Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1074 ggr
Vetgirig_
1

Sockerberoende behöver hjälp

Tips sökes Klockan ringer , den är 0645. Tio minuter senare står jag färdigklädd i svarta träningsbyxor och en blå huvtröja och en värmande jacka ovanpå. Jag går min vanliga runda runt Hagalundsparken . Mina tankar är positiva och jag är helt beslutsam att i dag ska jag förändra mitt beteende gällande mat-och sockerintag . Min frukost består av kokt äggvita, frukt , chiapudding samt ett glas vatten. En timma efter promenaden beger jag mig till gymmet där jag spenderar ca 2 h för att träna innan jag beger mig till jobbet . Vad som sedan sker resten av dagen(de senaste 3 åren) är det jag alltid fruktar för . Mitt sötsug bli enormt och min vilja att stå emot sockrets frestelser och matens lugnande känsla är ett minne blått . Mitt problem är alltså ett sockerberoende, min egna "hobbytolkning " . Jag är en aktiv och träningstokig tjej som älskar att röra på sig och älskar pulshöjande aktiviteter . Problemet är bara att siffran på vågen stiger allt högre och snabbare . Ja har varit inne på FAA ,för socker / matmissbrukare men ställer mig en aningen skeptisk. Det jag behöver är en person som jag kan ringa eller kontakta när suget är som störst och vilja till förändring tvinar . Har någon samma problem som jag eller vet vem man kan vända sig till. Alla tips är välkomna. Hälsningar En desperat sockertjänare

[Juel70]
3

Jag har varit sockerberoende. Hur yttrar sig din abstinens?

Jag tror man måste äta rätt så stora/lagom portioner av långtidsmättande mat, såsom protein + kolhydrater.. pasta, havregrynsgröt osv. 

Så var det iallfall för mig när jag skulle sluta med socker. Nu slutade jag inte helt, men jag slutade att frossa i socker. Det var inte lätt. Jag fick väldigt dåligt humör en tid, men det gick över.

Du verkar träna mycket och inte äta särskilt mycket?  Det kanske därför din kropp ropar efter energi senare på dagen. Du borde äta mättande portioner. Om du dessutom går upp i vikt, så tyder det på att du äter för lite, för kroppen sluta bränna kalorier om du tränar och äter för lite.

Prova  att äta rejäl frukost, gärna gröt, juice och kanske lite frukt till mellanmål och sen rejäl lunch med långtidsmättande mat. Efter lunch kan du trappa ner på maten mer och bara äta lätt kvällsmat och mellanmål.

Rumblebee
1

Jag är inte sockerberoende. Däremot kan jag känna rejäla sötsug om jag är hungrig. Alternativt om jag ätit dåligt under dagen av någon anledning. men jag undrar lite hur du äter om dagarna? För om du bara äter det lilla du beskrev till frukost så kan jag förstå att du känner sötsug på jobbet. Speciellt om du tränar innan. Liksom Juel70 skriver så kan det hjälpa mot sötsug att äta ordentligt.

Vetgirig_
0

Tack så jätte mycket för responsen #1 # 2 . Det kändes skönt att skriva av sig och höra era tankar Jag tänkte att det skulle bli lite för långt inlägg om jag skulle rabbla hela dagen , men jag äter både mellanmål, lunch och middag . Dock tror jag att jag äter för små portioner för att på så sätt "kompensera" mitt senare intag av socker i form av torkad frukt och godis . Mitt abstinens yttrar sig på det viset att jag endast kan tänka på socker, har inga andra tankar än att på ett så smidigt sätt(så att ingen ser eller märker) inta dessa sockermängder. Egentligen om jag tänker efter så är det sällan jag njuter av varorna utan slukar dom som en anakonda slukar sitt byte. Jag ska se hur jag ska gå vidare med det här. Det känns som att det kommer att bli en tuff resa , men behövlig. Jag skulle själv kalla det ett beroende , vilket även medför en psykisk ohälsa iform av ångest osv. som jag verkligen vill bli av med.

fridarebecka
3

Jag tycker inte det låter som att du är sockerberoende egentligen, utan att du äter för lite. Tränar du mycket så behöver du inte hålla nere på maten för mycket, ät frukt och grönsaker till mellanmål för att hålla blodsockret på en lagom nivå :)

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)