Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 787 ggr
[Älskamig]
2014-10-29 18:06
1

Mattips.

Hej på er alla där ute!
Nästa vecka tänkte jag ge mig på lite nyttigare matvanor igen. Är iväg nu denna veckan och blir definitivt inte så mycket nyttigt …
Förra veckan och någon månad tillbaka har jag ätit rätt kass mat, eftersom att jag har noll idéer på frukostar, luncher och middagar.
Är 17 år och bor själv, är student. Äter inte kött (förutom köttfärs och korv), fisk eller fågel. Trött på all form av sallad… Vad gäller frukostar är jag galet trött på kvarg, gröt, knäckebröd. Ägg äter jag inte heller.

Behöver tips! Något jag kan laga till blomkålsris, blomkålsmos, calorie-free noodles m.m. Även frukostar…

Vill inte gå ner i vikt, vill bara få tillbaka mina sunda matvanor igen. Min mage mår inte bra av vanlig pasta, ris och vitt bröd.

jiim
2014-10-29 20:39
0

till frukost kan du ha köttfärs eller kanske korv ju? prinskorvar med dijonsenap är fantastiskt gott. Om fixar mejeriprodukter så kanske lite ost till också? Rysk eller grekisk yoghurt som du kryddar med exempelvis kanel, kardemumma etc. Du kan ha olika sorters nötter (valnötter, jordnötter, paranötter, pekannötter, hasselnötter, cashew) eller bär (tex blåbär eller hallon). blanda hur som helst, ju fler olika sorter desto bättre :D
Tomat, gurka, zucchini, paprika etc är också gott till frukost.
Man kan göra plättar på något nyttigt mjöl tex mandel- eller kokosmjöl. +fiberhusk+grädde eller mjölk

Till middag och lunch tycker jag själv det är svårt om man inte skulle äta kött. Men köttfärs kan ju varieras in i det oändliga. Pannbiffar, kanske med stekt vitkål? Gulaschsoppa, köttfärsgratänger med ost och vitkål. baljväxter är rika på protein. Ost är också proteinrikt. Sallader med fetaost, frön, spenat, tomat, oliver, nötter, avocado m.m. med någon god dressing eller olivolja. chili con carne är supergott ju med färs och bönor m.m..

Som vanligt är protein svårast att hitta substitut till för de som inte äter mycket kött, men sammanfattningsvis är frön, nötter och baljväxter(ärter, bönor, linser) bra proteinkällor

läste precis att du var trött på sallader. så bortse från det tipset :P

[Oceansoul]
2014-10-30 13:53
0

Du verkar ju ha lite LCHF tänk med maten ändå.. det behöver inte vara för att gå ner i vikt heller jag äter det mestadels pga. min IBS mage som inte gillar kolhydrater alls (utom linser/bönor,grönsaker och frukt möjligtvis)

Till blomkålsmos exempelvis passar väl egentligen korv med hög kötthalt, hemmagjorda köttbullar eller vegoköttbullar. Jag brukar ha renskav till men det var ju inget för dig. Det finns en slags bönpasta hos häloskosten som har ca 15 g kolhydrater per 100 g som jag brukar äta när jag känner att jag vill unna mig själv pasta man kan röra ner räkor, musslor och någon härlig krämig sås och göra sin egen skaldjurpasta eller äta med lax om man vill.