Jag har bestämt mig.
Jag har bestämt mig för en förändring! det är dags känner jag nu. nu på riktigt är det dags! Tidigare gick jag ner från kraftig övervikt till nästan undervikt på 1 år, fick ätstörningar och gick upp i vikt igen. nästan allt jag gått ner , blev omotiverad som fasiken efter det o inte tagit tag i det på en lång tid nu.
längd: 154
startvikt: 63,4 kg
målvikt: 55 kg
Jag ska från och med idag börja med 5:2 dieten.
anledningen till varför jag skapar en tråd om det är för att jag känner att jag blir mer motiverad av att veta att andra vet om det. Jag hoppas på stöd från er.
och jag ska uppdatera varje vecka viktnedgången här & abstinensen från att inte äta som jag brukar ( massa sötsaker osv). i slutet när jag är i min målvikt kommer det bilder!
min diet ska se ut såhär: 2 fastedagar vilket jag valt ska vara söndagar och onsdagar , de 5 övriga dagarna ska mitt kaloriintag ligga på 800-1200 kalorier. jag ska äta vanlig mat och inga sötsaker osv!
nuuu tar det hus i helvete!
Bra beslut!
5:2 har fungerat jättebra för mig ända sen i början av maj månad. Jag har måndagar och torsdagar som mina halvfastedagar. Jag har länge tänkt att gå över till 6:1, men jag mår så bra av 5:2 så det har blivit att jag har fortsatt med det. Jag brukar t.o.m. se fram emot mina fastdagar.
Nu under julen har jag ätit precis som jag har haft lust till. Men efter nyår återgår jag till 5:2.
Tänk om alla som kämpar med vikten visste hur bra det är! Fast det passar kanske inte alla, förstås. Jag är glad att det passar för mig, och det hoppas jag att det gör för dig också!
Lycka till!
Personligen tycker jag att 800-1200 kcal dom vanliga dagarna låter lite? Om jag har förstått 5:2 rätt ska man äta ungefär lika mycket kalorier som man gör av med på dom vanliga dagarna, och max 500 kcal på "två-dagarna". Speciellt om du redan har tendens till ätstörningar, så kanske det inte är så bra att minska för mycket?
För det är ju inte så bra att minska för mycket. Satsa hellre på en kost som du kan hålla i längden, snarare än en snabb grej bara för att gå ner i vikt. Risken är då att man går upp igen när man börjar äta normalt. Själv åt jag 1600 kcal per dag och gick ändå ner ungefär 8 kg på ett år, vilket jag tyckte var en alldeles lagom takt, och jag behövde inte känna mig hungrig eller begränsad.
Man brukar säga att någonstans runt 2000 är normalt kaloribehov för en kvinna. Sen kan man ta bort ca 500 kcal per dag om man vill gå ner 0.5 kg i veckan (0.5-1kg per vecka är en bra viktminskning). Det blir 1500 kcal per dag eller 10500 per vecka. Om du äter i snitt 1000 kcal fem dagar och 500 kcal dom andra två, så ligger du på bara 6000 kcal/vecka.
Nu ber jag om ursäkt för att jag inte är speciellt stöttande. Jag hoppas självklart att din viktnedgång ska gå bra, jag blir bara lite orolig så jag tycker du lägger dig lite lågt gällande antalet kalorier.
//Jessie
#2 jo de förstår jag, men för mig så går jag upp i vikt om jag äter över 1500 kalorier. Jag är kort. Ja förstår din orolighet, men 800-1000 kalorier är definitivt tillräckligt för mig som inte rör på mig alls faktiskt :)
Sluta räkna kalorier! Tänk näring istället. Inget djur i vilt tillstånd är överviktig på sin naturliga kost, inte människan heller. Välj bort all processad mat och ät ren, naturlig mat med hög näringstäthet. På det viset äter man per automatik lagom mycket och kroppen lägger sig självmant på sin idealvikt.
Med processad mat menar jag allt som tillverkats i fabrik/och eller som har en innehållsförteckning. Ren mat är grönsaker, frukt, bär, frön, nötter, kött, fisk, ägg och skaldjur.
Mat ska inte bara vara kalorier/energi. Mat ska innehålla mycket näring för att ge oss bra hälsa både nu och på lång sikt. Ren och naturlig mat innehåller massor med näring. Produkter med tillsatser gör det inte.
✨Hela vitsen med 5:2 är att det är så himla lätt att äta på det sättet, jämfört med många andra sätt!✨
Exempel:
_Måndag
_Frukost: Havregrynsgröt på 1 dl gryn+2 dl vatten, havredryck, blåbär.
Lunch: 1 tortillabröd, 1/2 burk makrill i tomatsås
Middag: samma som lunchen
Ev. 1-2 finn crisp på kvällen.
Plus mycket vatten, kaffe och te under dagen.
_Torsdag
_Frukost: samma som måndag
Lunch: 1 kokt laxfilé, 1 tomat, ev. en liten klick majonnäs
Middag: 1 skiva knäckebröd, 1 kokt ägg
Ev. en morot på kvällen.
Plus mycket vatten, kaffe och te under dagen.
Övriga 5 dagar äter jag som jag vill, dock inte något överdrivet frossande.
På det sättet har jag gått ner ca 8 kg sedan i maj, och det bästa är att jag mår mycket bättre än tidigare. Både fysiskt och psykiskt.