Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 876 ggr
Michaela-N
0

Lite allmänna frågor...

Hej! Ska nu deffa "sista rycket"/deffa en aning och gå ner från 60 till ca 55 kg till min längd på 170 cm. Problemet för mig är inte att jag äter onyttigt, tvärtom äter jag väldigt balanserat med mycket grönt och en hel del protein såsom bönor, ägg, kvarg, tonfisk m.m. Det svåra för mig är istället rimliga portionsstorlekar, jag har nämligen väldigt svårt för att ligga på kaloriunderskott, så har det alltid varit för mig. Ligger jag på underskott blir jag trött, grinig och orkeslös även om det bara rör sig om 200 kcal. Tänkte försöka ligga på ca 600 kcal underskott men det känns nästan omöjligt, då jag inte kan byta bort så mycket ur kosten utan istället måste vänja mig vid mindre portioner så jag inte blir lika mätt som tidigare. Jag HATAR hungerkänslor och har nästan alltid mellanmål med mig för att slippa känna hunger. Så hur kan jag göra?

Jag blir också galet hungrig efter träning (tränar lite styrkeövningar hemma varje dag ca 30 min samt löptränar 2-3 ggr i veckan), numera lägger jag all träning på kvällen eftersom jag har svårt att anpassa rimliga portionsstorlekar efter träning om jag äter efteråt, som jag ju gör om jag tränar innan frukost t.ex. Tränar jag på kvällen innan jag lägger mig äter jag ingenting efteråt och kan på så vis dra av ett par hundra kcal utan att ha legat på underskott under dagen. Har ni fler tips till mig?

[Majbot]
1

Ärlig nyfikenhet nu, 55 kg låter väldigt lite till dina 170 cm, är målet att bygga muskler efter det att du har deffat?

Det kan mycket möjligt vara så att du äter för lite och att din viktnedgång därför har stannat av, men det är svårt att säga utan att veta allt du gör(från aktivitet till mat) i mer detalj, sen är ju en utbildad, erfaren PT mycket duktigare på att se sånt än mig but still x). Det är inte ett alternativ att ta hjälp av PT?

Michaela-N
0

Jag är inte särskilt biff om jag får säga det själv, men inte jättetunn heller, behåller gärna muskelmassa och bara minska fettmassa. Så behöver inte nödvändigtvis bygga mer. Just nu underhåller jag mest dom muskler jag har om du förstår hur jag menar.

55 kanske är lite att ta i, jag vet inte hur jag kommer se ut när/om jag väger 55, kan bara jämföra med andra och har tyckt det verkat vara en bra målvikt. Vad skulle du säga vore rimligare? :)

Skulle gärna anlita PT men det är ju så helvetes dyrt tyvärr! Kostar ju nästan tusenlappen per gång.

[Majbot]
0

#2 Jag hade nog sagt att satsa mer på att lägga på dig lite mer massa först ett tag(ge det ett år?) för att sedan gå på en deff, då kommer 60-55 kg se väldigt annorlunda ut i jämförelse om du har större fett % i grund om du förstår min poäng.

Michaela-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Najjj, ett år kan jag inte ge det, skulle vilja komma i ordentlig bikiniformen innan sommaren! ;) tycker benen, armarna och magen är lite väl dallriga bara, annars är jag nöjd med kroppen egentligen. Men jag har funderat lite på om det kan vara så att de är lite dallriga för att jag gått ner i vikt tidigare? Är det "normalt" att kunna dra ut huden på överarmarna så här mycket utan att det gör ont? Om inte så kan jag ju lika gärna ge upp det här svältprojektet eftersom det inte hjälper mot lös hud ;) men jag tror inte det är så.

[Majbot]
1

Att bli av med daller är det muskelökning som gäller dock, sorry to say ;)

Jag har gått ner totalt 50 kg och har lite extrahud kvar på magen, men på armar/ben osv så har det försvunnit iom min muskelökning.