Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 1176 ggr
Hildgrim
1

Tips på mellanmål?

Är igång med viktnedgången igen efter en katastrofal jul/nyår. Verkligen katastrofal.

Men jag skulle behöva tips på hyfsat billiga, mättande mellanmål som inte tar så mycket tid att förbereda. Tanken är att jag ska ta det när jag kommer hem från jobbet för att få orka med resten av dagen. Kalorimängden tänker jag mig runt 200-350 kcal. 

Förut körde jag mycket på lättkeso blandat med bär och lite fullkornsflingor, Det fungerade bra. Gott, lätt och smidigt men det är tyvärr lite för dyrt. Är i sämre ekonomisk situation nu än förra året så jag skulle behöva banta ner matkostnaden.

En tanke är såklart havregrynsgröt. Kanske variera med ärtsoppa ibland. Men har ni några bra förslag?

Kan tilläggas att jag inte rött kött och fågel.

Michaela-N
0

Vad ligger "budgeten" på? Jag äter turkisk lättyoghurt till mellanmål med blåbär/hallon/mango och lite nötter i. Yoghurten är väldigt kalorisnål, 70 kcal per 100 g. Rekommenderar verkligen!

Hildgrim
0

Är egentligen inte så förtjust i yoghurt men denna turkiska varianten är kanske naturell och inte söt och sliskig? ;P

Finns den som ekologisk? Jag har inte mage att köpa icke ekologiska mejeriprodukter. >_<; 

Budgeten ligger som sagt på 200-350 kcal. Eller du menade kanske pengamässigt?

Michaela-N
0

#2 Jag gillar den. Köp en burk och prova 😉

Tveksamt om den finns som ekologisk. Har inte sett. 

Menade kostnadsmässigt ja 😃

plumplum
0

Hej så det här receptet idag på en blogg som verkade väldigt gott och enkelt :)

MUGGKAKA

- 1 mogen banan

- 1 ägg

- 1 krm bakpulver

- 2 krm kanel

- 1/2-1 tsk kokosmjöl

- 1/2 tsk chiafrön (kan uteslutas)

- lite bär

Mosa bananen i en kopp och rör ner ägget. Tillsätt bakpulver, kokosmjöl, kanel och chiafrön och blanda ordentligt så att det inte finns några klumpar. Vänd snabbt ner lite krossade hallon eller något annat litet bär och micra sedan koppen i ca 2,5 min tills den inte är blöt på ovansidan längre (tiden varierar mellan olika mikrovågsugnar). Ta ut och vänd upp och ner på koppen och toppa med frukt och bär. Avnjut medan den fortfarande är varm!

från: http://mumsfillibella.devote.se/ hon har massor med bra recept :)

jiim
2

skriver upp några livsmedel utan socker (dvs inget spannmål, frukt osv) och mättar därför bra

-----------

en avocado

kostar en femma hos grönsakshandlare på torget

ca 200-250kcal

-------

50gram nötter

också ungefär en femma

ca 300kcal

----------

en burk makrill i tomatsås

kostar 8-9kr?

ca 200-250 kcal

-----------

gör små salladsportioner med isbergssallad, oliver och fetaost.

fridarebecka
0

Använd turkisk yoghurt som bas i smoothies. Mina favoritsmaker är:  morot/apelsiner/hallon och mango/hallon. Du kan smyga ner grönsaker i de flesta smoothisar, t.ex spenat, morot och avokado, nyttigt och det smakar inte grönsak om man inte tar för mycket 🙂

Annars håller kokta ägg ett par dagar i rumstemp, jag kokar måndag och torsdag och det räcker för hela veckan 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Sagolikt
0

# 2. Lindahls har ekologisk turkisk yoghurt. Länk.