Cykel eller gåband?
Nu tänker jag ta itu med min övervikt ordentligt. På kvällen spenderar jag 2-5 timmar framför tv:n så tänker att jag Kan träna samtidigt. Men frågan är vad som är effektivast, gåband eller motionscykel? Eller något annat träningsredskap?
MVH Erika :)
Åh hade det j*kla gåbandet, rekommenderar jag inte, kör på en cykel istället, och promenera ute :)
Hade ett gåband som jag sen lämnade tillbaka, köpte cykel, tar mindre plats, går att fälla ihop och billigare ;)
Jag har ett gåband som man kan fälla ihop, tar nästan ingen plats alls 🙂
Tycker annars att crosstrainers (heter de så?) är väldigt bra.
Nu har jag inte testat nån av dom framför TV:n (men motionscykel och löpband på gym har jag testat) men jag tror nog cykel är bättre då det "håller längre".
Sen när du får bättre kondis kanske du tex vill öka intensiteten på träningen, det går med en motionscykel men inte på ett gåband. Ökar du inte kan du däremot fortfarande "lunka på" i låg tempo på en motionscykel.
Crosstrainer, roddmaskin el löpband är ju annars ett alternativ men dom behöver man betala ganska mycket för att få en kvalité som man kan använda framför TV:n (billiga är högljudda).
Hopprep är ju också ett alernativ, men det är också ganska högljutt.
l'm back

Sätt en generator på cykeln och koppla den till teven. Inget trampa ingen teve.
Men om jag ska vara ärlig, så befordrar inte motion/träning viktnedgång om man inte samtidigt också anpassar vad man stoppar in i munnen.

#4 självklart tänker jag på vad jag stoppar i mig :)
1 Potatis, massa grönsaker och hälften av tillbehöret mot vad jag brukade ta.
MVH Erika :)
Skulle inte rekommendera band (om du inte tänker jogga på det). Såg på biggest loser eller liknande att man knappt förbränner någonting på det eftersom bandet hjälper än så mycket. Satsa på crosstrainer eller cykel :)
Pretty wise //
#6 Fast man får väl inte jogga på gåband? Dom jag har sett har i alla fall haft sjukt låg maxhastighet.
l'm back

Om det handlar om att ha ett gåband hemma, för att använda det medan man tittar på teve, bör man ju bo i villa och kanske ensam.
Inte i lägenhet i alla fall.
Ljudet från gåband är mer irriterande än Crazy Frog.
#7 Sant, därför sa jag band och inte gångband ;)
Pretty wise //
#9 ah missade det
l'm back
Även billiga crosstrainers har irriterande ljud. Min mamma köpte en crosstrainder från TVshop som hon hade tänkt använda framför TV:n men den levde om så mycket (vilket dom inte visar på reklamen) att hon inte kunde använda den.
Faktiskt så var den för högljudd för att hon ville använda den alls så den blev en klädhängare i hallen.
Riktiga crosstrainers, dvs såna som finns på gym låter ju knappt, men då kostar dom därefter.
l'm back

Man behöver egentligen inte alls några redskap för att träna eller hålla sig i form, men det kan vara bra ändå att ta till ett eller annat hjälpmedel.
För att göra stepup kan exempelvis en stol eller en sådan där liten kökspall som de har på IKEA vara väldigt bra, och diverse olika styrkemoment klarar man med enbart sin egen kropp som motstånd.
Alla de momenten handlar om ren styrketräning, vilket är något väldigt många skulle ha nytta av, eftersom det är vad som hjälper till att utveckla muskler, och muskler bränner fett - också när de är i vila.
Gåband och crosstrainer är aerob träning, precis som promenader, och förbättrar konditionen, blodomlopp, andning, hjärta. Jag tycker att det är mer givande att verkligen gå ut en sväng. Teven behöver man ju numera inte passa precis sådär, eftersom man kan se programmen lite när man vill. Om man är fixerad vid att se vid en viss tid, kan man ju passa på att ta den välbehövliga vilan efter promenaden medan man glor på burken.
Själv har jag ju ingen teve och har aldrig haft, så jag har svårt att riktigt förstå den fixering vid apparaten som så många har. Men om jag nu skulle få för mig att något program är intressant, så vore det ju ändå rätt övergående, på samma sätt som när man går på bio. Man behöver ju inte hoppa upp och ner när man sitter i biosalongen, det kan räcka gott med promenaden till biografen och därifrån, särskilt om den ligger lagom långt bort.
Jag tittar faktiskt på en del teveprogram, men på datorn, och jag bestämmer själv när jag ska titta. Jag skulle se det som stressande att då exempelvis trampa på en crosstrainer, men om jag hade en teve, och strömmen kom från crosstrainern, så skulle jag självklart hålla den igång om jag ville titta.
Så jag tycker fortfarande att idén att driva teven med en generator som måste trampas kan vara en bra idé. Det skulle inte bli så mycket slötittande då, och fanskapet skulle vara tyst när man inte trampar.
Relevansen, när det gäller viktminskning, är ganska liten. Man går inte ner av träning, det är ren inbillning. Man kan träna sig upp i vikt, men att träna sig ner i vikt är i stort sett ogörligt. Det är vad man stoppar in som avgör om man går ner eller inte, inte hur mycket man rör sig. Men det är bra för kroppen att hålla den igång, så träning gör onekligen nytta, även om den inte minskar vikten.
Jag älskar mitt gåband, förstår inte alls vad ni menar med höga ljud från det. Här har inga grannar klagat iaf, och då går jag ändå ofta sent på kvällen och natten när jag är piggast.
Jag hade nog faktiskt valt en riktig cykel och tagit en repa utomhus/terräng.
Frisk luft gör iaf mig både piggare och ger mig mer ork. Ibland är sambon "snäll" och rastar hunden på morgonen, men fy vad dåligt jag mår då. Känner mig bakfull utan mina morgonpromenader.