Hudoperation?
Vad jag har förstått så om man gör en magsäcksoperation och förlorar en massa vikt så får man även en hudoperation för att ta bort den extra huden. (Är vad jag hört, men har själv inte kollat upp hur det ligger till). Jag har helt självmant utan någon läkarhjälp gått ner 22kg, och har minst 15kg kvar som mål, men redan nu börjar huden hänga på framförallt magen och låren. Trots att det är ett tag kvar innan jag är nere på målet börjar jag fundera kring det här med hudoperation. Jag kommer förmodligen behöva det, och det är lika bra att vara ute i god tid med sina funderingar.
Har någon av er här inne erfarenhet av att på egen hand gå ner mycket i vikt och behöva operara bort hud? Hur går man då tillväga? Får man betala det privat eller kan man göra det genom sjukvården? Det är ju "enbart" för utseende, men ingår ju oftast om man gör en GBP eller så…Så, någon som vet hur det funkar?
Man får inte det om det inte är riktigt mycket häng. Tror det ska vara 10 eller 20cm som det hänger för att du ska få en gratis operation. Då kan man se det som att det påverkar hälsan också eftersom det lätt blir svamp, exem och infektioner i hudvecken.
Det ingår inte i GPB operationer. Du kan läsa om det på viktoperationer.ifokus.
#1, så då får man alltså bekosta det själv och göra det som en "vanlig" skönhets-plastikoperation om det inte är såpass mycket hud? Ska kolla in på viktoperation också då.
Precis :) Gör det. Där inne är dom duktiga på det här med operationer! Och trevliga!
Öveskott av hyn kan man strama upp på nån salong som har vakuummassage eller annan typ av utrustning ex Tei system-Mycket bättre än att operera bort den då alla operationer är risk samt kan ge ärrbildning
4 Sådan behandling hjälper bääääldigt lite, om ens något alls mot så mycker överflöd av hud@
Alla jag känner som genomgått operationen har fått operera bort extra hud. Så det är ganska vanligt att man får det.
Jag opererade bort all extrahud på magen den 18:e, fick det genom landstinget eftersom jag hade mer än ett visst antal cm häng och även då gått ner mycket efter en gbp. Det ingår dock definitivt inte efter man gjort en GBP utan hänger helt på om man har tillräckligt mycket häng och under en viss BMI. Varje landsting har olika regler och krav, bästa är att kontakta någon i ditt landsting som kan vilka krav det är där. Vissa kräver 3 cm häng, andra kanske 7 cm häng, det är så olika.
Sen finns det de sjukhus som inte gör det om det enbart handlar om för utseendets skull utan man måste ha nån form av besvär. Är det enbart för utseendets skull hade jag tagit det privat och betalat för det. Kirurgerna på sjukhusen är inte ute efter snygga resultat när de opererar på samma vis som plastikkirurgerna inom den privata. Du kan inte heller ställa lika höga krav. Här kan vi oavsett om du gått ner i vikt eller ej och oavsett hur, få hjälp med brösten oxå exempelvis men där tänker jag spara och betala själv i framtiden för utseendemässigt är brösten viktigare för mig att det blir rätt.
Det går ju att träna bort "dö-hud"(hud som bara hänger), jag har själv gått ner från 128,6kg(då var jag 180cm lång…) till runt 75kg(nu är jag över 190cm lång…), jag har läst på om lite olika sätt att bli av med "dö-huden", och jag har kommit fram till den slutsatsen att man borde kunna träna bort "dö-huden" då huden är det största Organet vi har och enligt det jag har läst på MÅNGA sidor, så kan man strama upp huden genom att röra på huden, så då borde det funka med någon form av apparatur som skickar ut elektriska impulser, då musklerna styrs genom elektroniska signaler från hjärnan så borde det funka på samma sätt, men det är bara min TEORI! Och jag hoppade av Gymnasiet då jag inte fick någon utmaning och lära mig något nytt, så då hoppade jag av skolan, så jag kan INGENTING! På "pappret", så jag fråntar mig ALLT! Ansvar genom att säga att det jag skriver mina TEORIER! Alltså inga fakta…
#8 enligt läkare och kirurger finns det ingen träning som hjälper mot överskottshud. Det handlar helt enkelt om hur elastisk din hud är.
8 låter som du var ung när du gick ner eftersom fu fortfarande växte. Då har huden faktiskt bra förmåga att dra sig tillbaka av dig själv. Ju äldre man bli ju sämre drar huden sig tillbaka. Du får gärna tro att träning hjälper. Jag är övertygad om motsatsen. Men träning är bra ändå. Man kan hitta information om just detta på nätet. Att det är en myt att träning påverkarhuden. Det gäller att vara källkritisk.
Hej!
Det man kan göra själv för att ge huden en chans att dra ihop sig är att äta bra kost, äta nyttiga fetter så huden "smörjs" inifrån, äta ngt kosttillskott för hud/hår/naglar, ha tighta kläder vid träning för att undvika att det sladdrar/rycker och drar i huden samt att smörja sig med återfuktande hudkräm. Vet att det finns någon olja som heter BioOil som minskar ärr/bristningar och gör huden smidigare, kanske kan hjälpa lite.
Jag gick ner 40kg på egen hand för snart 10 år sedan och har gjort en bukplastik då min hud inte dragit ihop sig. För att få bukplastik betald av landstinget måste man ha ett djupt hudveck och problem med svamp eller liknande. Då jag mestadels hade lös hud ovanför naveln som sladdrade och gjorde ont vid träning bekostade jag min operation själv. Det visade sig att jag dessutom hade uttänjda magmuskler, de glipade 2-3cm. Då jag har mkt lös hud på låren som stör vid träning och faktiskt vid toalettbesök kommer jag att operera låren i vår. Även den op kommer jag att bekosta själv, då landstinget i princip aldrig betalar op av lår.
Mvh Hennah