VLCD, pulverdiet, någon?
Hejsan!
Jag undrar om någon här kör någon pulverdiet och hur den isåfall går för er! 😉 Eller om någon är sugen på att börja?
Jag VET att man måste ändra sin livsstil helt och hållet för en permanent viktminskning, men pulverdieterna har en motiverande effekt och kan vara bra att kickstarta med! 😃
Jag började med pulverdiet.
Det gick sådär. Visst gick jag ned i vikt, men det var hela tiden ett ständigt sug efter riktig mat och lockelserna blev för många vilket gjorde att jag "fuskade" rätt ofta. Förstår grejen med den motiverande effekten, jag tänkte exakt likadant. Men det funkar lika bra att äta rätt och motionera. Då blir dessutom den motiverande effekten ännu större, åtminstone för min del. Då vet jag ju att jag har gjort det själv och inte behövt tvinga i mig äckligt pulver. :)
Om du trots allt väljer att köra på pulverdiet, så läs noga innehållsförteckningen om du har någon typ av allergi. Jag är själv allergisk mot vissa typer av nötter, men brukar inte få några större bekymmer, kan t.ex. äta choklad utan några problem alls. Pulver var något helt annat, och medförde andningssvårigheter. Så ja… läs innehållsförteckningen. :D
Jag har kört med pulverdieter ett par gånger i mitt liv. Det funkar bra som just en kick-start men jag ser det inte heller som nån långsiktig lösning. Jag fuskade däremot inte utan jag körde pulvret den tid jag hade bestämt och sen trappade jag upp med mat. Gör man det rätt kan det absolut funka, men det fungerar ju på andra sätt också. T ex att lägga om kosten på annat sätt.
Det viktigaste är ju att man hittar ett pulver man tycker smakar ok, att man är motiverad och kör på så att man inte fuskar för då kan man lika gärna skita i det. Sen ska man ha en bra plan för hur man går vidare efter pulvret. Nackdelarna är ju att det är dyrt med pulvret i längden, men vill man slippa tänka och bara köra på så funkar det ju bra.
Jag har provat Cambridge och Naturdiet.
Det funkade inte alls bra för mig. Blev illamående rätt omgående och efter en vecka gav jag upp. Under den tiden kände jag också att det var tungt psykiskt.
#1. Tack för tipset! Jag är dock inte allergisk, så jag köper de som innehåller mest protein och minst kolhydrater. :)
#2. Hur funkade de för dig? Gick du ner nåt? Lyckades du hålla vikten?
Jag vet att jag måste lägga om kosten permanent, vill bara kickstarta motivationen då jag inte hittat den på annat vis. :) Inget fusk!! Kombinerar dock med whey 100 (proteinpulver) för att få upp mängden protein litegrann, för att minska risken att förlora mycket muskelmassa.
Jag har kört pulverdiet och har skåpet fullt av färdiga drinkar, pulverpåsar, bars och pasta carbonara =P Inte vlcd men för mig funkade det =)
Frukost: Pulvershake
Lunch: Smoothie/färdig drink
Mellanmål: Pulvershake
Middag: Bar eller pasta carbonara
Kvällsmål: Pulvershake OCH 1 frukt, oftast äppel
Så såg mina dagar ut och jo jag gick ner men tappade motivationen i samband med ryggoperation mm. men har funderat på att köra skåpet tomt iaf =)
Jag har nästan nyss börjat bara inne på dag tre men det funkar bra på mitt sätt
#5: Hur många dagar räcker det du har i skåpet till? Jag tror att man borde köra pulverdiet eller kombinerad pulverdiet i åtminstone några veckor för att inte börja äta som vanligt igen efteråt. Alltså att man istället typ "trappar upp".
#6: Jag är på dag 4 nu, känns som att det funkar bra. Är dock väldigt trött på kvällarna.
Vad har du för mål och hur har du tänkt att uppnå det? 🙂
Bra fråga, orkar inte börja räkna nu men skulle kunna säga att det räcker åtminstone 2 veckor =) Men mer finns ju i butiken om man får bra flyt =) Men har inte börjat än, hoppas på motivation här ;) och ja, när man slutar måste man nog sakta föra in mat i vardagen =)
Jag har gått ner 10-15 kg med pulver vid ett par tillfällen. Efteråt har jag ätit enligt viktväktarna och enligt LCHF. Jag kan hålla vikten ganska länge om jag är motiverad.
När jag kört pulver har jag ätit bara pulvret och i ca 2-3 veckor max. Jag har även testat kombinera lite sen efter dessa veckor med t ex pulver en eller två gånger per dag och ett eller två mål vanlig mat. Det funkar också helt ok och man går ner i vikt på så vis med även om det går lite långsammare.
Fördelen är ju att efter pulvret blir man mätt på mindre mängd mat. Har man dessutom fått bort några kilon så funkar det perfekt som motivation att kämpa vidare.
#8. Okej, det är ju grymt! 😃 Hoppas att motivationen kommer och att du sätter igång då! 🙂 efter en vecka när man gått ner ett par kg är det nog lättare, då blir viktnedgången motivationen att fortsätta!
#9. 10-15 kg är ju grymt!!! Riktigt bra jobbat :)
Och ja, fördelen är att man blir mätt snabbare och får en kickstart, det är därför jag börjat med detta. Har tidigare varit lite emot det, då man "lika gärna kan äta vanlig mat", och visst är det så. Men det här är väldigt enkelt, och jag har aldrig fått någon riktig motivation att bara börja minska på maten. Tror att denna kickstart kommer att motivera mig och göra det lättare att fortsättningsvis minska på maten. 🙂 Efter dessa 3 veckor har jag tänkt att äta ett mål vanlig mat och 3 shakes + lite proteinpulver.
- 2 kg på 6 dagar. Har ätit ca 800 kcal/dag, ca 100 g protein per dag och aldrig över 50 g kolhydrater. Är ganska nöjd 🙂
Perfekt tråd! Är sugen på att prova pulverdiet. Är nybörjare inom detta, så passade bra att jag klickade in här.
Vad för pulver ska man ha? Nån som kan länka något bra? Jag skulle vilja äta vissa mål om dagen som 'vanlig' mat och vissa drinkar bara, funkar det?
#12. Ja, det går bra att kombinera! 😃 Jag kör med naturdiet, det köper du nog billigast i en butik, t.ex. willys, ica maxi eller ÖoB. På internet är det mycket dyrare! Jag gillar chokladsmaken och caffe latte.
Jag brukar köpa det pulver som har mest protein i förhållande till kolhydrater, många måltidsersättningar har mer kolhydrater än protein och dessa vill jag undvika. 🙂 gymgrossisten har ett med mycket bra energivärde, mycket protein och mindre kolhydrater, men det är lite dyrare dock. Jag kör med naturdiet och tillägger protein istället.
jag började med naturdiet shake idag och har tänkt köra enbart på det i tre veckor. sen äta två måltider och två shakes i en vecka och sen köra rent i tre veckor till.
#14. Oj! Det lät tufft! Själv börjar jag längta till att få äta mer vanlig mat (äter ca 4 ägg/dag + 3 shakes) så jag kommer inte köra på detta upplägg en dag mer än 3 veckor. Hade tänkt att eventuellt köra i fyra veckor, men dessa tankar är helt bortblåsta, haha! Så efter dessa 3 blir det 2 mål mat (frukost och middag) och 3 shakes/dag. 🙂
Men om du klarar det så är det ju superbra gjort!!
Hur mycket väger du och vad är din målvikt? Hur har du tänkt lägga upp din strategi till att lyckas?
Jag kör inte VLCD, däremot kombinerar jag LCD shakes med mat, totalt blir det mellan 1200 och 1500kcal. Tar 4st shakes och så mat utöver det, för annars blir jag knasig (jag testade en LCD-shake diet i höstas, gick ner i vikt och allt, däremot var det hopplöst svårt med cravings). Dessutom har jag en "fridag" per vecka, då jag äter normal mat, men inte mer än max 2000kcal. Det gör att jag fortfarande kan unna mig en middag med sambon eller att ta en cider med vänner. Det är inte alltid så kul att sitta och dricka dietshakes och se film en lördag… 😉
Kan för övrigt tipsa om Noka om man vill ha lite fler kcal per shake, tycker att nästan alla deras smaker är så himla goda! Smakar inte alls sådär som kartong, som VLCD brukar (tycker jag). Sedan brukar jag byta ut en dietshake mot en ren proteinshake lite nu och då, och maten jag äter försöker jag göra mer proteinrik än kolhydratrik.
Jag väger ca 85 kilo. Jag vet inte säkert och exakt eftersom jag är lite fånig och inte vågar ställa mig på vågen. Min målvikt är 65 kilo alltså tänkte jag köra tre veckor åt gången med en veckas mellanrum då jag kommer äta två mål och två shakes de fjärde veckorna tills jag gått ner 20 kilo. När och om jag uppnått detta kommer jag tänka på att äta nyttigare än jag gjorde innan eftersom det skulle vara tråkigt om jag gick upp igen efter allt besvär. Jag tror det kommer gå bra. Idag har jag bara druckit två shakes och inte varit hungrig men det blir en till senare. Hur mycket tror ni man kan gå ner per vecka? :)
Hur mycket man går ner beror ju på hur mycket man rör på sig, förutom vad och hur mycket man äter. I början kan man tappa rejält, mest vatten, men sedan bör det plana av. Det är inte bra att gå ner för mycket. 🙂
Personligen siktar jag på ca 6-7hg per vecka, men kommer inte gråta floder om det "bara" blir t ex 4hg.
#17. Grymt om du orkar så länge! Dock kan kroppen ta mycket stryk om du äter VLCD så länge… sedan kan ju ämnesomsättningen anpassa sig lite efter hur mycket du äter, så det är inte säkert att du tjänar på att äta 600 kcal/dag med en veckas mellanrum då och då i flera månader…
Hur som helst, hoppas att du lyckas med din viktnedgång! 🙂
Hur mycket man går ner per vecka är lite olika, men 1 - 3 kg. Man går ner mest i början och sen blir det mindre…

Hejsan.
Är inne på min dag 3 ren kur på Cambridge och jag har gett mig fanken på att jag ska bli av med ca 10 kg till jul.
Men såååå sjukt jobbigt och då har jag som sagt bara hållit på i tre dagar. Men suget efter mat är näst in till olidligt så igår fuskade jag med en rostbiffskiva. :( Så kasst av mig!
En sak jag förvånades över dock är att Cambridge smakar riktigt bra, kycklingsoppan är fantastisk god och mintchokladshaken smakar som oboy med mintsmak. Så där måste jag ge Cambridge ett stort +.
Cambridge vad är det?
#20. Bra att du tagit tag i din vikt! 😃 men till jul låter väldigt jobbigt om du tänkt köra på ren kur?? Lycka till hur som helst. 🙂
Tillverkare av VLCD-produkter. http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1091414/images/2010/samlin1_108584092.jpg
#20 Tycker inte en rostbiffskiva är något att ha dåligt samvete för. det förändrar ju inte dagen särskilt mycket kcalmässigt och definitivt inte veckan. Känns lite som att det är så ätstörningar börjar…. Skulle jag försöka leva på pulver skulle det nog ryka ner mer än en skiva rostbiff lol
Känns det jobbigt så skulle du ju kunna äta en riktig nyttig mättande måltid om dagen så är risken för att spåra ur eller tappa sugen en hel del mindre.
#20 Jag instämmer med #24, en näringsrik, mättande måltid per dag kan vara jättebra. Det håller det mesta av suget borta. Men då är det ju bra mat som gäller, inte direkt en Big Mac… 😉
Jag personligen äter ju LCD kombinerat med mat, men det är något som fungerat för mig. Jag försöker även att äta mer protein och bra fett och mindre kolhydrater.
Provat en naturdiet shake men det var verkligen inget för mig tråkigt nog.. har aldrig provat nått pulver förr, men är det samma med alla shakar då tro? att ingen kommer falla mig i smak?
#26 Jag tycker Naturdiet har goda shaker, men bara de färdiga, som kommer på tetra med sugrör.
Ren VLCD har jag inte hittat någon god, men bland LCD tycker jag om både Noka och Modifast.
Det är också viktigt hur du tillagar din shake… tycker jag alltså. Jag kör alltid med iskallt vatten, kör den med stavmixer och har alltid minst ett par isbitar i den också. Det är som natt och dag mot att bara skaka den i en shaker halvljummen ;-)
Att köra bara pulver är väldigt svårt i mängden. Jag bytte dock ut oftast ett mål om dagen - kvällsmaten till en shake eller vid onyttig mat som familjen åt som pizza och så vidare. Dem dagar jag kände att jag ätit onyttigt dagen innan osv drack jag fler shakes och mindre mat. Jag har gått ner 20 kg :)
#21 Detta är Cambridgekuren .
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
jag har ätit cambridge (ren kur) i fyra veckor på onsdag! :) godaste pulvret jag vet, nutrilette och naturdiet smakar fruktansvärt medan jag faktiskt njuter av cambridge. :) det har gått väldigt bra för mig och på torsdag börjar jag trappa upp till mat. är riktigt peppad på att laga god och nyttig mat igen, vilket var ett av mina syften med kuren ^^
#31 låter ju jätte bra, tycker precis samma som dig om nutrilette och naturdiet. men kan man bara köpa cambridge produkter på internet?
Hej, kan ju berätta hur ja gick ner i vikt första gången.
Då vägde ja runt 90kg ( 2010 - 2012), började på folkhögskola, så gratis gym, tränade 6-7 ggr varje dag, kondition/styrke tränings, stavgång, ingen diet drack och åt godis osv, gick ner till 70 kg på 8 månader. Åt som mest 2 - 3 ggr perdag. förra året (21014) så gick jag upp 16kg, men de går man lätt ner igen. men som tips är att träna mera och man behöver inte äta så mkt perdag när man går ner ivikt. visst man blir hungrig, drick vatten istället. Idag (2015) har jag börjart med noka milkshake choklad, så får se hur de blir med de.