Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 996 ggr
[littlecat]1
1

Lagomt/för lite?

Tänkte höra vad nu tycker om mitt matintag idag. Om det är lagomt eller för lite? Frukost (7:00): 2ägg(åt bara äggvitan) ca 2dl yoghurt med müsli Är detta lagomt eller för lite att äta på en dag? Lunch (12:00): knappt 1dl äggröra med några paprikabitar o gurkskivor, två honungsmelonsbitar o två apelsinklyftor "Middag/mellis" (15:30): 1 portion havregrynsgröt (1dl) med egengjord lingonsylt och mjölk. Plus en banan med lite jordnötssmör på(knappt en msk) Ev. Att jag äter någonting senare ikväll.

Aleya
4

Låter som jäkligt lite i mina öron. Att halvt svälta sig löser inget. Du sätter kroppen på svält, sen när du äter normalt igen så kommer du gå upp. Jag brukar själv köra på en fettkaffe på morgonen. Sen brukar jag köra tre stekta ägg och bacon. Sen äter jag middag, ex hamburgare (bara burgaren)fet sås och tillbehör. Håller mig mätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sjöstjärna
1

Det är omöjligt att säga om matintaget är lagom utan att veta hur mycket du väger eller hur hög din aktivitetsnivå är. En ledtråd för att bestämma hur mycket som är lagom att äta är att du tänker dig att du ska leva på den dieten i till exempel sex månader utan att vara frestad att ge upp för att du är hungrig eller känner dig matmässigt otillfredsställd. Glöm inte heller att det viktiga är inte hur mycket mat du har i magen utan vilken mat du har i magen, det är helt avgörande att du får i dig rätt mängd näring annars riskerar du att skada framförallt inre organ.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

FemFem
1

Jag är ingen expert på sånt här och det beror såklart på din vikt, längd, aktivitetsnivå osv men det där lät sjukt lite. 🥶

[littlecat]1
0

Väger 60kg, 167cm lång. När jag jobbar går jag hela dagarna (8h) jobbar i frukostbuffé, tömmer sopor, packar upp varor osv också. När jag är ledig gör jag ingenting speciellt. Går på stan ibland ellee sitter bara hemma o kollar film

Aleya
0

#4 sluta tro att du behöver gå ner. Du har ett krävande jobb och sätter sedan kroppen på sparlåga. Du skadar bara din kropp.

Medarbetare för Julen

Gladasvampen
0

Förstår inte hur du håller dig mätt på så lite mat! ditt kaloriintag ser ut att ligga på runt 500 kcal om dagen.. om du äter så lite varje dag med tanke på din aktivitetsnivå kan det bli farligt!

[littlecat]1
0

Jag har som fått helt slut ideer om vad jag ska äta längre.. Jag känner mig hungrig men vet inte vad jag ska äta

Aleya
1

#7 ät vanlig mat.

Medarbetare för Julen

[littlecat]1
0

Vad är vanlig mat då?

Aleya
0

#9 det som finns i affären. Ät vad du vill. Bara du äter.

Medarbetare för Julen

Gladasvampen
1

#9 håller med #10, du väger bra för din längd, du jobbar hårt och äter som en 7 åring. Ät vad som helst, mackor, köttbullar, pasta, skinka.. så länge du inte överäter eller äter massa skräpmat och godis bör du hålla dig i bra vikt och frisk! :)

jiim
3

#11 De flesta skulle nog kalla mackor och pasta för skräpmat.

I synnerhet om någon äter alldeles för lite, så bör man inte skriva att personen ska äta skräpmat, tycker jag… Då måste man få i sig vitaminer och mineraler och inte "tomma kalorier" som mackor och pasta.

Mackor och pasta ger energi (kalorier), vilket är bra. Men det är helt och hållet värdelöst ur näringsmässig synpunkt. Det är bristen på näringsämnen som är risken vid "underätning", inte antalet kalorier.

KunskapÄrMakt
0

Håller med #12. Mackor och pasta är inte bra för någon. DET är skräpmat.

Gladasvampen
4

#12, #13, äter själv varken pasta, mackor och dyl och håller med om att det är skräpmat men det jag syftade på var att TS bör äta något mer, bättre att äta en macka än inget alls, eller? :)

[Majbot]
0

För lite mat och definitivt för lite protein.