Jag ber om hjälp.
Jag har på eget maner försökt få mindre midja så att jag åter igen kan gå på roliga klädbutiker och köpa saker till MIG.
Min plan har som alltid varit att ändra min livsstil för att gå ner. Det har bevisligen funkat för mig att byta ut allt socker och godis mot frukt. Men då har jag tre motståndare jag inte kunnat besegra och som hindrat mig från att komma längre än en månad.
- Hög stress.
- Störande av rutinerna, som folk på besök.
- ångesten när jag ser att det funkar. Jag tror min största rädsla är att man ska börja ragga på mig ännu mer, vilket jag finner obehagligt som det är.
Någon som har några tips, eller kanske varit i liknande situation?
Går det att göra omprioriteringar så att du inte stressar så mycket? Varför är det folk på besök? Ska dom besöka dig så säg nej.
#1 Stressen kommer ofta i form av problem i familjen eller i andra relationer, vilket jag jobbar på, men där känner jag att stressen är svår att undvika.
Det är folk som reser långväga ifrån, som från utlandet. Det händer inte så ofta, kanske nån gång var 3:e månad.
Jo sån stress är inte så lätt att planera eller skaka av sig… Men vid besöken, bor gästerna hos dig? Kanske kan bo någon annan stans Säger de till i god tid innan de ska besöka? Hur länge stannar de? Ska de umgås med dig hela besöket?
Dem bor hos mig då det är för min skull de kommer. Vi avtalar alltid i god tid oh kommer överens om allt. Vi umgås sen 24/7 tills dem far igen.
Finns det något sätt att få in dem i dina rutiner? Att det följer med på tex träning, lugna aktiviteter och anpassad mat eller vad det nu kan vara
Inte som det har varit senaste gångerna. Mina rutiner hade mest bestått i fasta tider, förmätta måltider och promenader. Promenader fick jag gott om efter alla museum, men tiderna for hejvilt och maten åts mycket ute. Så när dem for hade jag tappat rytmen. Samma när man reser någonstans. Har aldrig vågat säga till värdfolk att jag försökt hålla en viss diet, vilket jag förmodligen borde. 🤔
Jag kör LCHF. Och bjuds det på något som inte riktigt passar så kan jag låta det gå för den gången. Men om jag kan så skippar jag kolhydraterna. Om någon undrar så säger jag varför. Sen är jag lite motstridig till frukt. Det gör en faktiskt hungrigare har jag märkt. Så jag skulle säga att du försöker skippa frukten med och bara äta ordentlig mat och bli mätt på det. Gällande de resterande problemen så skulle jag säga att äta ute går, bara man väljer rätt mat. Resterande problemen sitter i ditt tänk. Så fundera varför du får exempelvis katastroftankar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#7 Jag tycker frukt var en bra ersättare till godis. En skiva vattenmelon var alldeles lagom som efterrätt. Dock är sura frukter något jag undviker då dem är triggers.
Jag tror du har rätt, fast hur jag ska ändra mitt tänk vet jag inte. 😐 Det är ju bland annat därför jag skriver här.
#9 Jag tyckte då det fungerade bra med frukt då det kändes som en dessert, alltså en bra övergång från sliskigt värre till sliskfrihet. Fast problemet var ju inte sockret eller frukten i sig, utan att när jag hittat en balans där jag minskar runt midjan så tappar jag rytmen, eller tillåter mig att tappa den av den ena eller andra anledningen. Lite som en psykisk blockering.
Stressade magar bryter ner kött sämre :-) När jag är superstressad äter jag mer kyckling, fisk o quorn tills jag är på banan igen :-) Nåt som är godis gott, Frys ner vindruvor nomnom!
En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)
Soas är ett bra verktyg mot stress! Det står för: Stanna upp! Omvärdera! Acceptera! Släpp! Funkade mot min panik ångest :-)
En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)
Jag har väldigt liten midja naturligt och den har nog aldrig varit över 70 cm om man jämför med buken som tenderar att lätt bli för stor så får ge tips efter vad som fungerat där. Jag är själv stressad jobbar 75 % och studerar 100 % samtidigt som jag lider av insomnia så det är ingen bra kombo. Tänk positivt, om du exempelvis inte tränar eller gör något snedsteg någon gång så var inte för hård mot dig själv. Har du lyckats nå ett delmål som att exempelvis skära ner på de snabba kolhydraterna och sockret så är det jättebra. Varje framsteg är ett steg framåt mot en ändring. Ökad uppmärksamhet beror också mycket på hur man för sig, även om någon skulle ragga på dig behöver inte du visa intresse tillbaka. Låt inte andra hindra dig från att uppnå dina mål och göra något för dig själv.
#12 Oooh, den var bra. Tack! 👍
#13 Dina ord värmer. Ska försöka ta till mig det du sagt. 🙂🌺