Nu börjas det! Min resa.
Hej där :)
Jag har länge följt er alla både här på viktminskning i fokus och på viktoperation i fokus. Det är nu, 21 år gammal, min tur att faktiskt ta tag i mitt liv! Jag bestämde mig för att börja plugga igen för två veckor sen, måndagen den 14.e oktober. På samma gång drack jag min sista cola, åt min sista bulle och sista pringleschips söndagen innan.
Så nu har jag varit "beroendefri" i 12 hela dagar + en halv. Och det känns jättebra! Jag har gått ner 3,5 kilo och har inte känt något överdrivet sug för onyttigheter som förut.
Då jag "inte rör mig" på grund av ledvärk så kommer viktnedgången att bero på ett lågt kaloriintag. Hur lågt tror ni att jag kan gå utan att skada mig själv? Jag äter nu mellan 1000 och 1200 kalorier om dagen, och känner att det är perfekt, då jag går ner i vikt och ändå är pigg, mätt och glad. Tänk på att jag inte rör mig mer än till bussen, 500 meter bort och hem.
Här har vi min längd och vikt:
Längd: 155 cm
Maxvikt: 95 kilo
Nuvarande vikt: 90 kilo
Målvikt: 60 kilo
Här har vi mina nuvarande mått (herrejävlar, jag har inte mätt mig innan!):
Överarm: 40 cm
Byst: 113 cm
Midja: 100 cm
Höft (+mage): 127 cm
Rumpa: 120 cm
Lår: 93 cm
Jag väljer att lägga upp den enda lättklädda bilden jag har på mig själv. Av naturliga skäl tar jag INTE sådana bilder annars, faktum är att jag inte har några fullkroppsbilder alls. Den enda anledningen till att jag visar det är för att faktiskt satsa hundra procent och visa mig. Det här är jag, och såhär började min resa mot ett hälsosammare liv.
Följer den här, och önskar dig lycka till!
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tycker att det låter för lågt kalori-intag! Man blir piggi början av att äta för lite, men den effekten går över. Och tänk på att magen anpassar sig efter för lite mat. Fråga en läkare om råd tycker jag. Var rädd om dig och stort lycka till!
Hej låter som du haft en bra start jag tror det är definitivt möjligt att få i sig allt du behöver på 1000-1200 kcal även om det säkert skulle vara lättare på lite mer. Lycka till och kom ihåg en av de viktigaste komponenterna tålamod 🙂
Följer!
Ledproblem och värk här med, i början (nästan hela vägen i mål) klarade jag mig på bara lågt kaloriintag. När jag nådde normalvikt fick jag dock inte bort "mys-kilon", men det är ju inte det viktiga! Du kommer nå ditt mål om du bara kämpar. Hejja dig!
Glöm inte att äta ordentligt med protein och sånt, stirra inte bara på kalorierna. Det är viktigt att få i sig det man behöver, och ibland kan det behövas nån ätardag för att orka med i längden både fysiskt och psykiskt. Annars känner man med tiden att fan, såhär vill jag ju inte leva, och så tappar man motivationen. För faktum är, ju mindre man blir desto mindre kalorier "kan" man äta för att behålla vikten. Jobba efter en balans. Ha tålamod, låt det ta tid och hitta en ny livsstil!
Tack ni! :)
Jag är noga med gott om protein, men också fett. Snålar lite med kolhydrater med vilje. Socker är det vikigaste som jag tagit bort överflöd av egentligen.
Har ni några personliga favoritmål som ni gärna äter? Jag är lite lost då jag lever på bröd och pasta annars :) Nu äter jag fiberrikt bröd, mager kalkon, rätt mycket morötter, gurka (ibland dippa på lätt creme fraiche), oxkött, potatis, frukt, nötter och "vad familjen äter till middag".
Men sen är min fantasi slut. Jag är oehört kräsen, och hela min uppväxt bestod av pulvermos och nudlar, typ :)
När jag inte hittar något att äta, eller alternativ till en bulle i skolan, dricker jag en naturdiet shake (choklad). Så jag dricker ungefär 1-1,5 såna om dagen för att inte skippa allt för många mål.
Wok är ofta tacksamt, enkelt och lätt att få relativt lågt i kcal, nu på hösten skulle jag rekommendera mustiga höst grytor/soppor. Texturerat sojaprotein kan vara ett kcal effektivt sätt att få i sig protein går att köpa fryst och torkat i många format färs,bullar, strimlor och filebitar.
Jag kan inte få i mig tillagade grönsaker (men allt rått utom lök och grön paprika går hem färskt!). Går det att göra en rå sallad istället? :)
Tack, jag ska nosa på saken. Har aldrig hanterat sojaprodukter alls, så det ska bli spännande.
Självklart kan du välja sallad istället för wok ifall tillagade grönsaker inte kommer överens med dina smaklökar.
Det är en fördel att ha färdiga matlådor i frysen till de dagar då man inte orkar hålla på så man inte råkar välja ett mindre bra alternativ bara för att det är snabbt så om du hittar nåt du gillar som går bra att frysa och göra storkok av toppen.
Tack för råden :) Jag ska se om jag kan fixa ihop lite Soppor och roligheter att ha på lager.
keso och kvarg är toppen! Brukar ha hallon och blåbär i kvargen, keson äter jag som den är eller till mat. Kassler utan fettrand är helt okej ibland att varva med.
Lycka till. Låter som att du haft en bra start 🙂
Denna tråd vill jag följa! 😃Starkt av dig att komma igång och förändra din livssituation! Jag hejar på dig!
Jag tycker att 1000 kcal låter något för lite, 1200 - 1500 låter bra i mina öron, men du gör ju som du vill. Det är inte sjukligt lite. 🙂
Bra, nyttig och snabb & enkel mat som jag brukar äta: gröt, keso, kvarg, proteinshakes, ägg, knäckebröd (wasa sport eller ryvita råg), bär, frukt, morötter, tonfisk på burk, makrill på burk, miniyoggi och så vidare… 🙂
Följer! :)
// Evelina
Och lycka till :)
// Evelina
Jag tycker 1000-1200 kcal per dag låter väldigt lite. Man går inte ner snabbare i vikt för att man svälter sig själv. Förstör inte din ämnesomsättning!
1000-1200 är absolut inte svält! Lägger man dem kalorierna i rätt mål så är det en bra mängd! :)
Jag går ibland upp ända till 1500 kalorier om vår middag är relativt saftig.
Men ca 1200 har det blivit den senaste veckan. Däremot har min viktnegång stannat av sen förra veckan. Tvärt om vägde jag 1 kilo mer idag.
Men jag är sjuk också, så det är inte konstigt att kroppen dummar sig :) Tack för alla stöttande svar!
Önskar dig lycka till! :D Jag ska med ta tag i min viktnedgång igen efter att stannat på -20 kg ungefär, så är det dags igen! :) 20 kg more to go! : )
Shit, hade glömt denna tråden. Hade massa problem med preventivmedel som fuckade med mitt humör och mina cravings. Gick upp 5 kilo igen och vägde 95.
Men sen gick jag och blev kär. Började äta nyttigare och har gått ner från 95 kilo till 79 kilo sen i februari ungefär. Förhoppningsvis 78 på söndag :)
Grattis till viktnedgången och kärleken och lycka till i framtiden!
Me. Myself & My Sims
Oj! det var mycket du har gått ner hur har du gjort?
och får man se en efterbild? man såg ju en förebild så skulle kunna vara intressant ^^
Jag tog bort bröd och onyttiga grejer. Läsk, choklad och chips var jag glad i.
Nu har jag tyvärr stått stilla i två månader då jag levt gott på semestern. Börjar på nytt idag med 5:2 och ska vara på 75 prick sen sista september, 70 okt-nov och slutmålet till nyår (65) :) Bild kommer!
75 kilo prick nu.
5 kilo ska bort till November och ytterligare 5 till nyår.
Sen är jag i mål :)
Härligt! =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Way to go! 👍
Heter det De eller Dem?
Nya mått. Det går mycket långsamt, men lite resultat syns.
Byst: 113 cm - 110 cm
Midja: 100 cm - 90 cm
Höft (+mage): 127 cm - 110 cm
Rumpa: 120 cm - 110 cm
Överarm: 40 cm - 34 cm
Lår: 93 cm - 63 cm
Mycket bra jobbat Dynamitella !