Går inte ned i vikt trots rejält underskott
Tjoho. Jag är egentligen inte ute efter att gå ned i vikt konkret, utan att tappa fett för att få mer definierade muskler, men jag frågar här då ni kanske har koll. Jag styrketränar hårt och har under vintern ätit upp mig en del, av syfte att bygga mer dårå, och nu ska jag tappa lite fettprocent. Men det går inte! Jag har ätit mellan 3000 och 4000 kcal om dagen varav en del skitmat så som vitt bröd och en del godis, haha. Jag ändrade kosten för ungefär en månad sedan, inte mängden men jag skippade socker 6 dagar i veckan och bytte ut maten mot mer hälsosam. Struntade i pasta osv. När jag började med det låg jag med ett midjemått på 70 cm. Det gjorde jag när jag mätte för en vecka sedan igen. En månad utan resultat på måttbandet, alltså. För en vecka sedan exakt, var planen att trappa ned intaget ordentligt. Sagt och gjort, under en vecka har jag nu ätit sallader och struntar i kolhydrater helt i princip. Om dagen ser uppdelningen ut som följande;
* 117 g kolhydrater
* 123 g protein
* 25 g fett
Utöver det tränar jag betydligt mer kondition och styrketräning nu, vilar 1-2 dagar i veckan och har två dagar där jag får äta godis. Även om jag bara kört med det här en vecka borde jag ha tappat något, så drastisk skillnad som jag gjort både kost- och konditionsmässigt. Dessutom har jag praktik nu, så under dagarna arbetar jag i djurpark (tungt arbete) och går en bra bit varje dag. Det borde ha hänt något med måttbandet, men det har det inte. Har någon någon teori om varför det är såhär? Jag väger väl typ 64 kg och vill nog bara tappa 4 kg. Det beror på hur kroppen ser ut. Anledningen till det här är inte för att jag känner mig överviktigt, utan för att jag har planer på att tävla i framtiden och tänkte testa på en deff en gång innan för att få se min fysik. Vad kan jag göra för fel?
Du säger att du struntar i kolhydrater helt i princip, ändå är 40% av energin du får i dig från kolhydrater, det går inte riktigt ihop.
Fettet verkar ju vara väldigt lite, risken är att du inte får igång fettförbränningen då du äter så lite fett. Prova minska kolhydraterna och öka fettet. Låt sedan bli godiset, för kroppen bränner ju hellre socker än fett, så länge du matar den med kolhydrater och socker så sparar den på fettet.
Nu jar ju TS gjort en väldigt stor förändring, så att klandra lite godisätande eller att han äter för lite fett för utebliven viktnedgång är fel, anser jag. Tyvärr har jag inget svar på varför inget händer, det borde det göra! Människokroppen är lynnig och inte alltid logisk! Kämpa på, är allt jag kan säga.
#1 jo men jämfört med hur mycket kolhydrater jag ätit förut borde jag ändå tappat på en vecka. Men jag ska öka fettet alltså? Förslag på bra fettkällor? Är vegetarian för övrigt så allt med djur går bort :)
#3,
oliver, avocado, kokos (kokosfett, kokosnöt…), nötter, kakao
äter du smör? Annars kan man steka i kokosfett eller olivolja. Jättegott att steka i rejält med fett, dessutom mättar det bra.
creme fraiche och andra mejerier? Finna många goda ostar, tex fetaost, brie, färskost osv. Guacemole kan man göra med creme fraiche.
mixa nötter och gör eget nötsmör.
du kan göra egna majonnäser (använd gärna på raps- och olivolja) och smaksätta dem själv. Tex med dragon
Om du ersätter kalorier från kolhydrater med kalorier från fett så kommer du att känna dig mättare.
#4 Okej, tack :) Jag har inga problem med hungerkänslor då jag äter väldigt regelbundet. Skulle aldrig palla deffa om jag var hungrig alltid, hehe. Smör äter jag, är det bättre än kokos- eller olivolja? Problemet är ju att även om jag drar ned på kolhydraterna mer (dvs slutar äta frukt för det är därifrån dom kommer) och ska ersätta det med fett är ju fettmängden ändå minimal. Fett är ju väldigt kaloririkt, och om jag ska äta mer av det skjuter ju kalorierna i taket om man ser det utifrån att jag deffar. Ska jag bara ersätta kolhydraterna med lite fett då? Så att kalorimängden är densamma så att säga?
#5, en kalori fett är lika mycket energi som en kalori kolhydrat. Skillnaden är att fettkalorien är mer mättande. Så precis som du skriver i din sista mening så kan du behålla samma kalorimängd.
Skönt att höra att du inte har problemmed hungerkänslor, för då äter man verkligen fel. Oftast blir man inte så hungrig mellan huvudmålen om större del av energin kommer ifrån fett.
Men att endast äta 25gram fett om dagen är alldeles för lite och är i längden inte bra för kroppen.
Det finns fyra makronutrienter: Protein, kolhydrater, fett och alkohol. Men bara protein och fett är essentiella, det vill säga sånt sånt som kroppen måste ha.
Jag tycker du ska använda smör, kokos- eller olivolja utefter vilket du tycker är godast.
#6 Jo det förstår jag också, men jag menar att jag blir mer mätt på ett äpple som mellanmål än några enstaka nötter för samma kalorimängd. Eller det stämmer inte? Hur många fram fett ska jag upp i? :) Lite kolhydrater behöver jag då jag har tung praktik och tränar hårt, annars orkar jag inte. Men minska dom ytterligare lite till kan jag absolut.
För stunden är det möjligt att man upplever sig mer mätt på ett äpple. Men när blidsockret börjar återhämta sig och sjunker så blir man hungrig igen på grund av sockret i äpplet. Hur du fördelar makrinutrienterna får du känna dig fram, men mitt råd är att öka på fettet och minska på kolhydraterna. Om du tränar mycket så är proteinmängden bra. kolhydraterna är bra om du ska maxxa på gymmet, men annars tror jag inte man vinner något på högt kh-intag. Men tycker du ska känna dig fram och se vilken nivå du mår bäst på. Som sagt så är protein och fett de två essentiella makronutrienterna, så se till att du får i dig dem. Å ät god vällagad mat :) så blir det roligare att gå ner
Jag har sett trådar där man har lagt sig för lågt i kalorimängd och inte gått ner alls. Sen när man ökat lite till en mer rimlig nivå, har kilona börjat minska. Kroppen kan tydligen tro att man är i svält och därmed spara på så mycket som möjligt. Om jag räknat rätt äter du bara 1200 kcal om dagen, baserat på det du skrev? Om du tränar mycket låter det väldigt lite.
//Jessie
#8 Ja det är förvisso sant. Om vi säger att jag äter som nu även kolhydratsmässigt, men ökar fettet (vad är lämplig mängd?) och på så vis också ökar kaloriintaget, hade det kunnat funka då? #9 Det är väldigt lite för mig ja, men grejen är att jag är en sådan där allt-eller-inget-människa så för att kunna fortsätta deffa behöver jag en kickstart där några centimeter trillar direkt för att hålla mig motiverad. Men jag provar att öka lite till då, lägger till den utökade mängden i fett i princip :)
#10, Det du skrev var bara 1185kcal. så du bör åtminstone äta 1500kcal, kanske några hundra mer de dagar du tränar. Så fyll lämpligen ut resten med fett. Jag tycker väl kanske att fetthalten fortfarande blir låg, men det är upp till dig om du gillar fettet eller inte. Jag tycker dock att 1 kalori fett mättar mer än 1 kalori protein eller kolhydrat.
Detta förutsätter jag utan godisätning, för det hjälper inte dig med de fyra kilona ;)
lycka till
#11 Då provar jag det! Tack för svar! Godis klarar jag mig inte utan så det är ett måste nån dag i veckan ;)
#12 hehe din gottegris :D människan har klarat sig utan godis i hundratusentals år ;)
#13 Då är jag inte mänsklig ;) Godis är ett måste för min överlevnad!