Går ej ner, endast upp...
Jag har i stort sätt alltid varit överviktig.
Idag är jag 28, kvinna, 85 kg.
Vägde som mest 100 kg som 19 åring, gick ner till 83 kg på 3 månader.
Som 26-åring gick jag äntligen ner till 77 kg och var så himla lycklig, jag klarade av att hålla mig kvar där fram tills ca 6 månader sedan (pendlade mellan 77-79 kg)
Varje gång jag kom över 80 kg kunde jag lätt gå ner för jag visste det var att jag varit dålig med kosten. Jag är en aktiv tjej, minst 1 tim promenader 6 dgr i v och styrketräning 2-3 ggr i v.
Dock för6 m¨ånader sedan blev jag sjuk, extrem smärta i sidan av buken, sedan dess har jag inte tränat på gym lika mycket, det har gått i vågor, promenerar gör jag som innan men inte lika snabbt. Sedan för några månader sedan blev jag ännu mer sjuk med smärta på andra ställen och kan knappt röra mig nu, men hur som…
Jag lyckas gå ut på promenader varje dag, jag äter hälsosamt med 1-2 dgr av gottis, jag har en app, myfitness pal där jag räknar kalorier och skriver in allt jag äter, ALLT! För att jag ska komma ner från 85 kg till 79 kg på 5 v får jag äta 1390 kcl. Detta har jag hållt på med i 3,5 månad (ingen förändring i vikt).
När jag har slutat med smärtstillande emellan åt så har jag på en v gått ner 1-2 kg, men sedan måste jag ta igen och så går jag upp till 85 igen.
Men även om jag poppar piller så ska jag väl ändå kunna gå ner i vikt???
Jag har alltid haft lätt att gå ner i vikt för jag vet att det är kosten som är boven för mig så om jag går upp är det oftast pga kosten, men jag kan verkligen inte ändra på så mkt mer.
Havregrynsgröt 1 dl till frukost, knäcke å ägg till lunch, kyckling/fisk/kött med ångkokta grönsaker till middag, frukt, kvälls smörgås.
1-2 dagar i v äter jag kolhydrater som ris, potatis och godis kakor. Men jag skriver in allt i appen så jag inte överstiger min kcl gräns.
Någon som vet varför jag inte lyckas gå ner i vikt???
Kan kroppen vara på strejk för att jag är sjuk?
Jag hatar att väga såhär, känner verkligen skillnaden och får inte på mig mina kläder längre, de jag får på sitter tajt. =(

Bara gissningar från min sida nu men:
Kanske gör pillerna att du samlar vätska i kroppen?
Använder du hormonella p.medel? Det påverkar ju ofta vikten.
Har du kollat dina sköldkörtelvärden? Strulande sköldkörtel påverkar ämnesomsättningen.
Hej #1
Jag misstänker att smärtstillande påverkar vikten något men tycker ändå jag borde gå ner något!
nej, använder inga hormonella medel.
Sköldskörteln är kollad och normal enligt blodproven och jag har normal ämnesomsättning.
😐