Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 929 ggr
Bläcket
2

Rökning och viktppgång

Är det nån som vet varför man går upp i vikt när man slutar röka? Är det för att man "belönar" sig med godisbitar istället för nikotin eller finns någon annan förklaring (typ att man bränner mer kalorier som rökare på nåt sätt)?

Alla svar välkomnas, vetenskapliga studier som egna erfarenheter!

Bantningstips undanbedes dock.

[Sabina]
2

Jag tror att en eventuell viktuppgång dels kan bero på att man får bättre smaklökar så det man äter, godis eller gurka spelar ingen roll, smakar bättre och därför äter man gärna och omedvetet lite mer av det man stoppar i sig. Sen är det väl så att ämnesomsättningen går ner till det vanliga när man slutar röka, dvs den blir egentligen lite högre då man röker. Detta går dock att avhjälpa genom träning samtidigt som man slutar röka (helst ska man börja innan), träningen ökar ju också ämnesomsättningen och dessutom blir konditionen bättre så man hamnar i en uppåtstigande cirkel.

[rumelle]
2

Rökning ökar ämnesomsättningen så att man kan äta mer utan att gå upp i vikt. När man slutar röka minskar den till ens normala nivå igen och om man behåller samma matvanor som när man rökte så går man ofta upp i vikt.

Bläcket
0

Tack för svar! Intressant, det är alltså så att rökning ökar ämnesomsättningen. Ja jag har börjat träna lite smått en fördel när man slutar röka är ju att man får mycket mer energi, och konditionen är bättre.

Ary
1

Tja egentligen är det ju mer avgiftningen som ökar ämnesomsättningen skulle jag tro. 😉 Fast jag var tjock fast jag rökte, och det finns det fler som är…

Jag rasade upp i vikt när jag slutade röka. Åt konstant och mycket. Jag fick stopp med LCHF och gick ner nästan 30 kg (12 kg var sluta röka kilon som jag gått upp på 4 mån), så för mig "lönade" det sig inte att röka. 😃

[Sabina]
1

#4 Nej, nikotinet gör att ämnesomsättningen ökar. Man brukar säga att den ökar med ca 10% =  ca 250 kcal vilket motsvarar en macka och ett glas mjölk.

Man kan naturligtvis vara tjock och rökare 😉 . Det är svårt att inte äta för mycket efter rökstopp, allting smaka ju så mycket bättre. 🙂 Men i snitt "ska" man inte gå upp mer än 3 kg efter man slutat röka, resten av kilona är för att man äter mer pga att det smakar mer.

Så bra att du hittat ett sätt att gå ner i vikt och grattis till den enorma prestationen som du gått igenom. Minus 30 kg var verkligen imponerande 🙂