Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 1480 ggr
[postmortum91]
1

Mitt mål till 1 juni

Hej på er!
Idag påbörjar jag ÄNNU ett försök till att gå ner mina 10 kg övervikt.
Jag har testat rätt mycket, och jag har lärt mig vad jag klarar och inte klarar av. 
Så här ser mitt mål ut och vägen dit:

Här står jag idag:
*Jag väger ca 10 kg för mycket.
*Jag mår dåligt i min egen kropp eftersom jag mina första 18 år var smal
*Jag dricker minst 5 dl dricka varje dag, äter någonting onyttigt varje dag från ett paket ballerina till en påse plopp. 
*Jag och sambon äter skräpmat ca 1-2 ggr i veckan
*Jag känner mig trött
*Jag har dålig kondition
*Jag dricker minst 1 glas oboy varje dag och är den största utmaningen för mig

Mina mål
*Jag ska till 1 juni i år gå ner från 65 kg till 55/57 kg.
*Vikten är egentligen inte det viktiga, det riktiga målet är att gå ner två byxstorlekar, från 40 till 36 som jag hade innan min viktuppgång.
*Att kunna bära storleken small igen på alla kläder som klänningar etc.

Min belöning om/när jag klarar detta är:
*Få ännu en gång känna mig bekväm i min egen kropp
*Få unna mig att köpa kläder för 2000 kr
*Få en dag hos frisören med klippning och färgning av sambon

**Vägen dit: 
***Jag får bara dricka oboy på torsdag och fredag (ett glas till frukost)
*Jag får inte äta någonting onyttigt alls (chips, kakor, dricka, plopp etc etc.)
*Jag får äta skräpmat 1 gång i månaden inkl. dricka till maten.
*Jag ska ut och gå minst 2 timmar i veckan, kommer utöka det med tiden,
*Jag ska ta mindre portioner, äta nyttigare överlag, dra ner på kolhydrater och försöka äta sallad 2 ggr/veckan och soppa 1 ggr/veckan.
*Ska byta ut det vita brödet till fullkorn och försöka äta alternativa frukostar som äggröra, omelett eller yoghurt.
*För varje 15 minuter jag går i rask takt räknar jag det som 1 km. För varje 5 mil jag går, får jag unna mig EN sötsak och 5 dl dricka.

*I mitten av månaden ska jag ha en större idrottsaktivitet med sambon
*I slutet av månaden ska jag ha en "röra på mig"-dag med min vän som kör på samma som jag.

Lite om mig
Jag är sockermissbrukare, och jag är väl medveten om det. Jag har lärt mig att om jag tar på mig för stor utmaning så kommer jag ge upp snabbt. När jag väl ger upp hjälper ingenting, för har jag bestämt mig för att skita i det så ser jag det inte ens som ett misslyckande utan bara rycker på axlarna och kommer med bortförklaringar för att jag ska må bra i mitt beslut. Jag har testat på LCHF och klarade 1 månad, men det var ingenting för mig. Nu satsar jag på att sakta men säkert kunna byta livsstil och så fort som möjligt uppnå min idealvikt.

Tror ni att jag kommer klara det här?
För varje gång jag känner att jag har kontroll över situationen ska jag öka aktiviteterna, men om jag går för fort fram kommer jag ge upp, jag känner mig själv.
Men om jag kör på det här, borde jag väl lyckas gå ner 8-10 kg?

Sjöstjärna
3

Jag tror att du är inne på ett farligt spår när du belönar dig själv emd godsaker, för det förstärker din uppfattning om vad som är gott och vad som inte är det. Dessutom så gör du det svårare för dig själv genom att planera in att du ska äta onyttigt/dricka oboy vissa dagar, för då kommer du att göra det bara för att du får även om du egentligen hade kunnat avstå. För varje gång du äter något sött så triggas sockersuget.

Har du ett så stort sockerbehov så ahr du förmodligen en rejäl candidaöverväxt och då kommer svampen att skrika efter socker när du drar ner. Det bästa vore kanske att kickstarta med en candida-detox, det finns lite olika varianter men de flesta innehåller olika parasitdödande örter.

Det är mina tankar. Jag önskar dig lycka till!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[postmortum91]
0

#1 Okej, tack för tipset. Men hur ska jag göra? Jag måste ju få unna mig ibland? det gör ju de flesta människor, och är det inte bättre då att ha regler att förhålla sig till då?
Kan du berätta mer om Candida, för jag har aldrig hört talas om det och hittade faktiskt ingen bra sida om det som svarar på det jag undrar. Vad är en typisk candica-detox?

Sjöstjärna
1

Välj något som du tycker är gott men som inte är det allra mest onyttiga. För mig funkar det med jordnötter eller mörk choklad, båda är godsaker men det är inte värsta sorten. Så sikta på något som stillar sötsuget men som helt inte förstärker det mer än nödvändigt. Jag skulle rekommendera att istället för att bestämma vilken dag du får äta, så bestäm dig för hur många tillfällen per vecka du max får lov att belöna dig själv eller unna dig själv. Säg t ex att du får unna dig max fyra gånger per vecka och då med ett par bitar med det du har valt. När suget då blir olidligt så har du möjlighet att några gånger per vecka "falla dit" men du bygger inte upp samma förväntningar på att "nu ska jag frossa loss för nu är det torsdag". Att gå ner i vikt (eller göra andra former av livsstilsförändringar) handlar allra mest om det mentala, så kan man hitta vägar för att lura hjärnan på ett positivt sätt så är det bra hjälpmedel.

Candida är en svamp som finns naturligt i tarmsystemet, men om den växer till sig för mycket så kan den alla möjliga former av hälsoproblem. Candida älskar socker och allting som kan omvandlas till socker, så äter man mycket socker är risken stor att man får överväxt med efterföljande hälsoproblem. Har man väl fått candidaöverväxt så ökar sockersuget och det blir svårare att ta bort sockret eftersom svampen älskar och lever av socker. Det blir alltså en ond cirkel. Jag lägger in lite länkar om candida och om hur man kan detoxa. Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet, både på svenska och engelska, så det här är bara ett litet urval.

http://www.alternativet.com/candida.html?gclid=CLGfxMCQlsMCFYaQcgodsCMALA

http://ehdin.com/?navid=98&sub=10

http://www.greatlife.se/halsokost/detox-och-candida/

http://www.alternativhalsa.se/avgiftning-candida/

http://www.mabrapostorder.se/se/syclovir-260-g.php

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2335&print=1

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Aleya
0

Den där oboyen tycker jag att du ska skippa. Det är ju just det där onyttiga som du vill undvika. Får jag undra vad det var du inte klarade med LCHF? Jag tror du klarar det. Men ha mindre mål också. Har själv gått ner 14 kg med LCHF på 6 månader. Men ska ner ytterligare 20 kg. Så det går sakta men säkert. Så du lär klara 10 på 6 månader.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[postmortum91]
0

Anledningen till att jag tänker dricka 2 glas oboy i veckan och att jag slutade med LCHF är helt enkelt för att jag inte vill ge upp vissa saker. Jag vill lära mig äta av allt med måttlig mängd.