Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1299 ggr
Sagolikt
0

Drastisk förändring krävs

Igår var jag och skulle förnya ett läkemedel. Blodtrycket var plötsligt för högt (det har det aldrig varit innan), 135/80. Läkaren bad mig väga mig och jag gick motvilligt med på det. Jag trodde att jag vägde 80, kanske 85. Vågen stannade på 107! Mitt BMI är 35. Jag förstår faktiskt ingenting, men har nu fått en förklaring till varför mina kläder inte passar längre och varför jag inte hittar några som är stora nog i vanliga butiker. Vill bara gråta. Har ägnat morgonen åt att googla Viktväktarna, Slanka och gastric by-pass.

Jag tränar på gym varannan dag och går minst 60 min promenad den andra dagen, så jag är inte helt stillasittande.

Har tyvärr problem med maten. Igår åt jag en tallrik fil på hela dagen. Dagen innan drack jag en kopp te. Förstår inte hur jag ska kunna gå ner i vikt. Jag ska bli uppringd av en "hälsosjuksköterska" från vårdcentralen men allt känns så meningslöst. Jag är så ledsen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Banta, naturligtvis.

Imasy
2

Jag är förvisso inte överviktig, men har valt att äta LCHF just för att det hjälper mycket för min fibro/reumatism. Men man går ju ner i vikt av LCHF också.

Jag började äta LCHF 1-2 dec förra året, och jag har tappat fem kg sedan dess.

Jag har en gammal vän som vägde strax över hundra kg, och hon valde LCHF som alternativ till att gå ner i vikt då hon provat en massa olika grejor som aldrig fungerade bra. Hon rasade verkligen i vikt.

Imasy
1

Kan väl tillägga att med LCHF äter man sig mätt. Att äta en tallrik fil på en hel dag låter lite som att svälta sig själv, och det kan ju inte vara bra det heller :)

Sjöstjärna
2

Om du äter så lite går kroppen in i svält och håller krampaktigt tag i varenda kilo den har. För att kunna gå er i vikt måste du tillgodose kroppens näringsbehov och äta regelbundna och hälsosamma måltider varje dag.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

VildaVittra
2

Om du inte äter kommer ju en gastric bypass att inte ha någon verkan. De borde ta ett blodprov på dig och kolla hur det står till med dina hormoner.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
0

Får man ens en GP op om man väger så pass lite? 107 kg kan ju ändå inte anses vara omöjligt att få bort på egen hand med rätt hjälp?

Sagolikt
0

Tack för era svar. Det betyder massor.

# 1-2. Jag var inne på sidan Kolhydrater och tittade lite. Det känns verkligen bakvänt att äta fett för att gå ner i vikt, men jag är inte direkt i en situation där jag kan avfärda något baserat på gamla fördomar.

# 3. Det känns bara så svårt att stoppa in saker i kroppen när jag vill att det ska försvinna ut. Jag förstår ju att det är ett område som jag inte har kunskaper om.

# 4. Jag har inte råd med någon operation så det är inget alternativ. Vad är det mer specifikt som de borde kolla i blodet? Jag tog ett vanligt blodprov i höstas men då var alla värden normala. Jag fick dock inget på papper men de sa att allt var bra. Det togs för att jag kände mig så trött och orkeslös, men det lämnades utan åtgärd. Jag känner mig piggare nu.

Dudeson
0

Håller med Imasy.

Jag lider heller inte av övervikt däremot hade jag IBS-mage innan jag gick över till LCHF. Denna kostomläggning har haft så mkt andra positiva följder, orkar mer, kan äta mig mätt och gott, blir aldrig svullen/gasig i magen, helt enkelt fit och lean  så LCHF lämnar jag inte i första taget. Har kommit igång  med träning och motion  på en hög nivå och presterar minst lika bra eller bättre än kolhydratladdade klubbkompisar. Kör även IF  mest för att det tros ge bra resultat ang sänkta nivåer av IGF-1 i kroppen.

Läs Skaldemans och andras erfarenheter och berättelser om deras viktnedgångar och hälsovinster på:
http://www.kostdoktorn.se/

MVH Dudeson

Sagolikt
1

#5. På sidan jag läste stod det att man kan göra en sån operation om man har ett BMI på 35 (vilket jag har) eller högre. Däremot är det inget alternativ, jag har varken råd eller egentligen lust att genomgå en operation. Det skulle vara en sista utväg och där är jag väl inte riktigt än.

Imasy
0

Men man kan väl få GP op bekostad av landstinget. Men då tror jag man måste vara gravt överviktig. Runt 100 kg tror jag inte de låter dig göra den på deras bekostnad, utan då får man väl gräva i egen ficka antar jag?

VildaVittra
1

#6 Sköldkörteln till att börja med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
1

Ja jag vet, det känns jättebakvänt att klämma i sig allt det där som man blir "varnad" för att äta.

Jag äter varm mat 2-4 ggr om dagen och dricker kaffe med grädde i. Kanske jag äter för lite med 2 mål om dagen, men jag är inte hungrig.

Jag åt LCHF tidigare men var väl lite dålig på att hålla mig till det av olika orsaker och gick över till "vanlig mat". Men sedan jag började igen har jag inte tagit någon citodon på ca 1 månad, och i vanliga fall blev det 3-4 om dagen.

Sambon hade köpt baguetter i förrgår, och ja, jag älskar smörgåsar, så jag "fuskade" lite och gjorde i ordning en fruktansvärt god baguette, men helsike vad ont i magen jag fick av den.

Men kan man ha någon form av allergi/överkänslighet mot kolhydrater över lag, eller är det ett specifikt ämne i något som kan få en att reagera såhär?