Öka förbränningen?
Hej! Jag har vägt 77kilo som mest och då hade jag fruktansvärt dålig kondition. Jag gick upp från 67kg till 77kg pga en medicin jag åt. När jag slutade med medicinen gick jag sakta men säkert tillbaka till min vikt på 67ilo och min kondition är bättre. Efter det så har jag "bantat" lite mer och väger nu ungefär 60kilo. :-) Eftersom viktminskningen gått bra då vill jag gärna gå ner ytterligare 6 kilo innan sommaren. Det jag gjort tidigare är att jag minskat portionerna och minskat på godis. Kan inte minska portionerna mer nu då jag måste orka jobba. Vår hund har nyss opererats för osteochondros så nu har min motion minskat i ca 2 månader men är på väg att öka upp igen. Det kommer givetvis hjälpa min viktminskning, jag tror dock inte att det räcker med att öka upp motionen igen för min del. Är det någon som har något tips på hur man kan öka förbränningen? Kanske äta chili? Läste det någon stans men vet inte om det stämmer.. Alla tips mottages tacksamt för ökad förbränning!
Träning ökar förbränningen i kroppen mycket mer markant än sånt som att äta en massa superstark chili. Och träna kan man ju göra hemma med, går lika bra att svettas till nått jumpaprogram på youtube som det gör att gå på friskis och svettis. Fast det är nog klart man äter nog mindre ifall allt är superstarkt och bara smakar chili.
#1 tack för svar! Ja det är sant om det är mycket chili man behöver äta för effekt så är det i onödigt. Problemet för mig är att få tummen ur med träningen.. Skjuter upp det eller glömmer av till och med.
Kanel har ju en fettförbrännande effekt. Jag brukar ha i kanel i yoghurt/musli eller i gröten. Krom minskar sötsugen. Kaffe/koffein dämpar aptiten, är lite osäker på om det ökar förbränningen men tror att det gör det.
Styrkelabbet.se har bra tips på både vad man kan äta och även olika träningsupplägg (gratis).
Själv märker jag mycket skillnad när jag slutar äta bröd.
#3 Ja kanel är ju gott, det kan jag testa kanske i yoghurt. Ibland här hemma så slutar vi med pasta och då mår jag 2000ggr bättre. Men pasta är både gott och enkelt så det blir ändå att vi gör det i bland. Bröd mår jag också bättre utan, men det mättar så bra på morgonen när jag ska jobba. Jag tror mitt största problem fortfarande är att jag äter lite för mycket. Men är kräsen med grönsaker så det är svårt att bli mätt. Är svårt också nu när jag inte har direkt övervikt att gå ner. Tack för ditt svar, ska kolla in styrkelabbet! :-) Finns det några "bantningspiller" som funkar eller ökar förbränningen som hjälp på traven?

54 kg är inte mycket, hur lång är du?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#5. Jag är 164cm lång och 54 kilo ger mig ett bmi på 20,3. Jag har PCOS så jag behöver vara ganska smal eftersom jag försöker bli gravid och det kan underlätta.
Ingen mer som har tips på hur man kan öka förbränningen? Eller är det omöjligt att öka med kosten såpass att det ger resultat?
Jag köpte kosttillskott i onsdags, algtabletter. De innehåller jod som bidrar till normal sköldkörtelfunktion och normal ämnesomsättning. Tar tabletterna 2 ggr om dagen, hoppas dom kommer hjälpa mig så som de hjälpte min vän, som gick ner 6 kg med dem tillsammans med bättre kost :) Jag har inte normal ämnesomsättning, min är rätt låg och det är därför jag ska prova dessa tabletterna :) Bara ett tips
#8 tack för ditt svar! Jag ska kolla upp algtabletter. Har också lite försämrad skölkörtelfunktion.
Gör det! De kostade endast 60 kr för en liten burk med 100 tabletter :) (märket heter kelp-alg)