Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1207 ggr
[littlecat]1
1

Behöver hjälp!

Vill gå ner i vikt. Samt börja träna och få fastare kropp. Hur äter ni? Försöker hitta en kost/träningscoach men finns knappt någon här uppe i norr? Plus att vissa är verkligen så dyra att jag inte har en chans att ha råd med det. Alla tips hur ni äter vill jag gärna få. Dock ej LCHF!

Inkanyezi
3

Lycka till.

Grace2009
0

Tallriksmodellen tycker jag personligen är enkel att följa. Jag gör som så att jag tar minst halva tallriken med grönsaker, upp till en fjärdedel protein, och upp till en fjärdedel pasta/potatis/ris/gryn. Är absolut inte rädd för fullfeta produkter. Gör jag gräddsås så görs den med 40%-ig grädde också. Jag äter normalt 2-3 mål per dag. En del människor verkar behöva mellanmål, men det gör inte jag så jag hoppar över det.

Scorpio97
0

Jag har tagit bort pasta/ris/potatis och bröd. Inga lågfett-produkter eller annat konstigt.  Anser dock inte att jag äter LCHF, eftersom jag ändå äter en hel del kolhydrater från frukt och så. Äter två stora mål per dag, möjligtvis en handfull nötter eller grönsaker och dipp på kvällen. Blir sockersugen och tänker på mat konstant om jag äter var tredje-fjärde timme som man "ska". 

Jag har även valt att räkna kalorier, och ligger på 1500-1600kcal/dag.

//Jessie

[Túrwen]
0

LCHF är just det jag sysslar med nu, mestadels pga. mag och tarmsjukdom men totalt sätt så är det mesta av min viktnedgång ett resultat av GI (dock glutenfri sådan) och att börja röra på sig mer (långpromenader och att gå istället för att ta kollektivtrafik).

Plockade också bort socker, hel/halvfabrikat och friterat..Min treat var just då att dricka ett par glas vin på helgerna eftersom att jag var inne i den "feståldern" då.. men lyckades ändå gå ner en hel del.

jiim
0

Mitt tips är att äta riktig mat. Inget processat skräp. Äta fullfeta produkter som riktigt smör och 40%grädde. Plocka bort sockret, mjöl och andra processade stärkelser. Äter man naturligt så finner kroppen automatiskt den vikt kroppen vill väga.

Ninnief
1

Jag har levt med ständiga magproblem. Min galla slog bakut av alla feta produkter som jag stoppade i mig under en period. Gick dessutom inte så värst många kilo.

Nu har jag sedan sommaren 2014 struntat i dieter. Jag äter mig oftast riktigt mätt på potatis till lunchen. Utöver detta äter jag mycket kyckling(utan skinn) kokar bort allt fett ur kött och fläsk, äter mycket skinka och kycklingpålägg samt lättost (3 procent). Tillåter mig lite marmelad, ibland lite kaffebröd, havrebaserad glass och nyponsoppa. Gröt med sylt och lättmjölk. Försöker att laga till allt med minimalt med fett. Unnar mig vin till helgen samt lite godis utan fett ibland.

Kommer oftast upp i ca 1100 kalorier på vardagarna.

På grund av magen har jag plockat bort grönsaker och frukt.  Värdena är bra och jag har gått ner 20 kilo på 7 månader.

Zepp
1

Ja svält är outstanding när det gäller kortsiktig viktnedgång!

Dock så är det inte så bra i längden för hälsan.. och vikten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[kerstinthemilklover]
0

TS
Om du bor i Umeå så rekomenderar jag IKSU, bästa träningscentret jag någonsin varit medlem på.
I övrigt rekommenderar jag att satsa på vardagsmotion, att gå till skola, jobb eller möten. Att få in rörelse i vardagen är smart för då får man träning som blir av.

Angående intag av mat så tycker jag att regelbundenhet är det som får mig att hålla vikten bäst.  Ställer själv en klocka för att komma i håg att äta. Då är risken mindre för blodsockerfall och mindre sunda infall. Sedan är kokt ägg ett smidigt mellanmål som mättar och är enkelt att få med sig. Att göra veckosallad på goda grönsaker plus valfritt protein är ett enkelt sätt att få i sig nordens rekommenderade mängd av frukt och grönt på 500g frukt och grönt om dagen. Det finns massa goda oljor och vinägretter som gör sallad till en festmåltid. Tryffelolja är en favorit just nu.

Ät mat som du vill ha i kroppen och bortse från annat. Sedan är faktiskt goda saker som lite chips eller kanske en fika bra för själen. En sund start kan vara att börja fokusera på en av dina måltider varje dag. Så som nyttig lunch eller extra mättande frukost.

Så tänker jag kring mat och träning :)