Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2555 ggr
Ruzicka
6

Ruzicka slutar vara en fet soffpotatis

Jag tänkte ta tag i det här med vikten en gång för alla. Kanske, bara kanske, blir det lite lättare om jag har en tråd jag känner att jag måste skriva i med jämna mellanrum. Kanske, bara kanske, ger jag inte upp den här gången. 

Jag kör med någon form av rätt liberal LCHF som inte bara hjälper mig gå ner i vikt utan även håller mina kroniska sjukdomar i schack och ger mig en massa andra fysiska bonusar. Dessutom skäms jag för min dåliga kondition, så jag har också påbörjat löparprogrammet C25k. Målet med hela kalaset är att helt enkelt må bättre både fysiskt och psykiskt.

Idag väger jag alldeles hutlösa 126,4 kg. Jag började för exakt en vecka sedan på 128,3 kg. Min målvikt är 65,0 kg till min längd på 171 cm, vilket ger ett BMI på 22,2. 65 kg är en lite helig siffra, då det är hälften av vad jag vägde när jag vägde som mest för ungefär ett år sedan, 129,9 kg. 

Första löparpasset gjordes ikväll, W1D1, med joggingdistans på 1,03 km och hastighet på 7:46 min/km. Det kändes som en lagom intensitet, det var jobbigt men inte för jobbigt. 

Min tanke är att jogga dagligen, men jag inser att det kanske är ett orealistiskt mål såhär på sommaren då det ofta är för varmt för mig. Men jag tänker i alla fall försöka!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[velvetmorning]1
1

Jag har också bestämt mig EN GÅNG FÖR ALLA, och även jag har satt målet på 65 kg. Ska bli spännande att följa din resa!! 🙂
LYCKA TILL!!! 🌺

Ruzicka
2

Tack för peppningen! Och lycka till du också velvetmorning! Det här fixar vi! 👍

Ruzicka
0

Imorse visade vågen på 125,1 (-0,3 sedan igår) trots viss fusk med fem bitar mörk choklad. Yay! Nu är det ju precis i början så det är väl en massa vattenvikt och whatnot, men det känns ändå så väldigt skönt med minus. 

Såg förresten att jag skrev fel i första inlägget. 125,4 vägde jag igår, inte 126,4.

Ruzicka
0

Idag cyklade jag till stan istället för att ta bussen. 12 km blev det allt som allt, och det är rätt mycket backar så jag fick verkligen upp flåset. Så om vädret tvingar mig att hoppa över joggningen ikväll har jag i alla fall gjort någonting! 😃

Ruzicka
0

Dagens tredje uppdatering. Ni får förlåta mig om ni tycker jag spammar för mycket, men det hjälper faktiskt mig att skriva ner allt jag gör direkt efter. Hoppas att ni har överseende!

Kom nyss hem från min springrunda. W1D1 igen. Eftersom man bara skall springa 3 dagar i veckan enligt C25k och jag vill springa varje dag kör jag varje pass två gånger. Jag loggade inte rutten, tiden eller hastigheten, det gör jag bara första gången jag gör ett pass, men det kändes bättre idag. Sista intervallet var tungt, men annars tyckte jag att jag joggade mycket fortare idag, i en takt som känns bekväm snarare än, som min gympalärare kallade min karaktäristiska springstil för många år sedan, "The Seal Shuffle". Trots att hunden bajsade TVÅ gånger (=vänta på att han skall bli klar, plocka upp det och ta en omväg till hundbajstunna) kom jag ändå längre än vad jag gjorde förra gången. Yay!

Agnez94
1

Tips är att inte jogga varje dag, du riskerar nämligen att få skador av det eftersom muskler och framförallt ligament och senor inte är van vid den belastningen. Ovan på det så har du ju en avsevärd övervikt. Jogga istället 3ggr/vecka och cykla/simma/promenera de andra. Får du skador så kommer hela din fysiska utveckling avstanna och då är det ju bättre att ha en långsammare utveckling men kontinuerlig. Detta är i alla fall min egna erfarenheter, man blir ju lätt lite för ivrig. 😃

Lycka till med allt!

SegerSims
1

Att du springer för huvudtaget gör mig väldigt imponerad kan jag säga. Jag själv som nu väger 115,7 efter att ha gått ner 7 kilo på 5 veckor skulle aldrig orka springa som du gör. Men jag kanske är latare … 🙂

Men får erkänna att du får mig nu att vilja ställa mig på min crosstrainer som jag låtsas inte finnas. Kan du så kan väl jag eller hur? 😃

Duktigt kämpat får jag säga! 😃

Att blogga om sin viktresa är annars ett sätt att dokumentera det hela då jag gör det och tycker det peppar mig lite mer.

Hejja dig!😃

Ruzicka
0

Tack så mycket för er support! 😃 Idag kunde jag inte väga mig vid min vanliga tid, så idag blir det inga nya siffror. Jag tog än en gång cykeln ner till stan istället för bussen och jag kommer plötsligt ihåg varför jag inte gjorde annat än cyklade tidigare - det är ju hur härligt som helst!

#6 Usch, ja, jag vet att jag riskerar skador. 🤐Problemet är att det inte fungerar på något annat sätt för mig - jag måste få in det som en daglig vana. Joggar jag bara varannan dag blir det alldeles för lätt för mig att skjuta upp det och komma med bortförklaringar. 😟

Men jag gör allt jag kan för att det skall gå bra - jag har nya joggingskor med extra dämpning, jag lyssnar massvis på min kropp och lägger av direkt när det börjar göra ont/kännas obehagligt, jag har studerat hur man skall springa för att belasta så lite som möjligt och så springer jag bara i korta enminutsintervaller än så länge. Det är inte optimalt, men det är det enda sättet det fungerar för mig såhär i början. Jag är ju inte helt ovan vid aktivitet, har hund och brukar promenera runt 1 mil om dagen. 

#7 Haha! Min Seal Shuffle orkar alla springa i - och att vara latare än jag tror jag inte är möjligt! 😃 Jag älskar C25k just för att det börjar på en sådan nivå att man faktiskt fixar det redan från början. Jag kan verkligen rekommendera det om du är sugen på att börja springa! 

Det är klart att du skall upp på din crosstrainer! Kom igen! 👍

SegerSims
1

Seal Shuffle?

Jag tog mig faktiskt upp på crosstrainern och trodde jag skulle gör 2-3 minuter men jag lyckades faktiskt hela 10. 😂

Springa är inte min grej … har aldrig gillat att springa inte ens när jag spelade handboll …. 😴

Ruzicka
1

#9 Massabra gjort! ✨

Seal Shuffle.. att släpa sig fram som en säl… >.>

[TanatosNyx]
2

WoW! Jag nådde min målvikt på 65 för ett år sedan, jag orkar fortfarande inte springa 😃😂 grymt imponerad med andra ord!

Ruzicka
1

Huffa, dagens joggingpass var TUNGT. Redan från första intervallen var jag riktigt andfådd, och sista var så pass att jag på allvar övervägde att stanna innan jag egentligen fick. 

Det var kanske inte så konstigt, idag har jag haft en bajsdag. Jag har stressat hit och dit, har kört slut på mig totalt både fysiskt och psykiskt och har varken ätit eller druckit som jag skall. Men, jag tog mig ut på min joggingtur i alla fall, så lite kudos vill jag ha! 😉 Imorgon blir det nya tag! 

Så, siffror. Jag gillar siffror. Här är siffrorna från W1D2:

Total distans: 2,95 km
Joggingdistans: 1,15 km
Jogginghastighet: 06:56 min/km

Mao, en hel minut snabbare per km än i förrgår. Kanske därför jag var så trött dessutom? 😉

Ruzicka
1

#12 Orkar jag så orkar du! Kom igen! 🥳

Grattis till att du nådde din målvikt! Det måste vara jättehärligt att ha lyckats. Det känns så fruktansvärt långt dit för mig just nu, men en vacker dag så kanske..

[TanatosNyx]
1

#14 Just nu skyller jag på graviditet, men efteråt kanske jag behöver komma i form, jag får väl göra ett nytt försök med springandet 🤪

Tack, ja det är en enorm lättnad för lederna främst. Hade väldigt ont av min övervikt.

När jag startade kändes det också enormt långt bort i horisonten med målet, men så fort jag kom igång så rullade allt på, veckorna rusade förbi! Hoppas du får uppleva samma grej.

Ruzicka
0

Idag stod vågen på 124,8 (-0,3 sedan i förrgår). Tänkte jag kunde lägga in mina mått också, så jag kan gå efter det också:

midja: 115 cm
mage: 137 cm
stuss: 140 cm
överarm: 46 cm
lår: 75 cm

Det är mycket som är tragiskt med det här, men det värsta är nog realisationen att en normal människas midja har samma mått som mitt ena lår… 🤐

Imorgon åker jag på semester för att fira midsommar med hela tjocka (pun not intended) släkten. Jag räknar med viktuppgång. Det äts hela tiden och däremellan är det dessert. Morfar är väldigt mån om att ingen i hans familj skall svälta.. 🤐 Jag skall försöka vara duktig men tänker unna mig att äta en del bär och frukter. Lite måste man väl få njuta under sin enda semester heller, och vad är väl en midsommar utan jordgubbar?! Däremot vill jag fortsätta med mitt dagliga joggingpass. Det blir verkligen en prövning av viljestyrka det här, och lite rädd är jag att allt bara skall kollapsa.

[TanatosNyx]
8

#16 "Det är mycket som är tragiskt med det här, men det värsta är nog realisationen att en normal människas midja har samma mått som mitt ena lår…"

Inser du vilken muskelmassa du måste bära på för att orka springa med de siffrorna? 😃 Det är ju fantastiskt! Hejja dig! Det kommer att bli så bra när du är klar. Det är toppen att du håller igång och tränar.

Ruzicka
0

Kom nyss hem från joggingpasset ikväll. Med tanke på gårdagens jättetuffa pass, och dessutom den (för mig) snabba hastigheten tog jag det lite lugnare idag. Jag skjuter ofta iväg i en hejdundrandes fart, samma sak när jag cyklar, så jag får hela tiden påminna mig själv att sakta ner lite. Den här gången fick jag helt tillbaka min vanliga puls och andning under gångintervallerna på 1½ minut, det har jag inte gjort tidigare. Och det var flera gånger jag kände att jag kunde fortsätta jogga minst lika långt till när appen sade att det var dags att gå istället. Då är jag kanske snart redo för nästa veckas utökning av intervallerna. 😃 

Imorgon blir det ingen jogging, det kommer inte hinnas med då vi anländer runt tio på kvällen imorgon. Men det kan vara bra för min kropp, den behöver nog vilan. 

#17 Så gullig du är! Ja, jag får kanske se det på det sättet istället. Det är ju helt klart mer optimistiskt. 😃 Jag har faktiskt alltid haft mycket muskler, framförallt i benen. Jag kvalade in till SM i cheerleading för ett par år sedan, tro det eller ej, och det är en sport som kräver mer än vad man kan tro. Jag vägde lika mycket då. Och jisses vilka benmuskler jag hade. 😂Sedan blev jag psykiskt sjuk och plötsligt försvann både kondis och muskler… Men fet har jag alltid varit. Jag var överviktig redan som tvååring.

[TanatosNyx]
0

#17 Jag tror dig! Dans överlag är jätteeffektiv träning 🙂 och alltså det är bara "biologiskt självklart" att det krävs mycket muskler för att orka flytta en stor kropp, och du orkar såpass mycket att det kräver sin beskärda del muskler därunder. Man kan väl säga att du har vadderat musklerna väl, sådär i tryggt förvar 😃 om man nu ska fortsätta med galghumor menar jag. 👍 Att man har en viss fettprocent säger ingenting om muskelmassan därunder, men många är väldigt dömande på förhand. Att man är stor är inte = lat soffpotatis som inte orkar ett skvatt! 

Vet du orsaken till din övervikt? Ligger det sjukdom i botten, eller dålig kost etc? Tänker att barn blir inte tjock bara sådär hips vips som en färdigvuxen. 🙂 (jag frågar för att det kan vara lättare att nå ditt mål om det finns kunskap om hur det blev som det blev). Själv växte jag upp som normalviktig, men i tonåren mådde jag dåligt, slutade hålla igång (hade tränat hårt och åt därefter, drog aldrig ner på maten när jag blev stillasittande), samt att jag är en enorm godisråtta och fick svår depression och där kommer dessa kära ssri-preparat in i bilden. Tjoff sa det bara på vågen. 😕 Men dagen då jag kände att det var nog visste jag vad jag hade att jobba med; komma igång igen, sluta äta godis och medicinen hade fasats ut sedan länge.

Jag tog mig nästan i mål viktmässigt bara genom att hålla koll på mina svagheter i kombination med lagom stora mål mat. Det var först när "finliret" var kvar som jag ens behövde räkna kcal.

Sen var det ju det här med att behålla vikten, det var min stora utmaning! Lära sig att unna sig lagom utan att spåra ur. Det tog ungefär ett år innan kroppen var trygg nog att sluta hetsa som om ingen morgondag fanns, men nu är det en fin balans. Jag kan själv välja om jag vill ha en påse godis, eller 3 bitar och ändå bli nöjd. (jättehäftig känsla för mig!).

Bara Anna
0

Vad fantastisk du är! Hejjar på dig!!!!!!!!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Ruzicka
0

Hemma igen från semestern och hej och hå vad det inte gick som planerat. Jag började duktigt men sedan kollapsade allt när jag fick stark ångest över något och det fanns godis precis överallt. Jag började tröstäta. Inte ens i närheten av lika galet mycket som jag tidigare gjort, men jag lyckades ändå trycka i mig fyra kexchoklad. 😕 Men vad gäller maten var jag duktig. Jag åt precis som jag planerade, jag åt inte efterrätt en enda gång och åt en del jordgubbar och apelsin men inte farligt mycket. 

Joggandet gick det väl si sådär med. Jag var inte ute dagligen. Det var bara två gånger jag kom ut, men två gånger är bättre än ingen alls! 

Vågens batterier tog slut medan vi var borta (misstänker att det är katternas fel, de tycker det är så mysigt att ligga och sova på den, knäppgökar!) så jag kunde väga mig först nu - när jag redan ätit lunch. Döm om min förvåning när vågen stod på exakt samma siffra som för en vecka sedan, vilket innebär att jag måste ha gått ner lite under semestern. 

Jag tappade, bokstavligen, byxorna två gånger under midsommar. Vilket man väl får se som ett gott tecken… 😉 Nej, det gick verkligen inte som planerat men jag är stolt över mig själv i alla fall.

Agnez94
1

Bra jobbat! Jag skulle ha svårt att vara så motståndskraftig som du på en semester! 😃

[TanatosNyx]
1

Jamen sedär, då har du provat det och sett att världen går inte under trots allt :D Man får faktiskt fusks ibland, det går så bra så. Det är ju vardagsrutinen som är viktig. Helheten liksom. :)  Hejja hejja!

skippy
2

Detta är helt fantastiskt.  Jag är grymt impad över dig Ruzicka.  Det här kommer du att klara galant!=)     Heja heja dig!

Ary
2

Också impad och väntar på uppdatering. 😃

Ruzicka
2

Vad ni är gulliga allihopa! 😘 Jag har ännu inte kommit in i vardagen. Inte en enda dag av vila har jag haft. Direkt efter jag kom hem från sommarstugan var det dags för träningsläger för hunden från 7 till 18 i fyra dagar. Jag somnade av utmattning direkt när jag kom hem på kvällarna, så det blev inget spring. Men jag gick nog en mil om dagen i den där jobbiga skogsterrängen, det gjorde jag nog. 

Och idag skall jag på koloskopi, så jag började redan igår med att dricka äckelpäckellaxermedel. Jag får inte äta någonting, men måste dricka 4 liter av den här vätskan… 🤮Tja, man får väl se det positivt. Jävlar vad jag kommer ha gått ner efter den här rejäla tarmsköljningen… 😎🤐

Så, summan av kardemumman är att jag inte glömt bort det här. Det är bara det att livet kommer i vägen.

[TanatosNyx]
1

#26 Och det är det som är bra, livet måste få komma ivägen ibland. Allt ska inte kretsa kring vikten även om man är sjukt motiverad och taggad. 🙂 det får ta den tid det tar!

Hoppas koloskopin ger lugnande besked.

Ruzicka
0

Usch, det var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Det blir ett telefonsamtal till patientnämnden när jag har kommit över det här lite. Grät hela gårdagen och halva natten och känner mig nästan våldförd på av läkaren. Men en diagnos fick jag i alla fall. Visst är det tråkigt med besked om kronisk tarmsjukdom, men jag har hellre det än osäkerhet och oändliga utredningar, som med alla mina andra åkommor och krämpor.. (Nä ja ä int bitter.. 😕)

Men nu lämnar jag det bakom mig och stegar in i vardagen igen. Idag stod vågen på 124,0 (-0,8 den här veckan). Jag har verkligen inte ätit som jag skall. Jag har unnat mig alltför mycket. Men den här veckan har varit väldigt krävande och jag känner att jag faktiskt behövde äta det jag åt för att orka ta mig igenom den. Je ne regrette rien. 

Det är förvånande och imponerande att jag trots det har gått ner så mycket som 0,8 kg. Vad det här betyder vet jag inte. Kanske, bara kanske, har jag fått en sundare syn på mat redan? Även om jag fuskar så är det ingen hetsätning längre. Äsch, jag vet inte. Vad jag vet är att jag vägde mig själv både innan och efter koloskopin och det är inte den som är anledningen till viktnedgången.

Ruzicka
3

Imorse stod vågen på 123,6, alltså -0,4 sedan igår. Det är fint. Det tycker vi om. Det innebär också att jag idag har gått ner en hel enhet i BMI sedan jag började logga min vikt. Det är också fint. Det tycker vi också om. 2,4 enheter till och jag har bara klass 2 fetma. 😐

Nu går jag snart under 120 kg, jag funderar på vad jag skall unna mig då. En ny piercing kanske? En hundkurs i kantarellsök? Vi får se vad sambon går med på, han håller hårt i pengarna just nu eftersom jag ju är sjukskriven och inte fick någon inkomst den här månaden. 

Ett stort mål jag har är när jag går under 100 och väger tvåsiffrigt för första gången sedan mellanstadiet. Då skall jag få tatuera mig. Gissa om det är världens sporre.. 😉

[TanatosNyx]
2

Nej men ush vad trist med en oaktsam läkare på en sån känslig undersökning! Hoppas du får upprättelse. Skönt med diagnos dock, blir lättare att jobba mot ett bättre mående när man vet vad man jobbar med så att säga. Tarmproblem är inte kul!

Vad skönt att det går fortsatt bra för dig med viktnedgången!

Ruzicka
1

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Tänkte göra en kort uppdatering för er som undrar. 

Vikten står stilla. När jag äter som jag skall går jag ner, men jag har inte orken att hålla det uppe. Men, det får vara som det är med det. För med joggningen har jag faktiskt lyckats. 

Igår var jag ute och jag sprang totalt 30 av 40 minuter, varav en intervall var på hela 20(!) minuter! Jag tycker det är kul och faktiskt skönt att springa, men jag övergav C25K för att börja använda Zombies, Run! istället som är mycket mer motiverande för mig. Nu när jag har kommit in i det kan jag utan problem ta några dagar utan joggande utan att för den delen tappa motivationen helt, så numera springer jag 3 gånger i veckan. Jag har inte fått några problem alls trots vikten.

Grace2009
1

#31 Heja Heja Heja! Jag tycker det är så fantastiskt att du orkar springa! Själv har jag så otroligt dålig kondition, så har börjat jobba upp den lite med att cykla. Att kunna springa så som du känns som en dröm så jag hejar på dig härifrån. 🥳

Ruzicka
1

#32 Jag har också fått jobba upp min kondis. Min "grundkondition" är alldeles värdelös, jag måste börja på noll var gång jag börjar på nytt efter en paus på någon månad. Det känns så orättvist jämfört med folk som utan problem springer 5 km utan att någonsin ha tränat förr. Men vi är ju alla olika… 😕 

Jag mätte om mig om jämförde måtten i #16, och det var rätt roligt att se. 
midja: 114 cm (-1 cm)
mage: 134 cm (-3 cm)
stuss: 138 cm (-2 cm)
överarm: 42 cm (-4 cm)
lår: 71 cm (-4 cm)

Jag har alltså minskat precis överallt utan att ha gått ner någonting i vikt. Det är ju det här med att muskler väger mer än fett, men det är ju lätt att tänka att vikten är allt i alla fall. Måttminskningen syns inte än förutom på överarmarna, de tycker jag är tydligt mindre. Det var så jag påmindes om att ens mäta mig. 🤪

Grace2009
1

#33 åh vad roligt att se :D Jag är av nästan samma kaliber som du när det gäller måtten, så jag vet hur det känns. Jag blir själv så peppad att fortsätta/ bli bättre när jag ser hur du kämpar dig fram och klarar av det. You go girl!

Ruzicka
0

#34 Så gulligt sagt av dig! 😃 Kämpa på du också, heja heja! 🥳

Ruzicka
0

Nu har det blivit en paus i springandet på över en månad, men jag ger inte upp så enkelt! Det är svårt att hålla igång det, när jag får skov som håller i ca två veckor, man kommer liksom ur det då. Men idag saknade jag det, så jag gav mig ut med mycket låga förhoppningar om vad jag skulle orka. 👍

Det visade sig att jag sprang 2,5 km utan att stanna en enda gång, var totalt ute i 3 km. 😮Jag var också imponerad över min återhämtning, efter två minuters gång orkade jag springa igen, men körde inte längre än ett par hundra meter eftersom jag ville hinna varva ner lite innan jag kom hem. Jag tyckte det räckte ändå. Kommer nog ångra det här imorgon.. 😂

Grace2009
0

#36 You go girl! Jag fattar inte hur du klarar av att springa, det är helt otroligt! 😮 Kämpa på!

Aleya
0

Vad jag blir glad att läsa detta. :) Jag håller tummarna för dig. :) Själv har jag gått ner 10 kg sedan jag startade med LCHF så förstår din känsla av eufori. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

skippy
0

Hoppar in här och undrar hur det går för dig Ruzicka.  Tycker att du är jätteduktig och jag tror på dig.   Hoppas att det går bra för dig, min käre vän.

jspn
1

impad att du orkar springa! Jag har en målvikt på 70kg och startade på 144.6, men har haft några svackor då jag jobbar otroligt mycket med mitt psykiska också. Men har kommit igång igen och jag önskar dig all lycka! 

Jag har själv kört detta pass idag här hemma:

30 Min Total Body Workout for Weightloss - Beginners Workout – Bipasha Basu Fit & Fabulous You

www.youtube.com