Kan detta fungera?
Jag har undre längre tid varit överviktig. Som mest vägde jag mellan 87-79kg. Jag är ca 170 lång. Jag tränade, promenerade, sprang en del förra året och har nu trappat mig ner på 77kg. Men sedan slutade jag, vet inte varför..
Jag går just nu skivstångspass på friskis och svettis plus något annat av deras pass i veckan. Jag har också börjat cykla på träningscykel i varierande intervaller 20 min per pass samt lite styrketräning efteråt. Nu när snön är borta kan jag äntligen springa och gå igen, efter jag skaffat bättre löparskor!
Kostväg har varit varierande. Det går periodvis. Ibland äter jag sällan koncentrerat socker som läsk, godis, snacks eller fikabröd. Ibland kan det ätas en hel helg.
Jag har funderat på LCHF, men eftersom jag bor i ett hus med 4 andra personer och ofta äter borta så skulle det nog inte hålla i längden. Men oftast drar jag ner på potatis, ris och pasta till lite eller inget alls.
När jag springer så blir det mellan 5-10 km oftast, kanske 3 ggr i veckan. Promenaderna ligger på desamma. Så detta plus, friskis och svettispassen, samt cykel med lite styrka. Sen promenerar jag med hundarna några gånger under dagen också.
Tror ni man kan gå ner i vikt på detta?
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

Träning och motion ger ju i och för sig ingen viktnedgång, men det är väldigt bra att hålla sig i rörelse och träna sina muskler, eftersom man i regel kan hålla sig friskare med lagom mycket träning jämfört med att inte träna.
Störst inverkan på vikten har det man äter, och träning, svettispass etc brukar göra att man äter mer, inte mindre. LCHF fungerar för de allra flesta att utan något större besvär hålla en bra vikt, och om man minskar kolhydraterna i maten, dvs främst minskar på pasta och bröd, kan man komma en bit på väg till att inte lägga på sig för mycket fett.
Men om man verkligen vill gå ner med hjälp av en bra kosthållning, så är det inte gjort på en kafferast när man ligger nära normalvikt. Det kan ta år, kanske lika lång tid som det tog att lägga på sig övervikten.
Att börja med LCHF är inte, trots vad många säger, att gå med i en sekt. Det är inte att evigt försvära sig till något och vara rädd för "felsteg", "övertramp" etc som vissa uttrycker sig.
Det är en vilja och ett mål att försöka äta det som är mest nyttigt för människor. Det kallas för art-egen föda.
D.v.s. livsmedel som introducerats sent i vår historia. Dit hör säd och socker och allt som innehåller det. Likaså en del hårt framavlade extremt söta frukter.
Vi mår också bäst på kött och mejeriprodukter som inte kommer från djur som uppfötts på ovanstående. D.v.s. art-egen föda, som för kor innebär gräs, blandat med lite örter, blommor, sly, svamp, etc.
Att tro att man kan träna sig ner i vikt rent generellt är en myt. Det mesta av den energi du tar in går åt till att hålla hjärnan och de andra organen i gång, och att reglera värmen. Gör ett experiment; ställ dig på vågen precis innan du går och lägger dig. Gör samma sak när du vaknar. Om du inte sovit extremt dåligt så har du "gått ner" i vikt, trots att du inte rört dig mycket på natten.
Däremot är konditionsträning viktigt för att hela kroppen skall vara i balans. Muskelträning är viktigt för att kroppen skall må bra och för att vi inte skall få så mycket förslitningar på leder.
Om du tränar bra och äter rätt så kommer den energi du får i dig att omvandlas till muskler.
Svårt med LCHF för att man bor med andra; om du inte kan laga din egen mat så skippa bara det de andra äter som du inte vill äta. Köp lite grönsaker, en tub majonnäs eller ett smörpaket och komplettera med.
På restaurang; be att få maten utan potatis/ris/pasta och att få någon grönsak istället. Är det ingen sås alt. en sås du misstänker är redd med mjöl, så be att få en smörklick istället. Jag har aldrig haft problem på restaurang, och periodvis måste jag också äta ute mycket.
Det är inte mer komplicerat än man gör det. Välkommen in på www.kolhydrater.ifokus.se
Jag LCHFade i 2 år. Det var jobbigt faktiskt, eftersom samhället inte alls är LCHF-inriktat. Tillslut blev det jättetråkigt. Det var ett socialt hinder.
Men i övrigt är det sant, man går inte ned i vikt av motion. Man måste även ändra kostvanor.
Tanken är att tappa midjemåttet samt runt lår. Tanken är att jobba bort cm, sen om jag istället bygger muskler som ersätter fettet gör inte mig något. Jag vill sträva efter muskler inte bara tappa allt liksom.
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Det är jättebra att träna och kroppen blir ju helt klart snyggare om man tränar + att man mår bättre både psykiskt och fysiskt av träning. Så jag tycker absolut du ska träna. För hälsans skull är det t o m bättre att vara kraftig och träna än smal och otränad, så träning är ALLTID ett plus!
Började för några dagar sedan med LCHF och ser positivt på det hela! :) Har lagt upp kommande veckans träning nu, känns toppen!
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Bra att du skriver ner saker. Lycka till!
Måste man köra en diet fullt ut? Jag känner att jag kommer sakna bröd främst. Eftersom jag tränar en del framöver så behöver jag ju få i min ordentlig mat.
/ Hanna Andersson
| www.JAXINATION.se |
Måste och måste. Du blir vad du äter.
Men bröd är verkligen inte ordentlig mat. Bröd äter man istället för mat. Bröd innehåller sådant som får ditt blodsocker att stiga, detta utsöndrar insulin som är ett hormon som säger åt kroppen att lagra fett, för nu är det ont om riktig mat, så det är bäst att vara förberedd. Alltså blir du fet.
Vill du ha en ersättning för bröd så kolla recepten på sidan jag länkade till. Eller gör något helt annat. Köp bara inte s.k. LCHF-bröd.
Det finns så otroligt mycket gott du kan äta istället för bröd.