Annons:
Etikettmediciner
Läst 31046 ggr
Rödluvan
1/6/15, 11:37 AM

Metformin Actavis mot övervikt

Jag ska börja med medicinen Metformin Actavis idag för att hjälpa mig att gå ner i vikt. Det är en diabetesmedicin egentligen och ska enligt min läkare öka ämnesomsättningen. Har läst lite om den på Fass.se och så men jag undrar om det är någon mer som har tagit den och vad ni tyckte om den? Hjälpte den eller var det bara en massa biverkningar?

Annons:
Ylva-Li
1/6/15, 12:28 PM
#1

Jag har den. :)
Var inte rädd för biverkningar! För de kommer. Men de går över.
Första tabletten gick bra tycker jag. Jag höjde efter en vecka till 2 per dag. Då fick jag ont i magen och fick springa på toa. Efter några dagar släppte det och blev bättre igen. Från 2 till 3 upplevde jag dock ingen större skillnad, skönt!
För mig hjälpte den. Jag gick ner ca 10kg med hjälp av den. 15kg tog jag sen i somras med LCHF. Tar fortfarande metformin dock. 
Metformin har bra effekt speciellt om man har pco-s, vilket jag har, om än så i mild form. Ämnesomsättningen fungerar lite likt som hos en diabetiker med pco. (Kan vara därför LCHF funkar jäkligt bra för mig också..)
Just nu äter jag normalt, då jag är gravid och inte klarar av fett för tillfället. Men har bara gått upp 3kg, så jag är nöjd. :)

Men som sagt. Sluta inte om du mår dåligt. Det går över!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Rödluvan
1/6/15, 12:36 PM
#2

Ok tack, jag ska börja med två st 500 mg per dag så är lite orolig för de biverkningar som påverkar magen men om jag kan gå ner 10 kg så är det värt det!

Vad kul att det verkar ha gått så bra för dig^^

Ylva-Li
1/6/15, 5:52 PM
#3

Jag har också 500mg tabletterna. Jag skulle nästan rekomendera att börja med en ändå. Endel läkare tycker inte man ska trappa upp dem, vilket är vansinnigt! Man mår skitdåligt om man tar hela dosen direkt. Vilket är därför många tyvärr slutar ta dem.
Ta en i 3-4 dagar, och sen 2. 
Det är inte jättehemskt. Jag fick kuta på toa. Fick lite diaree och det gjorde ont. Men det gick som sagt över. Bara vetskapen av att det skulle gå över, hade läst på, gjorde att jag stod ut. ;)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Rödluvan
1/6/15, 5:54 PM
#4

Ok, tack för tipset! 😃

tusira
1/18/15, 8:00 AM
#5

Hej!

Finns det några krav, ex BMI för att kunna få ta dessa tabletter? Är de dyra?

Galen i katter. De lyssnar och säger sällan emot Skrattar
http://fiamej.wordpress.com/2014/10/06/vara-karleksbarn/

jspn
1/18/15, 2:10 PM
#6

Undrar också samma som #5 … Har också pcos så funderar på om detta är något jag kanske ska ta upp med min läkare?

Annons:
Ylva-Li
1/18/15, 2:19 PM
#7

Ingen aning om bmikrav. Kolla med läkare. Jag rådgjorde med min gynekolog. Han krävde lite övertalning. Men visade massa artiklar skrivna bla av en känd gynekolog i Uppsala, och då gick han med på det. :) (Läste i Allers så vet inte om det finns online, men finns många studier om ämnet.)

De är relativt dyra, men går ju på högkostnadsskyddet. Minns inte vad en ask kostar.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

jspn
1/18/15, 2:21 PM
#8

Då ska jag ta upp det med min läkare :)

RobinEH
1/18/15, 9:06 PM
#9

Metformin vid PCOS skrivs ut som fertilitetsbehandling. Förstahandsläkemedel är klomifen som kan kombineras med metformin. Möjligtvis att du kan lyckas övertala läkaren att skriva ut metformin direkt.

Tittar man på apoteket.se så kostar 100st 500mg 79kr (med recept såklart).

Det finns såvitt jag vet inget BMI-krav för att metformin skall skrivas ut, rekommendationer för utskrivning av metformin för behandling av enbart övervikt finns inte. Orlistat (hämmare av fettupptag) brukar vara det läkemedel som skrivs ut för behandling av fetma.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Ylva-Li
1/19/15, 2:45 PM
#10

Ja vi försökte bli gravida, men lyckades inte pga pco samt endomitrios, och min övervikt satte stopp för att få hjälp med ivf. Kanske därför han skrev ut metformin som en hjälp med min övervikt.
(Är idag, efter 4 år gravid!)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

jspn
1/19/15, 10:30 PM
#11

#10 Stort grattis till graviditeten och snart ett barn! 
Jag och sambon vill gärna också ha en bebis, men min övervikt är ett stort problem, vill inte vara såhär stor och bära på en bebis, både för min och bebisens skull.. Men ska absolut ta upp det där med läkaren! :)

Inkanyezi
1/20/15, 12:24 AM
#12

#3 "Endel läkare tycker inte man ska trappa upp dem, vilket är vansinnigt! Man mår skitdåligt om man tar hela dosen direkt. Vilket är därför många tyvärr slutar ta dem."

Från Fass för sjukvårdspersonal:

Det rekommenderas alltså att börja med en mindre dos för att det tolereras bättre, och att man ökar den långsamt.

Så nog förefaller det vanvettigt att börja med full dos.

Och grattis Ylva-Li.

Du har alltså minskat mer i vikt med LCHF än vad metforminet gav, och det är logiskt, med tanke på att metformin stöder bukspottkörtelns produktion av insulin genom att uppreglera transporten av insulin i perifera muskler, så att glukos kan tas om hand, samtidigt som det hämmar glukoneogenes i levern.

Metformin är alltså inte en bantningsmedicin, utan en diabetesmedicin, och kan sättas in vid prediabetes och diabetes typ 2, för att förbättra tåligheten för kolhydrater. När man äter enligt LCHF, minskar man mängden tillförda kolhydrater, vilket är en annan väg att hantera sockret.

Insulinet har mer än en funktion, och vid hög insulinnivå hämmas fettförbränning, vilket rakt motverkar viktnedgång med avseende på lagrat fett. Att använda metformin ser jag som en sämre väg att försöka kontrollera vikten än att anpassa kosten, vilket också ditt resultat visar ganska tydligt, Ylva-Li.

Pre-diabetes och diabetes typ 2 skiljer sig markant från diabetes typ 1, genom att man kan ha höga insulinnivåer i blodet, utan att glukosen förbränns, vilket innebär att man har reducerad insulinkänslighet. Det finns ett mantra som saknar vetenskapligt stöd, att man ska äta fettfattigt, vilket med nödvändighet innebär att man äter mycket kolhydrater. LCHF är en reaktion mot den vidskepelsen, och jag tycker att det är en bättre väg att hantera den låga insulinkänsligheten, som är huvudproblemet. 

Ylva-Li, när du gick över till LCHF, hade du då avslutat metformin, eller slutade du med metformin i anslutning till LCHF? Eller gjorde du både och?

Som jag ser det kan det inte vara negativt att öka insulinkänsligheten genom att uppreglera GLUT4-transportörerna, vilket är en primär effekt av metformin, så det kan mycket väl fungera tillsammans med kostomläggning där man minskar mängden tillförda kolhydrater. Det ska i så fall göras med regelbunden kontroll av blodsockret. Man kan minska dosen metformin om blodsockret hamnar för lågt när man lägger om kosten.

Ylva-Li
1/20/15, 7:27 PM
#13

Det är definitivt galet att starta på hög dos ja! Tyvärr är det många läkare som föreskriver det, vilket gör att många får extrema effekter och mår jättedåligt. 

Som en kompis som är sjuksköterska sa till mig. Metformin är ett rävgift, men effektivt.

Jag gick från 130-104kg ungefär med att äta bättre (inte LCHF dock) och metformin de sista 10kg. Med LCHF gick jag från 104-88kg.
(som gravid är jag uppe på 95kg.. mycket pga av att jag inte klarar av fettet som LCHF är mycket. Mådde väldigt illa under vecka 4-11 i princip. Så har äntligen börjat känna mig bättre.)

Jag har fortfarande metformin. Dock inte full dos. Det är efter läkares inrådan. Samt att metformin enligt många studier förebygger missfall hos oss med pco. Får se om jag snart slutar med den dock.
Just nu äter jag inte LCHF pga måendet. Men ska snart återgå till det när det lugnat sig ordentligt med illamåendet. :)

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Upp till toppen
Annons: