Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2734 ggr
[Gudrun-Berit]
0

Räknas jag som överviktig

Hej! Jag väger ca 63 kilo och är ca 165 lång. Jag kollade min BMI på internet och det stod att jag är överviktigt, är jag det? Jag är 12 år gammal.

Torparmor
3

Nej. Du är barn och växer. När man växer ökar man ibland på längden och ibland på "bredden".  BMI är en väldigt dålig måttstock bl a eftersom muskler väger mycket mer än fett. De flesta muskulösa idrottare får en högt BMI och räknas alltså som överviktiga enligt BMI-idéerna

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Intehärutandär
2

Nej, Du är normalviktig enligt BMI (tänk på att Du inte är vuxen - färdigväxt). Då Du kommer in i tonåren så kommer kroppen förändras mycket, innan kroppen är färdigutvecklad. 

BMI är inget bra riktmärke om man inte vet att man är överviktig. Det är så mycket mer som spelar in. Benstomme t ex.

Maria
2

Kollade snabbt och du hamnar på 23,1 i BMI och det kallas idealvikt😉

BMI för din längd och ålder ska gilla mellan 19-25 för att vara idealiskt.

Så hur du kommit fram till övervikt förstår jag inte???

/Maria

[Gudrun-Berit]
0

#3 Flera sider på internet påstår att jag är överviktig :-/

RobinEH
2

BMI är en bra måttstock. Väldigt få är muskulära idrottare.

IsoBMI gäller för barn. För barn på 12 år är IsoBMI >22 klassat som övervikt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

*~HamsterHamster~*
1

#4 flera sidor jag varit påstår att du är normalviktig, dessutom växer du fortfarande det är ingen fara, Om du inte känner dig trygg och bra med din vikt så får du ändra något om du vill. men om du är tillfreds med din vikt ska du inte behöva ändra något inte ens om någon säger att du borde göra det! sålänge du är nöjd med det ^^

#5 okej, jag lärde mig något nytt^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Maria
1

Du är ju en lång 12-åring och googlar man runt på vanliga BMI så har du normal eller idealvikt.

Många 12-åringar är ganska vuxna i kroppen. Jag själv var det som 12-åring. Jag var störst bland tjejerna i klassen men jag blev aldrig längre än 1,65 så våra kroppar utvecklas och växer väldigt olika.

/Maria

[Gudrun-Berit]
1

#7 Jag är ganska vuxen i kroppen, skolsköterskan sa att jag inte ska växa särskilt mycket mer.

Maria
1

#8 Det stämmer säkert. Skolsköterskor brukar vara duktiga på sådant.

I din ålder så är alla så olika utvecklade. En del är korta och spinkiga och växer inte förrän senare och vissa har nästan vuxit klart så det är så svårt att bara titta på några siffror.

/Maria

[Gudrun-Berit]
2

#9 Mamma säger att jag ser helt normalbyggd ut och att jag inte ska oroa mig. Tycker du att jag ska lita på henne istället för mitt BMI?

Maria
3

#10 Du ska lita på din mamma.

Sedan är det aldrig fel att äta nyttigt, skippa godis och läst de flesta dagar och att röra på sig men du är helt normalSkämtar

BMI är en väldigt generell siffra. Tänk dig en kroppsbyggare, en man,  185 lång, 25 år som väger 110 kilo. Massa muskler och välbyggd.

Han får ett BMI på 28,1 och kallas överviktig enligt de siffrorna så det stämmer dåligt beroende på olika människor.

/Maria

[Gudrun-Berit]
0

#11 Okej :-) Tack så mycket för att du har tagit dig tiden att besvara på mina nojiga frågor ;-)

RobinEH
0

Om du nu har träffat sjuksköterskan och diskuterat din växt så bör denne även ha kommenterat din vikt om den var ett problem. Kommenterade skolsköterskan att din vikt var ett problem? Din skolsköterska har dina vikt- och längdkurvor och kan således se om din vikt är ett problem eller inte i relation till din längd. 

Det kvarstår dock att du enligt IsoBMI är överviktig. Men det är upp till din skolsköterska att bedöma utifrån dina vikt- och längdkurvor huruvida det är ett problem eller inte. BMI skall användas i samband med klinisk undersökning för att utreda om ohälsosam vikt föreligger eller ej.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Oceansoul]
0

#9 Kan man lita på skolsköterskor i alla lägen då? Tänker på mig själv som var hos skolsköterskan i mellanstadiet och hon sa att jag skulle bli 173 cm minst ändå är jag 165 cm och slutade växa på längden när jag var 15.  Nu var det visserligen en bit över 10+ år sedan jag var 12 men ändå.

Maria
0

#14 Det är klart att det alltid finns undantag men skolsköterskan har ju tillgång till elevens "olika kurvor" när det gäller vikt och längd och då kan ju ett visst antagande ofta förutses.

/Maria

Fridaaaa
0

Skolsköterskor upplever jag har haft fel många gånger kring hur långa folk ska/kommer bli 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Facie
0

Tränar du? Mår du bra?

Pretty wise //

Golfarn
0

Bmi är bara riktlinjer. Jag har själv ett bmi på över 30 (fetma), är 176 lång o väger 95 kg. Skulle inte påstå jag är så överviktig. Har C50 byxor och M-L tröjor. Och som tidigare nämnt, barn under 18-20 växer fortfarande och behöver energi.

Proktologi
0

LUGN. du växer gumman!
Du är inte överviktig :)

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se