa fall är det okunskap och att din mamma tror att hon hjälper dig genom att säga så, i sämsta fall är det mobbning och då är det bara att sluta träffa henne och låta det gå ett bra tag. Hon kommer att fråga och då har du chansen att verkligen förklara. Eller så ber du henne läsa den här tråden.
Min mamma ska också alltid påpeka min vikt men hon går inte lika långt som din. I mitt fall har jag satt ner foten några gånger och sagt något i stil med "Jag vet redan, du behöver inte tala om det för mig" och konstaterat att de (nästan hela min familj) inte gör saken bättre genom att hela tiden tala om för mig att jag är överviktig.
Vi är faktiskt nästan lika långa, jag är 157cm. Men jag väger några kilo mer än dig. Så "fet" skulle jag väl inte använda. På gränsen?
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Nej det är inte rätt att pika. Man kan ta upp det på ett trevligare sätt om man vill hjälpa någon till viktminskning.
Det låter som att hon egentligen vill motivera dig men tror att "though love" är rätt sätt att göra det på. Istället blir det elakt och sårande. :( tråkigt att din mamma inte förstår bättre sätt att stötta och motivera dig på än att vara elak! 😕
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag tycker det är dags att ta mamma i kragen. Jag skulle förklara att jag blir väldigt ledsen när hon säger så och att man bara mår dåligt av att höra det jämnt. Jag hotade min pappa att inte hälsa på fast i en helt annan situation, det kan belysa allvaret i det du säger. Eventuellt föreslå om det finns något bra och positivt hon kan göra istället.
Hade en bekant som konstant talade om för mig att jag skulle sluta röka och gå ner i vikt. Funderade på om jag skulle sluta fika tillsammans, då hon ibland erbjöd kaka eller godis, men sade till slut att nu vill jag inte höra det en gång till, det är min ensak och då slutade hon. Nu har jag slutat röka och gått ner en hel del. 😃
Lycka till, hoppas det blir bättring. 🌺
Usch nej, verkligen inte okej någonstans! Både jag och min lillasyster har alltid varit lite "mulliga", så visst har man hört någon pik ibland - när man vill köpa godis flera gånger i veckan eller om man fikade igår och ska fika idag också. Men mest "ska inte du tänka lite på vikten?" och sen får man bestämma helt själv. Dock har hon framför allt alltid uppmuntrat motion istället, erbjudit oss att gå på både det ena och det andra (jag hittade magdans, som idag är en stor passion, för att mamma "tvingade mig" i tonåren) passet och sedan betalat.
Men att kommentera vikten eller rent ut sagt försöka mobba dig att gå ned i vikt är sjukt vidrigt! Hoppas att du antingen kan prata med henne om det eller på något annat sätt få henne att sluta - hon har hur som helst ingen rätt att behandla dig så!
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Inte okej alls! =( Hon borde peppa och stötta istället för att stjälpa.
Du borde säga åt henne att så länge hon beter sig som hon gör så vill inte du ha henne i ditt liv helt enkelt.
Sen ta tag i vikten och hälsan på ett hälsosamt sätt bara för att visa henne! Fast sån är ju jag kanske inte alla som är så ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Förmodligen vill hon dels vara snäll och peppa dig till att gå ner i vikt, och dels tror jag hon mår riktigt dåligt i sig själv och väljer att trycka ner dig för att må bättre. Oavsett vad så är det inte okej! Inte av någon, och allra minst din egen mamma!
Medarbetare på Skor iFokus
Väldigt dålig metod om hon försöker hjälpa dig. Hon har ingen rätt att pika på det där sättet. Säg ifrån!