Det här med maten...
Jag är en extremt matglad person som under en period ätit lite för mycket för mitt eget bästa (medicinbiverkning) samtidigt som jag inte orkat röra på mig, vilket resulterat i att jag gått upp en hel del i vikt. Nu har jag slutat med medicinen och fått orken att röra mig tillbaka. Promenerar minst 3 km per dag, ska så snart jag gått ner ca 10 kg börja löpträna igen (vågar inte nu pga vikten, rädd för överbelastning). Tänkte kickstarta lite med pulverdiet, men det funkade inte ens en dag. Eller jo, det funkade på så vis att jag lyckats ersätta alla måltider utom en per dag med pulvret, men då har jag ätit LCHF det målet som inte utgjorts av pulver.
Nu till mina frågor. Hur väl kan man kombinera LCHF och pulverdiet? Är det en dålig tanke? Jag tänker att med pulvret räknar man ju kcal och med LCHF verkligen inte. Är 5:2 en bättre idé, med pulver 2 dagar och normalkost (ej lchf) resten av dagarna - eller funkar LCHF med 5:2 det med? Har helt slutat med godis och har under dessa pulverdagar också helt klarat mig ifrån godis (borde firas med allmän flaggdag varje gång jag lyckas med det, vilket också är en aspekt att ta hänsyn till).
Jag är så sjukt rådvill. Får ångest hur jag än gör med det här med maten, det enda som känns bra är motionen. Och tanken är att motionen sedermera (som den gjort tidigare) ska bli så pass stabil och omfattande att jag kan äta typ vad jag vill. Men innan det är möjligt lär jag gå ner ca 10 kg som sagt. Puh. Vet inte riktigt vad jag vill säga med det här inlägget, men vill någon bolla idéer med mig är det fritt fram.
Ytterst tacksam för svar.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Kör nu på att skippa pulvret, äta vanligt men mindre och på bestämda tider samt motionera ordentligt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#3 Det tycker jag låter som det allra bästa! En grej att tänka på, tycker jag, är "Kommer jag klara att hålla den här livsstilen resten av livet? Känns det bekvämt och bra nog?". Såklart så får man lite motgångar och dagar när man bara vill ligga på soffan ibland, men om man håller sig relativt jämn resten av tiden så är det inga problem. För min del är det i alla fall jojo-effekten som är det värsta! Just därför så tror jag inte riktigt att pulverdieter funkar, mer än som möjligen en kickstart - men då skulle jag välja någon form av detox eller sopp-diet istället tror jag. Men det är vad jag vet funkar för mig, så man får prova sig fram. :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess