Så dumt, bara så dumt
Slarvat massor nu under jul och nyår så vågen visar 2 kg plus om det nu stämmer på ja runt 3 veckor. Så nu är det 3-5 kg till målet istället för 1-3 som innan suck. Måste verkligen ta tag i mig själv igen!
Men har svårt att komma på bra mat. Har räknat kcal hittentills men svårt att komma på bra mat samt äta tillräckligt mycket blir antingen för mycket eller för lite. Och är svårare med när man bara äter tre grönsaker som jag gör också och är kräsen i maten 😕
Träningen är promenader i olika tempon och terränger med hundarna. Men itne blivit direkt något nu på en vecka pga sjukdom. Men ska komma igång igen nu.
Hur hade ni gjort om ni vore jag? (nej kan inte äta fler grönsaker, tro mig har försökt, men går verkligen inte, antingen är det blaha smak eller hemsk konsistens.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Veckoschema? Antingen ett och äta samma varje vecka, eller variera mellan några olika. Då måste du ju bara hitta på rätter en gång tänker jag. Sen blir det ju svårare att få variation om man inte äter så mycket olika grönsaker, men det går ju att variera köttslag samt kolhydratskälla i alla fall. Är det bara grönsaker du inte gillar, eller gäller det även frukt. Jag kan tycka det är gott att äta frukt till mat ibland. Sen beror det ju på om man ser frukt som nyttigt eller onyttigt.
När jag påbörjade min viktminskning så vägde jag all mat, för att lära mig hur en bra portion för mig såg ut, för att jag inte skulle ära för mycket/lite. Nu har jag lärt mig på ett ungefär. Så för mig funkar kaloriräkning utmärkt.
Går ju även att googla på matscheman/veckoscheman. Även om du kanske inte kan äta rätterna som helhet pga grönsaker, så kan man ju få idéer.
//Jessie
#1 Gillar frukt men inte i matlagningen bara vissa efterrätter ;) eller naturella :) äter någon frukt till mellanmål ibland :) Ja kaloriräkning fungerade för mig men sen stannade det av och ja jag har inte räknat nu över jul och nyår pga olika anledningar men på det igen :)
#1 Uppenbarligen kom inte all text med inatt suck!
Nja samma varje dag skulle jag aldrig klara att äta hehe. Jo frukost men inte mat eller liknande. Veckoschema har jag kört på några omgångar men bryts lika lätt igen då jag kan vilja ha en rätt när jag gör det sedan när dagen kommer så är jag långt ifrån sugen på det och då bryts hela schemat 😕
Jag har bara svårt att komma på just nya rätter att göra eller få bättre variation i och med det blir begränsningar pga grönsaker (gluten och laktos är ju lätt att fxa) 😕 Så står och stampar på samma ställe nu liksom 😕
Om du inte "kan" äta bättre än vad du gör nu så är det enda alternativet att röra på dig mer. Jogga, cykla, simma, gymma… Prova ett pass på typ Friskis och svettis?
#4 Du får nog läsa om igen 😉 Inte sagt att jag inte "kan", frågade efter recept och rätter för mer variation 😉 Men svår att komma på själv när det är vissa saker man inte kan äta 😕
Gym har jag inte råd med samt kan inte träna i grupp (privata anledningar).
Jogga har jag börjat lite smått under promenaderna men se hur det vill sig med knäet om det fungerar eller ej.
Simning har jag funderat på men sist jag simmade fick jag utslag på kroppen så verkar som att jag är känslig mot klor 😕 Cykla gör jag på våren och sommaren 🙂 Promenader flera promenader per dag med hundarna, varierande terräng, sträckor och hastighet. Och när skolan börjar igen kommer det inte finnas tid för mer extra än hundarna, cykling som motion heller, de dagar jag är länge i skolan :/
Men tror maten är största "boven" i mitt fall, inte hur jag rör mig. Så tror jag främst behöver ändra något på kosten i första hand
#5 Men du ville ju inte ändra kosten till mer grönt. Då får du ta mindre portioner. Finns inget annat du kan göra, så vet inte vad du vill ha råd till eftersom du inte tar till dig de råd du får. Promenader är inte så ansträngande och förbränner inte särskilt mycket, så du måste hitta något annat att göra om du vill kunna äta oförändrat och ändå gå ner i vikt.
Ditt problem är nog snarare att du sätter upp hinder för dig själv som inte finns. Du "kan" inte träna med andra. Du "kan" inte äta mer grönsaker. JO. Det KAN du. Men du måste vilja. Viljan att gå ner i vikt måste vara starkare än oviljan att äta grönsaker. Om du inte kan offra smaken på grönsaker för din viktnedgång så är du inte tillräckligt motiverad att gå ner i vikt, anser jag.
#6 Inte sagt att jag inte vill, då har du läst galet fel. Jag kan inte då jag enbart gillar tre grönsaker, testat flera andra flera gånger men går inte, smakar hemskt eller hemskt konsistens 😕 Tro mig försökt många gånger. Så det är inget självval! Alltså inget jag väljer! Och man måste inte äta massa grönt för att gå ner i vikt eller liknande heller.
Äter redan små portioner, har små tallrikar och tar bara en gång.
Läs om #0 och i tråden och läs rätt istället för att påstå osanning eller skriv inte alls. Extremt onödigt med onödiga kommenterar, som dessutom utgår från saker som inte ens skrivits i tråden.
Om du anser mina kommentarer vara onödiga så är jag ledsen, ska ej besvära dig med mina råd något mer 😉 För självklart handlar ditt grönsakshatande om vilja. Du kan inte påstå något annat, det är mer osanning än mina påståenden. Du måste bara ta dig ur "the comfort zone", viktnedgång är inte enkelt och man måste ibland göra saker man verkligen inte vill för att kunna lyckas, så är det helt enkelt, bara att inse 😉
#8 Inte sagt att allt du skrivit varit onödigt men du påstod saker jag aldrig sagt eller skrivit i tråden vilket är extremt tråkigt, därför bad jag dig läsa en gång till vad som verkligen står i tråden så det inte kommer råd på saker som varken sagts eller efterfrågats.
Nej jag vet det, redan gått ner flera kg sedan i våras men stannat av nu och ja nu över jul och nyår har jag gått tyvärr upp lite av det. Jag har aldrig varit överviktig och är inte nu heller men är mina "kärlekshantag" som ska bort och just det allra sista är i regel det allra svåraste och just nu står jag och stampar på samma ställe 😕
När det kommer till grönsaker kan jag tyvärr inte ändra på det hur mycket jag än vill, har testat och testat massvis med gånger men det går inte, är glad som lärt mig äta dem tre jag gör detta året.
Men gym har jag inte råd med plus varit inskriven på gym innan och det är verkligen inte min grej. Eksemen kan jag inte styra heller 😉
Och när jag är i skolan 6-8 timmar på en dag, och 1 timmes bilresa på det, och hundar ska rastas mm plus skolarbete och de andra djuren finns det inte tid för att åka ivägen och heller samt inte rätt mot hundarna heller. Hemmaträning är det som fungerar allra bäst på/för mig helt enkelt och alla är inte "gymmänniskor" hller.
Men nu är det främst kosten som jag vill ha mer variation på.
Räknar KCAL men känns som att jag äter samma om och om igen och det känns tråkigt och inte så lockande = äter för lite = går inte ner i vikt pga det 😕 Svårt att hitta en balans över dagen så jag kommer upp i det jag ska helt enkelt 😕
#12 Okej, synd! Men det finns mängder av kokböcker som är bra vid viktminskning, du kanske kan klicka hem någon sådan?
Som varierande träning rekommenderar jag 15 med Paolo! Kostar 250 kronor tror jag, men det är helt klart värt det! Har bara hört positivt om det. En träning är på 15 minuter, vilket du absolut borde ha tid med? :) Läs mer här :)
#13 Har en träningsbok med Paolo redan som sambon fick 🙂
Ja 15 minutersträning hemma är en annan sak som att åka bort 1-2 timmar på gym 🙂 Men sånt program för 250 kr får bli nästa månad i så fall, knapert nu efter jul xD Vet inte om det är samma program eller liknande han har i sin bok?
Lite rolig läsning om du känner för det. Jacob Gudiol har skrivit en artikel som heter "Kommer du bli fet av all extra julmat" och finnes här. Lite citat från artikeln:
"I den här studien tog man tio friska unga män och lät dem överäta med 1 500 kcal i tre dagar…"
"Deltagarna blev tillsagda att bibehålla sin vanliga livsstil men hålla sig borta från mer fysiskt ansträngande aktiviteter."
"Så 1 500 kcal extra över tre dagar gav alltså ingen ökning alls i fettmassa. Deltagarna gick upp 0,7 kg i vikt men det var i princip bara en massa vätska som de la på sig."
"För några år sen genomfördes en studie här i Sverige där unga friska män och kvinnor fick direktivet att dubbla sitt kaloriintag över fyra veckor"
"Av de 6,4 kg som deltagarna gick upp i vikt på vågen var 58 procent ny fettmassa."
Förutom att julmat ökar energiintaget en del så tenderar även saltintaget att stiga, vilket kan göra att lite mer vätska binds upp i kroppen.
#15 Dock åt jag i princip ingen julmat så 😉 Lite skinka, köttbullar, lax och sill i princip xD Så någon julmat är långt ifrån "boven" 😛
Men rört på mig mindre pga bland annat sjukdom och slarvat med maten. Men som sagt stannade det upp redan innan och är som sagt annan mat jag vill äta så det inte blir samma om och om igen. Motion får jag redan genom hundarna samt då cykling på våren/sommaren/hösten.
Försökt på något träningspass hemma men gått sådär xD Men får försöka komma igång med sånt 15 minuterspass några dagar i veckan till en början i alla fall. Men är som sagt kosten som är huvudsakliga "boven", då jag har svårt att gå bra kcalintag per dag, antingen för mycket eller alldeles för lite, samt tröttnat på maten helt enkelt överlag 😕
#14 Har inte läst hans bok så har inte en aning om det är likt det i boken! Men det är ett mini cirkelpass på 15 minuter varje dag som man ska utföra, det kanske är någon vilodag i veckan, är inte helt säker :) Men jag tror det är 15 minuter varje dag och du behöver bara dig själv! Sen en gång i veckan kommer en utmaning man ska göra, vilket kan t.ex vara att göra så många burpees man kan på 15 minuter. Så man får iallafall ett mindre träningspass om dagen! :)
#17 Får kolla upp det 🙂