Stannat av...
Sedan jag började skolan har jag blivit mobbad för min vikt.
Jag har ärvt min mors kroppsform, kort och mullig, och går lätt upp i vikt ifall jag inte rör på mig ordentligt och håller mig undan skräpmat/sockerbomber.
Under de senaste 2 åren har mitt liv varit ett rent helvette då mobbing blev fysiskt våld mm. Jag höll mig för mig själv och trötåt en del.
Jag är 164cm lång och vägde i våras 98kg, grovt överviktig med andra ord.
Under året som gått har jag förändrat mina vanor totalt.
Jag är ute och springer 45-60 min så gott som varje dag, håller mig undan godis och annat skräp till största del(med undantag för någon gång i månaden, 2-3ggr)
Nu ligger jag på 78kg.
Jag får totalpanik. Hur mycket jag än försöker & vad jag än gör så kan jag inte tappa ett kilo till!
Vill gärna ner till 65-70, men jag sitter verkligen fast😕
Några tips?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Många äter nyttigare än vad de tror och tror att träning är nyckeln. Träning hämmar ofta viktnedgång, men är ändå något man borde göra för hälsans skull.
Jag hade börjat registrera intaget i ett kostplaneringsverktyg om jag var du. Detta är såklart inget långsiktigt då man ska i ett "normalt liv" kunna leva utan ett kostplaneringsverktyg. Men för att få ett perspektiv på mängderna i början.
Väger man mer förbränner mer och det kan vara så att man stannar av när kroppen har gått ner lite. Du förbrände säkert några hundra kcal mer när du vägde 20 kilo mer. Kanske är det som gör skillnaden?
Sen förespråkar jag att naturlig mat är det bästa. Utan spannmål å socker. Sånt triggar sötsug och det är lätt att känna mättnadssignaler. Ingen ska behöva gå hungrig.
Sist men inte minst. Fantastiskt grattis till de 20kilona. Starkt jobbat och stå på dig mot alla!
Har också väldigt lätt att gå upp i vikt och måste kämpa för att hålla mig i form. Du har varit jätte duktigt och gått ner en hel del ändå och du har inte gått upp något igen förmodar jag? Då har du hittat den balans som många inte har.. nu gäller det att du drar ner på kaloriintaget och rör på dig mer så kommer du sakta men säkert gå ned de kilon du har kvar. Menar inte att du ska räkna maniskt men kan vara bra att ha en uppskattning eftersom att många äter mer än vad de tror att dem gör :)
Testat styrketräning? Kanske din kropp funnit sig i att springa. Att styrketräna bränner fler kcal samtidigt som du bygger upp kroppen :)
"balans" skulle jag inte kalla det😐
Jag styrketränar ett par gånger i veckan, ibland med vikter/"gummiband".
Grejen e den att jag känner att jag byggt en del muskler och tappat vikt runt midjan framförallt. Men jag har fortfarande en mage jag mer än gärna vill bli av med😕
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Du behöver ändra något för jag tror att din kropp har vant sig. Det finns en mängd olika saker du kan göra för att chocka kroppen:
Prova att kolhydratcykla tex - du kan läsa om det på nätet.
Kör 16:8 i några veckor.
Att äta mindre kolhydrater ett tag och försöka äta proteiner till VARJE måltid funkar alltid. (Magert protein då alltså) Och ät gärna nyttiga fetter så som avokado, fet fisk och nötter - men håll koll på intaget, det är mycket kalorier men när jag har fastnat så har nyttigt fett i måttliga mängder fått mig att börja tappa igen. Att göra såhär minskar fettet avsevärt, när jag vill ha en deffad mage så äter jag på det här sättet.
Kör intervaller när du springer och lägg in promenader och andra pass som styrketräning där du utmanar dig själv 2-3 ggr i veckan - egen kroppsvikt funkar utmärkt; armhävningar, chins, pullups, plankan, knäböj och utfall är skitbra övningar.
Men att köra lågintensivt då och då, som promenader och yoga och att faktiskt vila gör också susen när man fastnat.
Vila är a och o när man tränar, en stressad kropp är inte balanserad och då tappar man inte hur man än gör.