Mättnadskänsla?
Jag har ingen källa, men det var något jag läst att om att ifall ens kropp är van vid onyttigheter så tar det år för kroppen att vänja sig vid en bra diet och känna sig "nöjd". Men jag har aldrig gjort efterforskningar om det. Finns det någon sanning i det? Att mättnadskänslan aldrig infinner sig? Sockersug vet jag att det avtar efter ett tag, men kan komma tillbaka blixtsnabbt. Min syster var duktig, åt ingen choklad eller annat godis allt, sen åt hon lite och vips, kg efter kg kom tillbaka och hon kämpar med sin vikt igen.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Hur lång tid det tar för kroppen att återfå en sund mättnadskänsla är högst individuellt. Jag brukar säga att det är när tycker att mättnaden sitter i huvudet och inte i magen. Många med rubbade mättnadssignaler känner sig "mätta" när magen är full. Medan en sundare mättnadskänsla sitter i huvudet och man känner sig nöjd innan magen är full. Några bra tips för att få en sund mättnadskänsla: - Strunta i snabba kolhydrater(allt bröd, socker, spannmål m.m). Kolhydrater rubbar mättnadssignalerna. - ät långsamt, sikta på minst 20 minuter per måltid. - Ät med både kniv och gaffel. Lägg ner besticken då och då. - Sikta på att vara färdig sist om du har sällskap - Drick till maten (vatten) - ät mindre bitar i taget. Efter jag började äta nyttigt så tog det ungefär två månader innan jag fick äkta mättnadskänsla
Tack. Är potatis ok? Jag har svårt att komma på vad jag kan ersätta ris, spagetti och makaroner med.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Potatis är bättre än pasta. Men jag tycker att man bör undvika större mängder kolhydrater så gott man kan för att inte gå hungrig och för att lättare känna mättnad. Om du nu har haft svårt med mättnadssignalerna…?
Utforska grönsakshyllorna i affären. Broccoli, blomkål och många andra grönsaker ersätter gott och väl, samt är det både godare och hälsosammare än ris, potatis, pasta etc.
Om man ändå vill äta potatis så kan den med fördel ätas kall, eftersom den har då en lägre glykemisk belastning.
Ja, folk är ju olika. Jag kan tvinga i mig en hel sallad och vara hungrig, medan en halv tallrik pasta är mer mättande(för stunden) och godare. Men jag får lov att hitta en nyttig dressing och dränka det gröna med, hehe, och äta långsammare.
Jessica Jones (2015-)
Det finns ett flertal mättnadsregulatorer.
Sträckreceptorer i magsäck och tovlfingertarmen kan skicka anorexigena impulser till hypotalamus vid tänjning.
Kolesystokinin frisätts. Peptide YY frisätts. GLP-1 frisätts.
Oralt "arbete" har en kortvarig anorexigen effekt.
Postprandiell ökning av blodglukos ökar aktivitet i del av hypotalamus för mättnad samt minskar i aktivitet i del för hunger. Påverkas även av vissa aminosyror.
Värme verkar anorexigent medan kyla verkar orexigent via tvärstimuli pga. att hypotalamus även reglerar kroppstemperaturen.
Insulinnivåer i blodet stiger.
Leptinnivåer i blodet stiger.
Ghrelinnivåer i blodet sjunker.
Det finns således ett flertal sätt för kroppen att förmedla en mättnadskänsla.
Vet jag svaret på din fråga? Nej. Har jag hört frågan innan? Nej, möjligtvis för att jag inte förstår termer som "onyttigt" och "nyttigt".
Hos feta djur som energirestrikteras ses ökad aktivitet av orexigena och minskad aktivitet av anorexigena neurotransmittorer. Somliga överviktiga har förhöjda basnivåer av leptin utan att uppleva ökad mättnad. Hypotetiserat att bero på utveckling av leptinresistens. Fettcellerna står för produktionen av leptin och således kommer produktionen att minska vid fettförlust, således ökar aptiten indirekt av fettförlust. Visat är att störst minskning sker då kolhydratsintag minskar. Kolhydrater är dessutom det som har störst postprandiell påverkan på leptinelevering av de fyra energigivande näringsämnena. Således kan ett högt kolhydratintag motverka den leptinsänkning som sker vid viktnegång och således indirekt underlätta vad gäller aptit. Dock är, som du ser i listan ovan, leptin inte det enda som reglerar mättnad. Postprandiell insulinökning i blodet har en anorexigen effekt. Denna effekt har dock hos överviktiga med insulinresistens visats sämre än hos ej överviktiga. Sociokulturella och kognitiva variabler har stor inverkan på konsumtionsmönster och mättnadsupplevelse. Sannolikt skulle somliga få stor hjälp av en psykiatriker.
Det finns mättnadsindex för begränsat antal livsmedel. Du finner detta här. Listans topp 5 ser hursomhelst ut såhär: Potatis, fisk, havregrynsgröt, apelsin och äpple.
Livsmedel i flytande form är värdelösa mättnadsmässigt.