Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1936 ggr
126dagar
2

"Bästa metoden"?

Hej! Det känns som att jag hela mitt liv (är förvisso bara 21) fförsökt gå ner i vikt. Har ätit LCHF förut vilket funkade jättebra och jag gick då ned från 88 till 67. Nu är jag på 82kg och vet inte alls vad jag ska använda för metod. Absolut, i teorin är det ju bara att äta mindre och röra sig mer, det vet ju alla. Men lika många vet säkert att det inte är så lätt. Överväger det mesta, LCHF är inte aktuellt. Är en sådan person som behöver rätt snabba resultat, annars ledsnar jag (för den skulle tror jag inte att jag kommer gå från 82 till 60 (som är mitt mål) på en natt). Jag tänkte därför rådfråga er vad ni kört/kör för metoder, era erfarenheter av dessa och tips och trix. Jag söker självfallet en långsiktig lösning men överväger att åtminstone till en början byta ut frukost och lunch mot en shake och sedan utesluta (till största del) kolhydrater och främst äta grönt till middagen.

Andorr
0

Min metod är att äta det jag känner för.

Jag använder mycket smör och olja när jag lagar mat.

Det kanske är det som är hemligheten? 👍

Candela
1

Varför slutade du med LCHF om det fungerade bra och du trivdes (?) med det?

En snabbstart kan vara pulverdiet i två veckor, men som du vet är det ju inget man kan leva på i längden. Efter att ha ätit det strikt så måste man nog fasa ut det långsamt och ersätta med sunda matvanor.

Det positiva med pulver är att sockersuget försvinner och man behöver efter kuren inte längre äta lika stora portioner mat för att bli mätt (det är i alla fall min erfarenhet). Det svåra är att verkligen stå ut, men det handlar ju bara om en kort tid.

Det största problemet är dock när man ska inleda en ny livsstil.. Äta "rätt" och lagom mycket - hitta en bra balans mellan att unna sig lite gott ibland men inte för mycket. Där måste man förstås ha en plan, något som passar för just dig.

Jag ska ge mig på 8:16-metoden, som jag tror är bäst för mig (som har problemet att jag småäter för mycket om kvällarna).

smurfis
3

Det bästa är ju att hitta en metod som även fungerar på lång sikt. Annars kommer du säkert ändå bara gå upp dessa kilon igen när du återgår till normal kost igen.

Det finns ju egentligen inga genvägar, men det handlar ju mer om att hitta ett sätt som faktiskt fungerar.

Varför tror du att du gått upp dessa kilon? Vad är dina "fällor"? Det kanske räcker att undvika dem och annars äta helt normalt?

För mig har det mesta funkat på kort sikt (VV, pulverdiet, LCHF m.m.) men det får inte vara för svårt och krångligt eller tråkigt om det ska fungera i längden. Det som då håller bäst för mig är LCHF eller lite GI-tänk.